چهار عامل آتش سوزی عمدی در جنگل های لرستان شناسایی شدند

خرم آباد - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: چهار نفر دیگر از عوامل عمدی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان شناسایی شده اند و تعداد افراد شناسایی شده به ۶ نفر رسید.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، سرهنگ سعید امیری روز چهارشنبه افزود: این افراد به صورت عمدی موجب آتش سوزی های به نسبت گسترده در شهرستان های چگنی، کوهدشت و پلدختر شده اند.

وی اظهار داشت: هفته های اخیر نیروهای حفاظت منابع طبیعی استان با ایثار و از خودگذشتگی در حال کشیک و اطفای حریق هستند و در مقابل تعدادی بدون در نظر گرفتن فواید و محاسن جنگل ها و مراتع، کمر به بستن از بین بردن این منابع خدادادی و ارزشمند بسته اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از عوامل حریق جنگل‌ها و مراتع لرستان، انسانی است، ادامه داد: چهار نفر در این راستا طی عملیات های پلیسی و ضربتی شناسایی شده اند.

سرهنگ امیری تصریح کرد: ناآگاهی، غرض ورزی با منابع طبیعی، تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به اراضی زراعی، اختلافات قومی و قبیله‌ای و آتش زدن پس چر مزارع، از دلایل بروز آتش سوزی عمدی عرصه های ملی است.

وی توضیح داد: افرادیکه از روی عمد موجب آتش سوزی جنگل ها و مراتع شوند از سه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد که انتظار می رود محکومیت های سختی برای افراد خاطی لحاظ شود.

کلیپ ناله حیوانات در آتش سوزی ها ساختگی است

سرهنگ امیری همچنین گفت: کلیپی از ناله های دردناک حیوانات در سال ۹۹ تهیه شده بود و هم اکنون با هدف ملتهب کردن فضای مجازی، در حال باز انتشار است که از پلیس فتا تقاضا می شود با افراد منتشر کننده این کلیپ ساختگی برخورد نمایند.

وی ادامه داد: در صورت از بین رفتن جنگل ها و مراتع، روستانشینان و عشایر بیش از سایرین متضرر می شوند، چراکه بخش اعظمی از زندگی آنان به درختان و علوفه وابسته است.

سرهنگ امیری گفت: انتظار می رود مردم به ویژه جوامع محلی، در فصل خشک یاری رسان منابع طبیعی بوده و در صورت مشاهده هر گونه حریق، مراتب را با شماره تلفن‌های رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

یشترین جنگل های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته است به نحوی که علاوه بر ۹۰۰ هزار هکتار مرتع، از مجموع ۶ میلیون جنگل ناحیه زاگرس، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در لرستان وجود دارد و از ابتدای فصل خشک امسال تاکنون حدود ۸۰ هکتار از جنگل ها و مراتع لرستان در آتش سوخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha