هنرمندان پایان هفته میهمان ژینوس و جاوید

تهران- ایرنا- «ژینوس»، «جاوید»، «ایوان»، «ایده»، «آریا» و «سیحون» از عناوین گالری‌های هنرهای تجسمی هستند که در پایان هفته با نمایشگاه‌های جدید آغاز به کار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، گالری‌گردان پایتخت بنا به سنت هفتگی در پایان هفته برای تماشای آثار هنری راهی گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراها می‌شوند، در این گزارش گزیده‌ای از نمایشگاه هایی که در پایان هفته آغاز به کار می کنند معرفی شده است.

«پرسونا» گالری جاوید

نمایشگاه انفرادی مهری سراج با عنوان پرسونا جمعه ۱ تیر آغازبه کار می کند و تا دوشنبه ۱۱ تیر برپاست.

در متن این نمایشگاه آمده است: کهن الگوی پرسونا، نقابی‌ است که بر چهره می‌زنیم یا ظاهر علنی است که به خود می‌گیریم تا خود را به صورتی متفاوت با آنچه واقعا هستیم نشان دهیم. به عقیده یونگ پرسونا ضروری است زیرا مجبوریم نقش‌های متفاوت فردی و اجتماعی بازی کنیم، اما این نقاب گاهاً زیان‌بخش می‌شود و ما را به این باور می‌رساند که پرسونا ماهیت واقعی ما را منعکس می‌کند و به جای اینکه صرفا نقش بازی کنیم، تبدیل به آن نقش می‌شویم.

گالری جاوید واقع در تهران، میدان فاطمی،خیابان جویبار،خیابان زرتشت غربی کوچه یزدان، پلاک 17، واحد1 است.

«ریشه در خاک» در گالری ایوان

نمایشگاه انفرادی آلاله امینی جمعه ۱ تیر تا جمعه ۱۵ تیر در گالری ایوان به نشانی تهران، الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برگزار می شود.

هنرمندان پایان هفته میهمان ژینوس و جاوید

«تاروپودی از رنگ» در گالری ایده

نمایشگاه انفرادی رکسانه روحانی با عنوان تاروپودی از رنگ جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ تا چهارشنبه ۶ تیر در گالری ایده برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه چنین آمده است: هویت خواهی و حس ناسیونالیستی با هدف احیای روح ایرانی همزمان در بستر هنر معاصر، چندیست که سوژه ی بسیاری از هنرمندان نوگرای ایرانی و آثار هنری بسیار در جهان می باشد. موضوعی که همزمان سعی در تعادل بین دو بخش گذشته گرایی و معاصر بودن دارد. این دو بخش ناهمگون خوشبختانه باسلیقه جهان امروز موازی بوده و ترکیب دلپذیر و چشم نوازی را داشته است.

دغدغه من خلق ترکیبی از هنر کلاسیک ایران (قالی بافی)‌که نماد صبوری ‌و مقاومت خاموش ایرانیان است، با حیوانات و نمادهای افسانه ای که در فکر، خیال و داستان های ما ایرانیان در طول تاریخ و نسل ها پرواز کرده و به امروزمان رسیده اند، بود. این مهم من را بر آن داشت، که ترکیب این دو میراث گرانبهای مانده از گذشته را، در فضای دو بعدی بوم، به تصویر درآورم. تصویری که از گذشته آمده اما رنگ و لعاب امروز را دارد. نمادهای ملی, فانتزی و خیال، المان های پایه ای می باشد که در دنیایی رنگارنگ در تار و پودی از رنگ می شکفد.

این گالری واقع در تهران، میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک۲۶ است.

«نگویا» در برج آزادی

نمایشگاه گروهی هنرهای سنتی نگویا روز جمعه ۱ تیرماه در کافه گالری برج آزادی افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه ۴۰ اثر از ۳۶ هنرمند به نمایشگاه گردانی سپیده دیهم فر در کافه گالری مجموعه به نمایش گذاشته می‌شود .

زمزمه (نگویا) از نجواهای درونی هنرمند الهام گرفته و خلاقیتی که از این زمزمه‌ها برمی‌خیزد را به نمایش می‌گذارد. این آثار به تجسم هنری احساسات درونی، از زمزمه‌های خاموش تا فریادهای پرشور، پرداخته که توسط هنرمندان نوظهور انجام شده است .

علاقمندان می‌توانند از ۱ تا ۷ تیرماه به مدت یک هفته از ساعت ۱۷ الی۱۹ از این نمایشگاه بازدید کنند. پس از آن، نمایشگاه از ۱۱ تا ۱۶ تیر، از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب برای بازدید عموم باز خواهد بود.

هنرمندان پایان هفته میهمان ژینوس و جاوید

«زیستگاه» در گالری ژینوس

نمایشگاه انفرادی محبوبه برزی با عنوان «زیستگاه» جمعه ۱ تیر تا چهارشنبه ۶ تیر در گالری ژینوس برگزار می شود.

گالری ژینوس واقع تهران، خیابان دکترحسین‌فاطمی، ابتدای خیابان‌ ولیعصر، پلاک‌21، طبقه اول است.

«سوگواری های فراموش شده» در گالری مریم

نمایشگاه انفرادی چیدمان با عنوان «خنده های قابل پیش بینی ،سوگواری های فراموش شده» جمعه ۱ تیر تا سه شنبه ۵ تیر در گالری‌ مریم واقع در تهران، دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی، پلاک 11 برگزار می شود.

«شب‌های روشن» در نگارخانه آریا

نمایشگاه انفرادی شهریار توکلی با عنوان شب‌های روشن جمعه ۱۸ خرداد تا جمعه ۱ تیر نگارخانه آریا به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ برگزار می شود.

در متن کوتاه این نمایشگاه چنین آمده است: شب قشنگی بود. از آن شب هایی که فقط در جوانی دیده می شوند. شب های سفید/ داستایفسکی

«پیل در تاریکی» در گالری سیحون

«پیل درتاریکی» عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی به کیوریتوری «مولود عظیم پور» است که از ۲۵ خرداد تا ششم تیرماه در گالری سیحون برپا می‌شود.

در این نمایشگاه آثارعلی گلستانه، همایون سلیمی، یعقوب عمامه پیچ، ایرج اسکندری، بهنام جلالی جعفری، شهرام کریمی، کیوان عسگری و ابراهیم اکبری گرز به نمایش درمی‌آیند.

نمایشگاه نقاب سفید از ۲۵ خردادماه تا ششم تیرماه در گالری سیحون واقع در خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره ۱۱ برپاست.

مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران گالری آرت سنتر

نمایشگاه انفرادی مسعود عربشاهی جمعه ۲۵ خرداد تا سه شنبه ۲۶ تیر در گالری آرت سنتر به نشانی تهران، بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان برگزار می شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: مسعود عربشاهی (۱۳۹۸-۱۳۱۴) را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقاشانی دانست که با گرایشی هوشمندانه عناصری تزئینی بومی را وارد کارش کرد. او از عوامل تزئینی سقاخانه در راستای پی‌ریزی نقاشی بهره جست ، امری که خیلی‌ها خلاف آن حرکت کردند. عربشاهی در به کارگیری عناصرش به‌شدت از یافته‌های غرب بهره می‌گیرد اما در لحن و هارمونی ، لایه‌های دقیق از عناصری آشنا در ساخته‌های سنتی - بومی را در پیکره کار همراه می‌کند. این عناصر متشکل شده از رنگ‌هایی از قبیل فیروزه‌ای - طلایی و ترکیب آن‌ها با سیاه اشکال ظریف هندسی که یادآور اسطرلاب‌ها و دفتر و کتاب‌های دعا هستند و گاه حتی حاشیه‌نویسی کتاب‌های قدیمی و این‌گونه پردازش‌ها به آثارش یک لایه آشنایی با مواد و مصالح بومی و سنتی را اضافه کرده و در کل می‌توان گفت مسعود عربشاهی بهره‌گیری بسیار هوشمندانه‌ای از جریان سقاخانه در آثارش داشته و از هرگونه افراط و تفریط در راستای امر هنری و بیان شخصی پرهیز نموده است.

هنرمندان پایان هفته میهمان ژینوس و جاوید

«ضایعارت» در نگارخانه نقش‌جهان

نمایشگاه گروهی هنرمندان سهراب حسن بیگی، سحر حیدرزاده، سینا کندر، امیرعلی مالکی با عنوان «ضایعارت» که از سوی علی علوی گردآوری شده است جمعه ۱ تیرتا چهارشنبه ۶ تیر در گالری نگارخانه نقش‌جهان برگزار می شود.

نگارخانه نقش جهان در تهران، نیاوران، از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایون‌فر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، پلاک ۹ واقع شده است.

«سندلی هنرمند» در خانه هنرمندان

نمایشگاه سندلی هنرمند با حضور بیش از ۲۰۰ هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز، تصویرگر، سرامیست، معمار، طراح صنعتی, آهنگساز و طراح صحنه و همچنین هنرمندان حوزه سینما در هفت گالری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا ۵ تیر همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ (به استثنا شنبه‌ها) میزبان علاقه‌مندان است.

جمشید حقیقت‌شناس در معرفی نمایشگاه «سندلی هنرمند» نوشته است: صندلی یا چهارپایه یا چوکی و یا کرسی محلی برای نشستن است. جایگاهی است که انسان بر روی آن آرام می‌گیرد. صندلی با صاحبش معنا می یابد. کارکرد اجتماعی صندلی که امروز با میز و صاحب میز در تداخل و به اشتباه گرفته می‌شود، مقام صاحبش را می‌رساند؛ و تکیه‌گاهی‌ست در قدرت.

هنرمند با تکیه بر صندلی است که جان می‌گیرد و جان می‌بخشد؛ و این مفهوم آثار او را معنا بخش است. در نشانه‌شناسی: طرح، مصالح و ساخت در نحوه تلقی صاحب آن نقش کلیدی دارد.

نمایشگاه «سندلیِ هنرمند» نمایشگاهی‌ست از رویکرد هنرمندان ایران در این چالش فراموش‌شده و کلیدی برای درک بهتر آثار آنان در هنر معاصر این سرزمین.

نمایشگاه گروهی «رها» در گالری پردیس ملت

نمایشگاه گروهی نقاشی «رها» به کوشش و گردآوری علیرضا مرادی و با حضور ۱۹ هنرمند، روز جمعه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ در گالری پردیس ملت افتتاح می شود.

علیرضا مرادی درباره آثار این نمایشگاه می گوید: در چهارچوب گروه هنری رها تصمیم گرفتیم منتخبی از آثار خلق شده در قاب نقاشی مدرن و خلاق را که با استفاده از طراحی فرم، رنگ و حرکت ‌مفهوم دست به نوآوری زده اند و به یک مرحله از اثر مفهومی رسیده است را در قالب یک نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار دهیم.

در حقیقت «رها» دوری از وابستگی و رسیدن به خدا، مجموعه ای از پاکی عشق هنر، خلاقیت و نوآوری هنرمندان معاصر است.

نمایشگاه «رها» روز جمعه بیست و پنجم خردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری پردیس ملت افتتاح می شود و تا ۶ تیرماه ادامه دارد.

علاقمندان می توانند برای بازدید از نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۱۹ به گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبروی بزرگراه کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.

«بارو» در گالری فرشته

نمایشگاه انفرادی علیرضا رسول‌زاده با عنوان «بارو» جمعه ۲۵ خرداد تا جمعه ۱۵ تیر در گالری +٢ (فرشته) به نشانی تهران، خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۸، طبقه‌ی دوم برگزار می‌شود.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است:

داستان‌هایی گاه سوررآلیستی، گاه شوخ و گاه پندارگرایانه؛ نشان دهنده چالش های سر یک هنرمند برای یافتن راه ویژه خود است.

«خواب‌ها» در گالری اُ

نمایشگاه انفرادی محمدعلی بنی اسدی با عنوان «خواب‌ها» جمعه ۱۸ خرداد تا دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ گالری اُ برپاست.

هنرمندان پایان هفته میهمان ژینوس و جاوید

در این مجموعه، آثاری با تکنیک اکرلیک روی بوم را از این هنرمند می‌بینیم. استفاده از رنگ‌های تند و کنتراست رنگی شدید نخستین چیزی است که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، این در حالی است که عنصر غالب آثار، فیگورهای انسانی در حال خواب هستند، که تراکم آن‌ها در کنار هم و ترکیب‌بندی‌های نسبتا نامعمول آثار، از مشخصات بارز این مجموعه است.

همچنین فیگورها در پس‌زمینه‌ای نامتعارف و نامناسب برای خوابیدن قرار گرفته‌اند. هنرمند آگاهانه شخصیت‌هایش را چنان پرداخت کرده که با وجود دقت در تصویرکردن چهره‌ها و بدن، هویت آن‌ها چندان مشخص نیست؛ اگر هم هست، هویتی معمول و آشنا نیست. هویتی است نه نژادی، نه جنسی و نه اجتماعی، اما هویتی‌ست انسانی.

پس‌زمینه در بعضی آثار مانند تخت‌خوابی پر از رنگ با نقش‌های انتزاعی یا الهاماتی از تاریخ هنر، از سزان گرفته تا هولباین تصویر شده. همین امر امکان مشخص پنداشتن هویت مکانی را هم غیرممکن می‌سازد.

گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ است.

«گستره‌ی خاموشی» در گالری زیرزمین دستان

نمایشگاه انفرادی آثار نسرین ملک ثابت با عنوان درگستره‌ی خاموشی جمعه ۱۱ خرداد تا جمعه ۱ تیر به نشانی تهران، خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha