یک وزارتخانه آینده‌ساز؛ نامزدهای انتخابات درباره آموزش‌وپرورش چه می‌گویند؟

تهران- ایرنا- آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه‌های کلیدی و سرنوشت ساز در کشور است که وظیفه خطیر تربیت نسل آینده را بر عهده دارد؛ نسلی که رهبر انقلاب اسلامی آنان را سربازان حقیقی انقلاب توصیف کرده‌اند.

گروه جامعه ایرنا - از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش یک منظومه کلیدی است که دستگاههای فرهنگی و اجتماعی در آن نقش ایفا می کنند تا حاصل کار آن تربیتی نسل پرشور، تحول خواه و تحول آفرین، فکور و آینده ساز برای ایران اسلامی باشد؛ نسلی که باید به سلاح علم مجهز باشد تا در خدمت آینده کشور قرار گیرند.

نظام تعلیم و تربیت گستره وسیعی از وظایف آموزشی و پرورشی را بر عهده دارد؛ از آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان، تربیت نسل آینده با مفاهیم فرهنگی و ارزش‌های اسلامی و مهارت افزایی در حوزه ‌های مختلف. رویکرد این حوزه نه تنها نسل آینده بلکه آحاد مردم این سرزمین است؛ از معلمان و والدین دانش آموزان گرفته تا هر آن کس که در نظام تعلیم و تربیت دانش اندوخته باشد، به نوعی با آن در ارتباط بوده است.

اهمیت رویکرد و فعالیت های نظام تعلیم و تربیت سبب شده تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه حرکت این وزارتخانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و در دستور اجرا قرار گیرد. این سند نقشه راهی برای حرکت به سمت نقطه مطلوب است تا با تغییر دولت ها و مسئولان، مسیر منحرف نشود.

در این راستا نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه های تبلیغاتی خود در روزهای گذشته دیدگاههای خود را درباره نظام تعلیم و تربیت بیان کردند اما نیاز به بیان جزئیات و ارائه راهکارها درباره آموزش و پرورش فرزندان ایران در میان برنامه‌های این داوطلبان احساس می‌شود.

یک وزارتخانه آینده‌ساز؛ نامزدهای انتخابات درباره آموزش‌وپرورش چه می‌گویند؟

مهمترین محورهای سخنان نامزدها در حوزه آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش به طور مستقیم با ۱۶ و نیم میلیون دانش‌آموز و والدین آنها و نیز حدود یک میلیون معلم سر و کار دارد و مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

آموزش و پرورش در چند سال اخیر با موضوعات مهمی مانند عدالت آموزشی، کمبود معلم، بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان بویژه در دوران کرونا، نحوه صحیح برگزاری امتحانات نهایی با توجه به تاثیر این آزمون‌ها در پذیرش کنکور داوطلبان و همچنین معیشت و رفاه معلم برای تدریسی با آرامش درگیر بوده است و هرچند گام‌هایی برای حل این مشکلات برداشته شده اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

این وزارتخانه با تربیت و آموزش فرزندان این جامعه آینده ساز کشور است و باید به مسائل آن توجه ویژه‌ای شود. در این راستا هرچند که انتظار می‌رفت این افراد به صورت جزئی به مهم‌ترین موارد این وزارتخانه اشاره کنند اما در نهایت هر کدام از داوطلبان نهمین انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ها و نظراتی درباره آموزش و پرورش و فرهنگیان عنوان کردند که در ادامه بیان این نظرات می‌پردازیم.

یک وزارتخانه آینده‌ساز؛ نامزدهای انتخابات درباره آموزش‌وپرورش چه می‌گویند؟

منزلت معلم مهم‌تر از معیشت اوست

محمدباقر قالیباف درباره فرهنگیان گفته است: در آموزش و پرورش اولین و آخرین موضوعی که باید به آن توجه کنیم، مدیریت قوی و ثبات در مدیریت است. آموزش و پرورش مهم ترین نهاد است، در ۲۰ سال گذشته نزدیک به ۱۷ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه عوض کردیم. مدیر قوی و ثبات بسیار اساسی است، چرا که از پایه ویران بوده است.

قالیباف ادامه داد: سلسله مراتب در آموزش و پرورش یک مشکل است، آموزش و پرورش برای تحول ۲ عنصر معلم و مدرسه را دارد و معطوف به این موضوع باید آن توجه کرد.

وی یادآورشد: معیشت معلم اهمیت بسیاری دارد که در مجلس موضوع رتبه‌بندی معلمان را به همین دلیل دنبال کردیم اما منزلت معلم از معیشت او مهم‌تر است. وقتی حرف از فرهنگ می‌زنیم، اولین موضوع در ذهن همه ما معلم است. اکنون خاطراتی که از معلم دارم و تاثیراتی که معلمان در زندگی من داشتند اگر بیشتر از تاثیر پدر و مادرم نبوده باشد، کمتر هم نبوده است.

قالیباف در مناظره دوم تلویزیونی نیز گفت: برای هر تصمیمی شناخت دقیق از وضعیت موجود مهم است. چرا که در ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته در آموزش و پرورش، ۱۵ تا ۱۶ وزیر و سرپرست در این وازرتخانه تغییر دادیم. البته برای این ادبیات عذرخواهی می کنم ولی آیا مدیر یا شاگرد یک عطاری را تا این میزان تغییر می‌دهیم که تا این اندازه وزیرآموزش و پرورش تغییر دادیم؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: جایی که محل حال و آینده، تربیت و فعل ما در آن است، تا این میزان تغییرات جدی وجود دارد. بر همین اساس تاکید دارم که مدیریت اساس کار است.

وی با اشاره به حضور ۱۶ میلیون دانش آموز در کشور تصریح کرد: سرانه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور ۱۰ درصد است و به دلیل ضعف مدیریت این عدد را کاهش دادیم. در حالی که رییس جمهور آینده باید بداند آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است.

قالیباف با بیان اینکه پیش از این مقطع ابتدایی و مهدکودک تحت سازمان بهزیستی کشور بوده است، یادآور شد: یعن باید مهدکودک پیش از مقطع ابتدایی باید در اولویت کاری رییس جمهور قرار گیرد و از نظر ساختاری شرایط آن را اصلاح کنیم.

مدارس به میزان ۵۰ میلیون سرمایه‌گذاری برای هر دانش آموز خروجی ندارد

قالیباف تقویت آموزش و پرورش را در دو موضوع مجزا دانست و تصریح کرد: نخست در حوزه محیط و ظرفیت مدرسه و دوم معلم است. سایر بخش‌ها ذیل آموزش و پرورش قرار می‌گیرند. به عبارتی در آموزش و پرورش باید به حوزه محتوا و تربیت معلم متمرکز شده و برای سایرموضوعات درحوزه مدیران مدرسه متمرکز شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بدون در نظر گرفتن فضای و مکان آموزشی، سرانه هر دانش آموز در کشور ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان است و طبق استاندارد بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر دانش آموز هزینه می‌شود. اما واقعیت این است که آیا خروجی مدارس به میزان سرمایه گذاری انجام شده است؟ خیر.

وی اضافه کرد: در شرایط امروز که معلم کم است و باید از سرمایه معلمانی که ۳۰ سال زحمت کشیدند، استفاده کنیم، وقتی آنها برای فعالیت دوباره دعوت به کار می‌کنیم، برای هر ساعت آموزش او، ۵۰ هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود.

قالیباف در ادامه گفت: آیا واقعا برای یک معلم با ۳۰ سال تجربه کاری، پرداخت هر ساعت ۵۰ هزار تومان کافی است؟ هر چند که بعضی مواقع ۶ تا ۷ ماه از این مبلغ اندک را هم پرداخت نمی‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت خدمت و پیشرفت، آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره وری در رشد اقتصادی است، مورد توجه قرار خواهیم داد، تصریح کرد: همچنین در مهارت آموزی و سبک زندگی، آموزش و پرورش جایگاه بسیارمهمی دارد و حتما در دولت چهاردهم این موارد را در اولویت قرار خواهیم داد.

یک وزارتخانه آینده‌ساز؛ نامزدهای انتخابات درباره آموزش‌وپرورش چه می‌گویند؟

نظرات معلمان در رتبه‌بندی باید در نظر گرفته می‌شد

مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره آموزش و پرورش و فرهنگیان معتقد است: یک سری از عزیزان تلاش کردند و سرمایه گذاری کردند و مدارسی را تاسیس کردند اما حاکمیت نباید کاری کند که استانداردهای مدارس دولتی آنقدر پایین باشد که افرادی که در آنجا درس می‌خوانند از نظر نوع تدریس، کلاس و ابزار آموزشی عقب بمانند.

وی افزود: این وظیفه دولت است که مدارس دولتی را طوری ساماندهی کند که مدارس مناطق دور افتاده با کیفیت مدارس مراکز شهر آموزش ببینند.

پزشکیان یادآور شد: با وزرا و مدیران آموزش و پرورش نشست‌هایی داشتیم و دغدغه و نیازها مشخص شده است تا اگر زمانی به قدرت رسیدیم، این موارد را رسیدگی کنیم.

وی درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: معلمان نسبت به رتبه‌بندی ناراضی هستند، طرحی که می‌توانست درست اجرا شود و رضایتمندی ایجاد کند اما آیین‌نامه مشکل دارد.

پزشکیان ادامه داد: هم پول را خرج کردیم و هم مخاطبان ناراضی هستند، می‌توانستند با صاحبان فرآیند تبادل نظر کنند، هر اقدامی که حاکمیت انجام می‌دهد، باید با مشارکت صاحبان فرآیند صورت گیرد، وقتی تصمیمی می‌گیریم که افرادی که خدمتی می‌خواهیم به آنها ارائه کنیم را بازی نمی‌دهیم و درجریان تصمیم قرار نمی‌گیرند، حتی تصمیم خوب هم باعث نارضایتی می‌شود.

وی بر این باور است که بیشتر نگرانی ها و اعتراضاتی که بازنشستگان و معلمان در این کشور دارند، برای این که زندگی خود را با روند تورمی به راحتی ادامه دهند. شرمسار خانواده شان هستند. معلم چرا باید اسنپ کار کند.

وی در مناظره دوم درباره تعلیم و تربیت چنین گفت:اول باید فکر کرد بچه ای که در روستا و مناطق محروم است با بچه خودش یک سرویس را می گیرد یا نمی گیرد ، اگر توانست خودش را در موقعیت قرار دهد آنوقت می تواند مشکل را حل کند. سفره های ما با یکدیگر فرق داشته باشد باز مشکل وجود دارد. در تئوری حرف می زنیم اما در عمل با آنها مشکل داریم.

پزشکیان افزود: ما در مناطق محروم مدرسه نداریم، در سیستان و بلوچستان، خوزستان و شهرهای مختلف حتی فضا و امکانات معمولی را ندارند و گرفتارند در صورتی که در اینجا مدارسی داریم که برای کلاس اول ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون هزینه می کنند. اگر کشور اسلامی هستیم باید مدارسی که دولت مسئولیت آن را دارد همان خدماتی را بدهد مانند آن که به بچه های خود می دهد. اول از نظر اعتقادی باید بپذیریم بعد راه حل پیدا می کنیم.

 وی با بیان اینکه مدارس غیر انتفاعی اکنون فرصت هستند و درصدی را پوشش می دهند. الان کسانی که وارد کنکور می شود از آن ۲۰ درصدی است که درست کردیم و ۸۰ درصد نمی توانند به دانشگاه بیایند. برای این که ما در حق آنها بی انصافی می کنیم. ما به آنها درست سرویس نمی دهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث بعدی معلمان هستند. وقتی در همان مدارس به معلمان نرسیم طبیعتا معلمی که چند شغله است در فرصتی که به بچه های مردم برسد مشکل پیدا می کند. مشکل معلمان را باید حل کنیم. همان بحث هایی که برادرمان دکتر قالیباف گفت، نمی شود در بی ثباتی مدیریت برنامه ها را جلو برد باید ثبات مدیریتی ایجاد کنیم. باید کسی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب می شود قوی ترین و دلسوزترین باشد و نهایتا وقتی بسته آموزشی را در مدارس اجرا می کنیم این نگاهی که داریم باید تغییر پیدا کند.

پزشکیان یادآورشد: دانش آموزش باید علاوه بر درس هایی که می خوانند یاد بگیرند که چگونه مشکل را حل کنند و یاد بگیرند که چگونه ارتباط برقرار کنند و یاد بگیرند چگونه مدیریت کنند و با تیم کار کنند. 
بچه هایی که ما به خصوص در این مدارس سمپاد و غیر سمپاد مدارسی که نخبگان را به قول خودشان پرورش می دهند. آدم هایی را تربیت می کنیم که نمی توانند با دو نفر رابطه برقرار کنند و  نمی توانند مشکل را حل کنند و جایی که گیر می کنند، قهر می کند و خود را تافته جدا بافته از مردم می دانند. در صورتی که باید یاد بدهیم که علمش برای مردم است.

یک وزارتخانه آینده‌ساز؛ نامزدهای انتخابات درباره آموزش‌وپرورش چه می‌گویند؟

آموزش و پرورش دیگر نهادها را هم تغذیه می‌کند

سعید جلیلی از نامزدهای انتخاباتی در گردهمایی بزرگ فرهنگیان و دانشجو معلمان، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش یک نهاد انسان‌ساز است و بیشترین نقش را در تربیت افراد و جامعه ایفا می‌کند. مردم پس از رئیس‌جمهور معلوم‌الحال اوایل انقلاب، به یک معلم اعتماد کردند و شهید رجایی را به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیدند. این شهید بزرگوار نیز به آموزش‌وپرورش مراجعه کرد و شهید باهنر که او نیز یک معلم بود، نخست‌وزیر شد.

وی افزود: آموزش‌وپرورش یک جایگاهی است که نه تنها خود، بلکه همواره دیگر نهادها را نیز تغذیه کرده است. در شرایطی که دشمنان مشکلات متعددی را به ما تحمیل کردند معلمان پای کار آمدند؛ برای نمونه بسیاری از فرماندهان و مسئولان لشکر معلم‌ها بودند.

جلیلی ادامه داد: معلمان با تربیت شایسته دانش‌آموزان همواره کشور را یاری کرده‌اند که گواه این موضوع شهادت ۳۶ هزار دانش‌آموز در دفاع مقدس است. امروز کشور برای پیشرفت محتاج آموزش‌وپرورش است و پیش زمینه این امر مهم این است که معلمان از شغل خود احساس رضایت داشته باشند.

وی بیان کرد: معلمان نشان داده‌اند هرگاه بستر برای آن‌ها باز شده است، در جامعه نقش‌آفرینی داشته‌اند؛ به همین خاطر این احساس رضایت در معلمان باید در نقشی که آن‌ها در تربیت جامعه ایفا می‌کنند نیز باشد. آموزش‌وپرورش نیاز به دولتی دارد که معتقد به گفتمان و مبانی انقلاب اسلامی باشد.

جلیلی معتقد است: حوزه آموزش و پرورش بسیار مهم است؛ عمر دانش آموز در این نظام آموزش و پرورش ۱۲ سال و عمر معلم در این بخش ۳۰ سال است اما خروجی چیست؟ طرح مدرسه ما در همین دولت سایه تهیه شد اما باید اعلام کنم که همزمان با دولت چهاردهم، برنامه هفتم اجرایی و عملیاتی می شود که ۲۲ بخش این برنامه در دولت جدید باید اجرا شود که یکی از مهمترین برنامه‌ها در برنامه هفتم طرح تکریم خانواده است.

وی با بیان اینکه موفقیت های که داریم مرهون معلمان است، اضافه کرد: اگر استعداد دانش آموز به درستی شناخته شده و جهت داده شود، می توانیم به جهش برسیم. ما به این مدل رسیده‌ایم که الگو چیست و چه الزاماتی دارد و می توانیم آن را اجرا کنیم. ما باید به سمت قوی کردن صف و چابک کردن ستادها برویم و در آموزش و پرورش معتقدیم عمده بودجه باید در صف هزینه شود نه ستاد.

وی در مناظره دوم تلویزیونی نیز با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش پرشکوه» افزود: یکی از بحث هایی که روی آن تأکید داریم یک جهان فرصت یک ایران جهش است؛ سرانه دانش آموزان مدارس دولتی از هزینه تحصیل در مدارس غیر دولتی شمال شهر تهران بیشتر است ولی آن بازدهی را ندارندکجا بهترین جا برای شکوفایی فرصت هاست؟ مدرسه نقطه شروع آن است.

وی ادامه داد: اگر باور داریم که کشور باید پیشرفت کند، باید از مدرسه برنامه‌ریزی کرد و اگر نیروی نظامی را لشکر امنیت در نظر بگیریم، آموزش و پروش لشکر شکوفایی فرصت هاست.

جلیلی اضافه کرد: در این زمان که موعد ثبت‌نام مدرسه هاست، خانواده‌ها می‌گویند کدام مدرسه ثبت نام کنیم؟ اگر ما می‌گوییم جهش کشور، معتقدیم که آن با عدالت به دست میاید که یکی از موارد آن این است که هرکه استعدادی دارد بتواند در مدرسه‌ای باشد که شکوفایی برای وی حاصل شود. مردم باید بتوانند در پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کس استعدادی دارد شکوفا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پروش جایگاه واقعی خود را پیدا کند و وزیر آموزش و پرورش باید نیروی ارزشمندی باشد که این نقش را ایفا کند؛ در این بخش رییس جمهور تاثیر مستقیم دارد.

وی به نقش کادر آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: یکی از بزرگترین سرمایه های ما معلمان و کادر آموزش و پرورش است که ۳۰ سال میلیون‌ها دانش آموزی که ۱۲ سال از عمر خود را در اختیار کشور قرار می دهند تا کشور پیشرفت کنند، عمر خود را صرف می‌کنند و اگر هزینه آموزش و پرورش را بر تعداد دانش آموزان مدارس دولتی تقسیم کنیم، بیشتر از هزینه تحصل دانش آموزان مدارس غیردولتی شمال شهر تهران است ولی چرا بازدهی ندارد؟ اگر روی مدرسه الگو کار کنیم در آن صورت موفقیت های بیشتری شکل می گیرد در حالی که ما به سند تحول و کشف استعداد در مدارسمان توجهی نداریم.

یک وزارتخانه آینده‌ساز؛ نامزدهای انتخابات درباره آموزش‌وپرورش چه می‌گویند؟

وزیر آموزش و پرورش رکنی‌ترین عضو کابینه خواهد بود

علیرضا زاکانی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته است: آموزش‌وپرورش رکنی‌ترین وزارتخانۀ دولت ما و وزیر آن قوی‌ترین عنصر کابینه خواهد بود.

وی افزود: مدارس دولتی باید مانند دانشگاه‌های دولتی مورد اقبال خانواده‌ها قرار بگیرد. رکن مهم در مدارس معلم است، معلم منزلت، معیشت و جایگاه خود را می‌خواهد. معلم نقش اساسی و تحول‌آفرین دارد که باید نسبت به آموزش و ابعاد او تحول را دنبال کرد و میدان را باید به نخبگان داد تا محور تحولات کشور شوند.

وی معتقد است: معلم نباید دغدغه‌ای جز آموزش به دانش آموزان داشته باشد.

او در منظره دوم چنین گفت: 

تعلیم و تربیت کشور، نظام پیشران تحولات کشور است و از خانواده شروع می‌شود در مسجد، مدرسه، دانشگاه و حوزه، رسانه و تمام ساحت‌هایی که انسان می‌تواند بیاموزد یا بیاموزاند این تعلیم و تربیت ادامه پیدا می‌کند.

زاکانی بیان داشت: رکن آموزش و پرورش اساس ویژه‌ای دارد که می‌تواند نقش خاصی را در آینده کشور ادا کند لذا هر کسی بخواهد به آینده کشور نگاه کند باید به آموزش و پرورش کشور نگاه کند گرچه حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش کشور مشکلات متعددی وجود دارد که بیان شد من سعی می‌کنم حوزه علم و فناوری و دانشگاه و حوزه را در نوبت دوم عرض کنم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و باید نگاه به این دستگاه تغییر کند لذا باید سیاست‌هایمان را متفاوت کنیم.

زاکانی یادآورشد: در آموزش و پرورش، اصلاح باید از کلاس شروع شود نه از ستاد، برخی اشکالشان این است که شاید به متن این ماجرا دقت لازم را ندارند.

وی با بیان این نکته که در کلاس مهمترین رکن معلم و دانش‌آموز است و فقط محتوا نیست بلکه باید به معلم و دانش آموز رسید و به دانش آموز حق داد که حرف بزند تا پاسخ معتبر خودش را بگیرد، تصریح کرد: معلم باید منزلت، معیشت، جایگاه، رشد و همه ابعادش آنگونه حفظ شود که معلمی بر تاج اشتغال‌های کشور بنشیند و بر نقطه برتر بتواند یک منزلتی و کارکردی داشته باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است و ساحت‌های شش گانه‌ای را در نظر گرفته که بتواند در حوزه معلم، محتوا و محیط، ساحت‌های مختلف را ایفا و ادا کند.

زاکانی ادامه داد: به اعتقاد من توجه به آموزش و پرورش و اقدامات اساسی که می‌خواهد در حوزه‌ محتواهای آموزش انجام بگیرد فقط نباید در کلاس و مباحث تنظیم شده آموزشی خلاصه شود.

وی با اشاره به اینکه یک نگاه، نگاه مکانیکی است مانند خط تولید ماشین؛ که در این خط تولید ماشین همه دانش آموزان برابر هستند و باید از یک مسیری بیایند و چیزهایی آموزش ببینند و توقعی از آنها وجود دارد. یک نگاه هم نگاه پرورش و دقت است مانند گلخانه‌ای که هر کسی بذر خودش را می‌کارد و به اقتضای خودش مقایسه می‌شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آموزش و پرورش باید روی این نقطه بایستد که خلاقیت، مهارت توانمندی‌های اجتماعی و موضوعات مختلف را برای دانش‌آموز خلق کند و این هم جز از طریق یک معلم توانمند امکان‌پذیر نیست لذا آموزش و پرورش باید در محور کانون تحولات کشور قرار بگیرد قوی‌ترین وزیر کابینه من وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. 

زاکانی یادآورشد: مشکل معلمان از جمله معیشت، مسکن و مشکلات متعدد را می‌توان از طریق صندوق ذخیره حل کرد متاسفانه اداره سیاسی یا غیرحرفه‌ای این صندوق آن را به مسیر نادرستی برده است. 

وی تاکید کرد: توجه من به عنوان رکن رکین اساسی در دولت با یک نگاه سرمایه‌گذاری به آموزش و پرورش است و این را به بهترین نحو انجام خواهم داد.

خلاقیت معلمان به کار گرفته شود

مصطفی پورمحمدی درباره مشکلات آموزش و پرورش و کاهش کیفیت مدارس دولتی گفته است: رشد آموزشی و تربیتی در گرو همکاری صمیمانه و هوشمندانه دولت، حوزه کارگزاری آموزش مانند آموزش و پرورش و خانواده‌هاست. باید همدیگر را قبول داشته باشند و از برنامه‌های هم مطلع شوند.

وی افزود: اکنون خانواده‌ها به نظام آموزشی اعتماد کافی ندارند. اگر خانواده‌ها امکانات مادی داشته باشند، فرزندان را به مدارس غیردولتی و برنامه‌های جانبی می‌برند. دولت به دلیل گرفتاری‌های زیادی که دارد هم می‌خواهد تصدی‌گری کند و هم می‌خواهد صاحب اختیار باشد و تصمیم بگیرد و اعمال نفوذ کند اما ابزار را در اختیار ندارد و بدون ابزار کارآمد امکان‌پذیر نیست.

یک وزارتخانه آینده‌ساز؛ نامزدهای انتخابات درباره آموزش‌وپرورش چه می‌گویند؟

پورمحمدی عنوان کرد: بخشی از ابزار کارآمد معلمان و مدیران هستند که در مواقعی این مسئولانی که انتخاب می‌شوند بدون تجربه هستند و از سویی نیازهای معلمان را نمی‌توانیم برآورده کنیم و معلمان برای رفع نیازهای مادی خود به انجام کارهای جانبی می‌روند. این معلم نمی‌تواند دانش‌آموزان را تربیت کند.

وی با بیان اینکه به اعجاز اعتماد باید روی آوریم، گفت: خانواده باید به تربیت فرزندان اعتماد کند و دولت تصدی گری را کاهش دهد، نظام آموزش وپرورش نباید دستوری باشد و باید به معلم اعتماد شود. ممکن است معلمان در مناطقی از کشور بتوانند با خلاقیت و ابتکار آموزش‌های خاصی در تدریس داشته باشند. باید از تجربه‌های جهانی هم استفاده کنیم.

پورمحمدی درباره نقش آموزش و پرورش در فرهنگ اظهار داشت: معلمی که برای کمبود هزینه‌های زندگی خود مجبور است در تاکسی اینترنتی کار کند نمی تواند به خوبی آموزش دهد؛ خانواده‌ها باید به تربیت فرزندان خود دل ببندند و دولت هم باید از تصدی‌گری، فعالیت خود را کاهش دهد باید از تجربیات جهانی در حوزه آموزش استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما این همه معلم داریم. آنها علاقه ملی، دینی و انقلابی ندارند؟ تجربه‌های جهانی می‌گوید بسیاری از جوامع نوین موضوع درسی را به آموزگارها واگذار کردند و این یک تجربه موفق است. باید نگاه خود را عوض کنیم و اگر همه چیز را به سمت حاکمیت ببریم نتیجه‌ این می شود که حاکمیت ظرفیت آن را ندارد و امکان استفاده از استعدادها و فراهم کردن بودجه را هم نخواهد داشت.

پورمحمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش جای رقابت جناحی نیست، گفت: نهادهای آموزشی و پژوهشی یک مساله محوری برای رشد و توسعه جامعه است. باید قدردان تلاش گسترده معلمان و حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم.

وی گفت: پیشرفت های کشور به برکت نیروهای آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی ما بوده است. نظام محتوای آموزشی ما باید تغییر کند در دنیا تغییرات زیادی در این زمینه به وجود آمده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نظام بسته، مشابه و از بالا ترتیب داده شده، یکی از اشکالات نظام آموزشی ما است؛ در روش تدریس و محتوای آموزشی می توانیم امور را به خود معلمان خود واگذار کنیم، چرا فقط چند صد نفر در نظام آموزشی ما باید بنشینند و نظام آموزش و پرورش را تدوین کنند. باید قدردان معلمان خود باشیم، آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی و اختلاف و کشمکش نیست.

وی تاکید کرد: باید آموزش و پرورش را به سیاست های روشن و واحد نزدیک کنیم و اجازه ندهیم این وزارتخانه وارد حاشیه شود چرا که همه سرمایه ما فرزندان ما هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت اساسی کشور ما اقتصاد است، هیچ رئیس جمهوری بدون پول نمی تواند کار کند، رئیس جمهوری که نتواند اعتماد مردم را جلب کند، وزیر آموزش و پرورشی که نتواند برای یک میلیون نفر در این سیستم اعتماد جلب کند، قطعا عوارض جدی در نظام مدیریتی وزارتخانه اش ایجاد خواهد شد.

وی گفت: حقوق و دستمزد و مشکلات دیگر در آموزش و پرورش در برنامه هفتم مورد اشاره قرار گرفته است، اما متاسفانه داریم رو به کاهش می رویم و سرمایه عظیم ما در این زمینه در حال کاهش است.

نیازمند نظام تعلیم و تربیت منعطف هستیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه‌ای درباره ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید در کنار خانواده‌ قرار گیرند تا فرزندان به درستی تربیت شوند. رهبر نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است چراکه دانش آموز در آموزش و پرورش تربیت می‌شود.

وی افزود: همه برنامه‌های دیگر در سایر وزارتخانه‌ها و نهادها برای فرزندان در بال آموزش و پرورش اتفاق می‌افتند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: اکنون آموزش و پرورش مقلد بار می‌آورد و همه را یک جور و بدون در نظر گرفتن استعدادها تربیت می‌کند. به یک نظام تعلیم و تربیت منعطف نیاز داریم تا براساس توانایی‌ها مسیر را پیش برد.

قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: وزیر آموزش و پرورش را با نظر معلمان انتخاب خواهم کرد.

وی در مناظره دوم نیز اظهار داشت: 

قاضی زاده  هاشمی آموزش عمومی را یکی از اصلی‌ترین موضوعات جهان دانست و تصریح کرد: از نظر من وزارت آموزش و پرورش اصلی‌ترین وزراتخانه است. بودجه آموزش و پرورش ۹ درصد کل بودجه است و باید در یک بازه زمانی به ۳۰ درصد افزایش یابد و که البته یکدفعه امکان پذیر نیست و باید در یک بازه زمانی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا چون مدارس تعطیل شد نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد، اظهار داشت: در دولت سیزدهم، ۲۹۵ هزار معلم جذب شدند و ۶ هزار و ۶۶۸ فضای آموزشی جدید ساخته شدهمچنین ۳۵ هزار کلاس جدید تحویل آموزش و پرورش شد. ۹۱۱ هزار کودک جامانده از تحصیل نیز  با پیگیری به تحصیل بازگشتند.

وی اضافه کرد: پیش از دولت شهید رئیسی کسی زیر بار اجرای رتبه بندی معلمان نمی رفت، افزود: رتبه‌بندی معلمان هم اجرا شد که  البته دارای اشکالاتی است که باید حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سن اصلی پرورش را ۳ تا ۷ سالگی عنوان کرد و بر تحقق عدالت آموزشی تاکید کرد و در عین حال افزود: خطای استراتژیک در آموزش عمومی انجام شده و سن اصلی پرورش که ۳ تا ۷ سالگی است را از دست می‌دهیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: یک نظام تحصیلی جدید طراحی کردیم که سه دوره دارد؛ دوره اول دوره شناخت است که بچه تا سن هفت سالگی آشنایی با جهان، روش کار با محیط اطراف، ارتباطات اجتماعی را یاد می گیرد دوره دوم تا ۱۱ سالگی دوره سواد است و دوره سوم دوره مهارت است که وقتی فرد فارغ التحصیل می شود باید بتواند گلیم خود را از آب بکشد و یک حرفه بلد باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقدم که با حفظ ساختار محیط آموزشی مدرسه و الگو مسائل ما حل نمی شود و در نظام آموزشی طول مدت عمر بچه ها تلف می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha