دادگستری کرمان در آینه یکساله؛ از ابرچالش رشد پرونده‌ها تا کمک به اشتغال

کرمان- ایرنا- شروع برنامه های بزرگداشت هفته قوه قضاییه در کرمان، آن هم از محل گلزار شهدا فرصتی بود تا عملکرد یکساله دادگستری استان نیز از زبان مدیران عالی آن بیان شود که به همین مناسبت اصحاب رسانه مهمان این مسئولان قضایی بودند.

به گزارش ایرنا ساعتی پس از مراسم ادای احترام به شهدا و شروع برنامه های بزرگداشت هفته قوه قضاییه، نشست خبری رییس کل و دادستان مرکز استان کرمان طی صبح چهارشنبه برگزار شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رییس کل دادگستری کرمان غیر از تشریح عملکرد این نهاد قضایی در استان به پرسش اصحاب رسانه نیز پاسخ داد که توضیح درباره پرونده فساد فوتبال و نیز آخرین وضعیت پرونده متهمان انفجارهای تروریستی دیماه سال گذشته این شهر از جمله آنها بود.

ابرچالش پرونده های ورودی

اما در تشریح عملکرد دادگستری کل استان کرمان طی سال گذشته که به این مناسبت امروز انجام شد، حمیدی اعلام کرد که سال گذشته ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده به دادسراها، دادگاه ها و دادگاه های تجدید نظر وارد شده است.

به گفته وی این میزان به معنای وقوع همین مقدار نزاع و اختلاف نیست، زیرا پرونده ها در مراحل مختلف رسیدگی، به صورت جداگانه ثبت می شوند.
حمیدی با اشاره به اینکه آمار ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی در سال گذشته ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته است، تصریح کرد: رشد ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی از اَبَرچالش های دستگاه قضایی است.
وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین ۶۸۷ هزار و ۹۸۹ پرونده نیز در محاکم استان رسیدگی و مختومه شده که این میزان ۱۵ درصد رشد داشته است و در مجموع نرخ رسیدگی به پرونده ها ۹۸ درصد بوده است.
حمیدی تصریح کرد: نرخ رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضایی استان کرمان نیز ۲ درصد رشد داشته که نشان دهنده تلاش همکاران ما در دستگاه قضایی است.

دادگستری کرمان در آینه یکساله؛ از ابرچالش رشد پرونده‌ها تا کمک به اشتغال
حمیدی رییس کل دادگستری کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: ۲۵۰ هزار و ۹۹۳ پرونده در سال گذشته به شوراهای حل اختلاف وارد شده که ۱۱ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته؛ خروجی پرونده ها در این شوراها نیز ۲۴۷ هزار و ۸۷۸ پرونده بوده که نرخ رسیدگی به پرونده ها را به میزان ۹۹ درصد نشان می دهد.

وی همچنین گفت که سال گذشته افزون بر ۱۲۳ هزار ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی استان کرمان انجام شد.

رفع تصرف از ۷۷۶ هکتار زمین ملی

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه با اقدامات شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان، رفع تصرف از ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی انجام شده است، گفت: در سال گذشته قلع و قمع بناهای غیرمجاز در اراضی دولتی نیز ۴۸۱ مورد بوده است.
حمیدی ارزش ریالی اراضی اعاده شده به بیت المال را بیش از یک هزار میلیارد ریال عنوان و بیان کرد که یک هزار و ۱۱۹ پرونده در این زمینه رسیدگی و حکم قضایی درباره آنها صادر شده است.
وی اظهارداشت: در حوزه تعیین تکلیف اموال انبارهای تملیکی نیز سه هزار و ۳۱۳ پرونده رسیدگی شده است.

جلوگیری از بیکاری هفت هزار و ۸۰۰ نفر

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی گفت: سال گذشته ۵۷ جلسه این ستاد برگزار، ۲۱۰ پرونده قضایی رسیدگی و حاصل اقدامات این بود که از بیکاری هفت هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص و کارگر جلوگیری شد.
حمیدی تصریح کرد: جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی، احیای ۵۱ واحد تولیدی تعطیل و بازگشت آنها به چرخه تولید در سال گذشته محقق شده است.

وی همچنین ضمن تشریح برنامه های هفته قوه قضاییه در استان که از صبح امروز شروع شد عنوان کرد: حضور در مصلاها و سخنرانی قبل از خطبه ها، برگزاری میزهای خدمت برای ارائه مشاوره های حقوقی و قضایی به مردم و بررسی مشکلات قضایی، سرکشی مدیران قضایی از زندان های استان، بررسی مشکلات زندانیان و آزادی حداقل ۵۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد به همت ستاد دیه استان از دیگر برنامه های هفته قوه قضاییه در استان کرمان است.

٢١ اولویت برای دادستانی

به گزارش ایرنا دادستان کرمان نیز در جمع اصحاب رسانه به تشریح عملکرد این نهاد پرداخت به تعیین ٢١ اولویت برای دادستانی در سال ١۴٠٣ اشاره و عنوان کرد: رسیدگی به پرونده‌های مسن و کثیرالشاکی، کاهش اطاله دادرسی، رصد سارقان سابقه‌دار، برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر، پیگیری حقوق عامه، اقتصاد مقاومتی، رصد تیم‌های تروریستی با همکاری مراجع امنیتی، پیگیری امنیت کویر، پیگیری افزایش پایش تصویری استان، پیگیری اصلاح قانون در برخورد با اتباع غیرمجاز، مسائل عفاف، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ملاقات مردمی و دستگیری متهمان متواری در پرونده های مهم از جمله این موارد است.

دادگستری کرمان در آینه یکساله؛ از ابرچالش رشد پرونده‌ها تا کمک به اشتغال
بخشی دادستان کرمان

مهدی بخشی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ١۵ پرونده در کمیته امنیت روانی دادسرا و رصد فضای مجازی تشکیل شده و با مروجان اکاذیب به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی، انتشاردهندگان مطالب خلاف واقع و خلاف منافع کشور و هم آوا با جریانات هدایت شده معاندین در استان برخورد شده است.

دادستان کرمان ضمن تشکر از اقدامات نیروهای امنیتی و فراجا به منظور مقابله با تروریست و پیشگیری از ورود گروهک‌ها و معاندین به کشور اذعان داشت:

با کسی تعارف نداریم و اگر ترک فعل یا سهل انگاری در استان در خصوص حفظ ارزش ها از مسئولی گزارش کنند در دستگاه قضایی به صورت قاطع با آن برخورد خواهیم کرد.

دریافت ۷۰۰ گزارش مردمی در سامانه سجام
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز با اشاره به عضویت ۱۲ هزار نفر در سامانه سجام گفت: در مجموع بیش از هفت هزار گزارش مردمی به این سامانه ارسال شده که این تعداد ۷۰۰ گزارش مربوط به سال جاری بوده است.
سید مهدی قویدل افزود: در استان ۲۴۳ نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم با یک هزار و ۴۹۶ مصوبه طی سال گذشته برگزار شد که از این تعداد پنج جلسه در مرکز استان بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به اجرای ایده اورژانس قضایی نیز اشاره و بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد از موارد ارجاعی به اورژانس اجتماعی منجر به صلح و سازش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha