زادآوری فلامینگوها در تالاب گاوخونی اصفهان بی‌ثمر ماند

اصفهان - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: زادآوری فلامینگوهایی که بهار امسال در تالاب گاوخونی فرود آمده بودند، بدلیل استمرار نداشتن جریان آب در این پهنه، به ثمر نرسید.

حسین اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود پیگیری‌ حفاظت محیط زیست از شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برای رهاسازی چند میلیون مترمکعب آب بسوی گاوخونی و نجات پرندگانی که به این تالاب پناه آورده بودند، هیچ آبی به آن اختصاص داده نشد و تلاش حدود ۳۰۰ قطعه فلامینگو برای لانه‌گزینی و زادآوری در این تالاب به سرانجام نرسید.

وی ادامه داد: بدلیل استمرار نداشتن جریان آب در گاوخونی و علاوه بر آن، افزایش وزش باد و قدرت تبخیر آب در ۲ ماه اخیر فلامینگوهایی که به سمت تالاب آمده بودند، دچار خسارت شدند و این پهنه را به مقصد دیگری ترک کردند.

اکبری اظهار داشت: درست است که پرندگان به مهاجرتشان ادامه می‌دهند ولی گرفتن فصل زادآوری از آنها برای محیط زیست و حیات وحش خسارتبار است.

وی یادآور شد: رهاسازی آب یک نیاز واقعی برای جلوگیری از پراکنده شدن فلامینگوها و خسارت‌هایی بود که به تنوع زیستی تالاب وارد می شود اما این نیاز برغم همه پیگیری‌ها بی‌پاسخ ماند.

به گزارش ایرنا، تالاب گاوخونی در اوایل بهار امسال، میزبان حدود ۳۰۰ فلامینگو بود و به گفته کارشناسان حفاظت محیط زیست، فرایند ایجاد کلنی و جوجه‌آوری این پرندگان مهاجر در گاوخونی می‌توانست تا دهه اول خرداد کامل شود و به همین دلیل هم رهاسازی آب برای این تالاب حیاتی بود.

فرایند زمانی لانه‌گذاری تا جوجه‌آوری، بزرگ شدن و به حالت پرواز درآمدن جوجه‌ فلامینگوها ۲ ماه و نیم تا سه ماه طول می کشد.

پیش از این در سال ۹۸ پس از رهاسازی آب به سمت تالاب، شماری از فلامینگوها به سمت این پهنه آبی پرواز کرده بودند و پس از آن از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ بدلیل خشک بودن گاوخونی، حضور فلامینگوها در این تالاب مشاهده نشده بود.

به گفته کارشناسان حفاظت محیط زیست، در ۲ دهه اخیر تالاب گاوخونی از حقابه خود محروم مانده و تنوع زیستی آن دچار آسیب‌های جدی شده است.

طبق آخرین آماری که حفاظت محیط زیست استان اصفهان در اختیار ایرنا قرار داده است، اکنون فقط ۲ درصد از سطح تالاب بین‌المللی گاوخونی در زمان حاضر مرطوب است و با شروع فصل تابستان، خشکی آن شدیدتر هم می‌شود.

آخرین بار هشتم آذر سال ۱۴۰۲ آب از سد «رودَشتِین» به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی به‌منظور تامین حقابه زیست محیطی آن جاری شد و با پیگیری‌ مجدد اداره کل حفاظت محیط زیست و مجموعه مدیریت استان اصفهان برای رسیدن آب به تالاب، سد زاینده‌رود به مدت چند روز باز شد.

استمرار جریان رودخانه به‌منظور تامین بخشی از حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در ۱۷ روز در آذر پارسال موجب شد تا حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب به این تالاب برسد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و حقابه آن در زمان شرایط عادی بارش‌ها ۱۷۶ میلیون مترمکعب و مطابق مطالعات صورت گرفته در زمان خشکسالی حدود ۸۰ میلیون مترمکعب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha