میانگین زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در آذربایجان‌غربی ۶۸ روز است

ارومیه- ایرنا- رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی ارائه خدمات قضایی به مطلوب‌ترین شکل ممکن به مردم را از اهداف قوه قضاییه دانست و گفت: میانگین اوقات رسیدگی به پرونده های قضایی از ۱۰۰ روز در سال های گذشته به ۶۸ روز در سال ۱۴۰۲ رسید.

ناصر عتباتی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته قوه قضاییه افزود: ۵۷۶ هزار و ۹۵۶ فقره پرونده در سامانه مربوطه طی سال گذشته ثبت و قضات در محاکم مختلف نسبت به بررسی آنها اقدام کرده اند که رقم بسیار قابل توجهی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: بیشترین پرونده ها در این مدت مربوط به مالباختگی، جعل، کلاهبرداری و تهدید بوده است.

وی اظهار کرد: البته تمامی این پرونده ها مربوط به جرم نیست بلکه مجموعه شکایات ثبت شده به شمار می رود که یک بار در هنگام ورود ثبت می شود و قاضی اول با انجام امور قضایی به دادگاه دیگری ارسال می‌کند و نیز ثبت دوباره می‌شود که با توجه به این امر ممکن است که یک پرونده چند بار مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: کمبود قاضی یکی از چالش های سیستم قضایی در استان است که در این زمینه مجوزهای لازم جهت تربیت قضات برای اولین بار در این استان کسب شد تا با جذب ۸۴ قاضی جدیدالجذب به سیستم قضایی استان، تعداد قضات در حال حاضر به ۳۹۷ نفر برسد.

عتباتی گفت: هم اکنون آذربایجان غربی به قطب تربیت قضات تبدیل شده و دوره های کارآموزی سردفتری نیز با ظرفیت ۱۰۰ نفر آخرین دوره آموزشی در هفته گذشته بود که اکنون نیز روند آموزشی آن همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال احکام جایگزین حبس در این استان صادر شد، افزود: قضات این استان در پرونده های خود امکان این را دارند که در موارد خاص از حکم جایگزین حبس استفاده کنند و این امر در استان ما نیز به خوبی جای خود را پیدا کرده است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی بخشش و کار خیر اضافه کرد: طی سال گذشته ۵۵۰ میلیارد ریال کمک مردمی برای آزادی زندانیان جمع‌آوری شد که بسیار قابل توجه است.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون نیز ۷۰۰ نفر محکوم مالی زیر ۲ میلیارد ریال در رندان ها داریم که در دسته غیر عمد قرار دارند و بیشتر به خاطر چک و قراردادهای مالی به زندان افتاده اند و نیازمند کمک خیّران هستند تا به آغوش خانواده‌ها بازگردند.

عتباتی با اشاره به اهمیت موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات به عنوان پشتوانه قوی برای نظام است و همگان برای تحقق چهار راهبرد رهبر انقلاب در انتخابات موظف و مکلف هستیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای ۵۷ عنوان برنامه‌ طی هفته قوه قضائیه در استان گفت: ملاقات مردمی و دیدار چهره به چهره، دیدار با خانواده شهدا، بازدید از واحدهای تولیدی ارومیه، بازدید از زندان‌های استان، افتتاح ساختمان جدید مجتمع قضایی شهید رییسی و برپایی نمایشگاه در مقابل دادگستری کل استان بخشی از این برنامه هاست.

به گزارش ایرنا، هفته اول تیر منتهی به هفتم این ماه که سالروز شهادت آیت الله شهید دکتر بهشتی است، به نام هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha