امشب احتمال وقوع سیل در کدام مناطق مازندران وجود دارد؟

ساری- ایرنا- تقویت ناپایداری‌های همرفتی در آسمان مازندران که طبق پیش‌بینی‌ها امشب و فردا در برخی نقاط منجر به بارش‌های شدید می‌شود بر اساس پایش‌ها ممکن است در ارتفاعات کلاردشت، چالوس و چند نقطه دیگر استان جریان‌های طغیانی و سیلابی ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، هشدار سطح نارنجی اعلام شده توسط اداره کل هواشناسی مازندران و همچنین هشدارهای موازی دیگر که توسط کمیته مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای مازندران و مدیریت بحران استان طی روزهای اخیر صادر شده از احتمال وقوع سیل در مناطقی از این استان به ویژه نقاط کوهستانی خبر می‌دهد.

امروز -چهارشنبه- به منظور بررسی آخرین وضعیت آمادگی در مقابل سیل جلسه کمیته راهبری سیلاب مازندران با حضور مدیرکل مدیریت بحران مازندران، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، مدیرکل هواشناسی استان و تعدادی از مدیران دستگاه‌های مرتبط برگزار و برنامه‌ریزی برای مدیریت شرایط اضطراری در مناطقی که احتمال وقوع سیلاب وجود دارد انجام شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران طی امروز و فردا -چهارشنبه و پنجشنبه- احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه در ارتفاعات چالوس، کلاردشت، نور، آمل، بابل و سوادکوه و سوادکوه شمالی وجود دارد.

احتمال وقوع سیلاب یخچالی در کلاردشت

حیدر داوودیان اظهار کرد: برای اواخر وقت امروز و امشب در ارتفاعات کلاردشت بارندگی شدید پیش‌بینی می‌شود که با توجه به وجود یخچال‌هایی در ارتفاعات این منطقه و گرمای هوا نگرانی بابت احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.

امشب احتمال وقوع سیل در کدام مناطق مازندران وجود دارد؟

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امشب و فردا از ارتفاعات کلاردشت تا سوادکوه درگیر سیلاب‌هایی شویم که لازم است همه دستگاه‌های مرتبط این مناطق به ویژه فرمانداری‌ها در آماده‌باش باشند.

این مسئول به تغییر رژیم بارش‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امکان پیش‌بینی دقیق زمان و مکان برخی از بارش‌های نقطه‌ای کوتاه‌مدت و سیل‌آسا برای هیچ مؤسسه‌ای وجود ندارد. گاهی بارندگی در نقطه‌ای اتفاق می‌افتد که هیچ ایستگاه هواشناسی یا باران‌سنجی در آن وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در مورد سیل اخیر جاده چالوس پیش‌بینی شرایط اضطراری را داشتیم. اما زمان و مکان دقیق بارش به صورت دقیق و نقطه‌ای قابل پیش‌بینی نبود. در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جز این‌که اقداماتی کلی مانند بستن راه‌ها را انجام دهیم.

داوودیان با اشاره به احتمال جاری شدن روان‌آب و سیلاب در برخی نقاط محورهای کوهستانی افزود: وقتی در ارتفاعات چالوس بارندگی داریم ابتدا باید وضعیت جاده چالوس را مشخص کنیم. پیشنهاد ما این است که بعدازظهر امروز و فردا -چهارشنبه و پنجشنبه- در جاده‌های چالوس، بلده و کلاردشت محدودیت‌ تردد ایجاد شود.

امشب احتمال وقوع سیل در کدام مناطق مازندران وجود دارد؟

وی به قدمت جاده چالوس اشاره کرد و گفت: زمانی که این جاده ساخته شد هم وضعیت تردد و بار ترافیکی قابل مقایسه با امروز نبود و هم شرایط آب و هوایی کاملا متفاوت بود. سازه‌های آبگذر این جاده امکان این‌که روان‌آب‌های ناشی از بارش‌های کنونی را از خود عبور دهند ندارند.

داوودیان افزود: طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۳۴ متر مکعب بر ثانیه حجم سیلاب ۲۴ خرداد منطقه دزدبن جاده چالوس بود. یعنی حتی اگر ظرفیت آبگذری سازه‌های جاده چالوس را به ۲ برابر هم افزایش دهند در هنگام بارش شدید امکان عبور بدون چالش آب وجود ندارد. بر اساس پایشی که انجام شد با در نظر گرفتن شرایط بارشی و اقلیمی امروز تمام سازه‌های آبگذری جاده چالوس ناایمن هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق دامنه‌ای و سیل‌خیز مازندران گفت: شرایط اقلیمی منطقه طی سال‌های اخیر تغییر کرده و به موازات آن پیامدهای پدیده‌های اقلیمی نیز از شدت بیشتری برخوردار شده‌اند. اگر اجرای درست طرح‌های آبخیزداری را دنبال نکنیم باید هر سال شاهد وقوع سیل و خسارات ناشی از آن باشیم.

داوودیان افزود: در این شرایط باید برای جلوگیری از بروز خسارات و پیشگیری از وقوع شرایط بحرانی، به موازات اعلام هشدارها و افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با مدیریت سیلاب و شرایط اضطراری، اقدامات مربوط به آبخیزداری نیز با جدیت دنبال شود.

امشب احتمال وقوع سیل در کدام مناطق مازندران وجود دارد؟

وی خواستار افزایش همکاری دستگاه‌های مرتبط برای ایمن‌سازی رودخانه‌ها و برداشت آورد سیلاب شد و گفت: در منطقه کلاردشت انباشتی از رسوبات وجود دارد. مکاتبات زیادی وجود دارد که مجوزهای لازم را برای تخلیه انباشت رسوبات دریافت کنیم. امیدواریم در رودخانه‌هایی که آسیب‌پذیر هستیم این مجوزها صادر شود تا اقدامات پیشگیرانه را بتوانیم انجام دهیم.

به گزارش ایرنا، پس از پیشنهاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران مبنی بر ایجاد محدودیت تردد در جاده چالوس برای بعدازظهر امروز، مدیرکل مدیریت بحران مازندران در تماس تلفنی این درخواست و پیشنهاد را به مسئولان مرتبط انتقال داد که با موافقت پلیس‌راه و مرکز کنترل راه‌های کشور جاده چالوس از ساعت ۱۲ تا ۲۰ امروز بسته شد.

ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ بارش‌های رگباری در ارتفاعات چالوس منجر به طغیانی شدن رودخانه چالوس و وقوع سیلاب و انسداد جاده کندوان شد که این سیل خساراتی را نیز به دنبال داشت.

پس از این سیل در منطقه دزدبن جاده چالوس و محدوده رستوران دربند چند خودرو گرفتار سیلاب شدند و جریان شدید آب دست‌کم ۱۰ دستگاه خودرو را طعمه خود کرد.

در این سیل علاوه بر خسارت به زیرساخت‌ها و برخی واحدهای تجاری حاشیه جاده، ۱۶ نفر مصدوم و سه نفر از اعضای یک خانواده مفقود شدند که در عملیات جست‌وجوی نیروهای امدادی پیکر دختر ۲۰ ساله و پسر ۱۰ ساله پیدا شد، اما از مادر ۴۶ ساله خانواده هنوز خبری نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha