۷۰ هزار پرونده وارد محاکم قضایی ساوه شد / توهین در ردیف اول جرایم

ساوه - ایرنا - رییس دادگستری ساوه با بیان اینکه بیش از ۷۰ هزار پرونده در محاکم قضایی این شهرستان تشکیل شده است گفت که توهین در ردیف اول جرایم قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ابوالقاسم شریفی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: این تعداد پرونده از یکم تیر ماه سال گذشته تا کنون در این نهاد تشکیل شده است و نیروهای نیروهای دستگاه قضایی شهرستان نیز با تلاش خود توانستند تعداد پرونده های موجود در محاکم را به نسبت مدت مشابه یک سال قبل به تعداد ۷۰۰ فقره پرونده کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه پرونده های قضایی در این شهرستان نیروهای دستگاه قضا در ۴۴ شعبه دادگستری، ۱۸ شعبه دادسرا و شورای حل اختلاف رسیدگی می شود افزود: در یکسال گذشته آمار ورودی پرونده ها به این نهاد افزایش ۲۵ درصدی داشته اما با تلاش کارکنان در بخش رسیدگی به پرونده ها و ختم آنها رتبه اول استان مرکزی را کسب کردیم.

شریفی یادآور شد: در محاکم کیفری توهین، ضرب و جرح عمدی ، تهدید ، سرقت، تصادف، تحصیل مال از طریق نامشروع، کلاه برداری، افترا و مواد مخدر بیشترین تعداد جرایم در این شهرستان را تشکیل داده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سرقت در رتبه اول جرایم قرار داشت افزود: طی یکسال گذشته با انجام اقدامات پیشگیران و برخوردهای قضایی و انتظامی این جرم از ردیف اول به ردیف چهارم نزول پیدا کرده است.

رییس دادگستری ساوه همچنین یادآور شد: در محاکم حقوقی نیز بیشترین تعداد پرونده های تشکیل شده مربوط به مطالبه وجه ، مطالبه های خسارت ، طلاق به درخواست زوجه، احضار از پرداخت محکومان و اعلام ابطال معامله بیشترین جرایم را به خود اختصاص

وی گفت: صدور آرای جایگزین حبس از اولویت های رسیدگی به پرونده های قضایی در این شهرستان است که در یک سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ فقره از پرونده ها توسط قضات در راستای مجازات های جایگزین صادر شده است.

شریفی خاطر نشان کرد: بیشتر این مجازات ها در راستای خدمات عمومی رایگان و ارایه خدمت در نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ه) صادر شده است.

وی همچنین از انجام ابلاغ الکترونیک در تمام شعبه های این دادگستری و دادستانی به میزان ۹۷ درصد خبر داد و گفت: این اقدام علاوه بر صرفه جویی در بیت المال، جلوگیری از اطاله دادرسی را نیز به همراه دارد.

وی در خصوص برنامه های دادگستری ساوه در هفته قوه قضایی نیز گفت: دیدارهای مردمی در شهر و روستاهای شهرستان، تجدید میثاق و غبارروبی مزار شهدا، برگزاری مراسم قرائت زیارت عاشورا، گفت و گوی مسوولان و حقوق دانان و افتتاح ساختمان پزشکی قانونی از جمله برنامه های تدارک دیده شده در این شهرستان است.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه نیزدر این جلسه گفت: طی یکسال گذشته در دادسرای ساوه یک هزار و ۹۷۸ فقره موجودی پرونده بوده است که به یک هزار و ۱۸۴ فقره کاهش پیدا کرده است.

دادستان ساوه در خصوص برخی فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: ایجاد کارگاه اشتغال در شلتر بانوان، فعال سازی مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای ارائه خدمات و نیز ایجاد سرپناه برای معتادین درمان شده و نیز ایجاد اشتغال برای آنان بخشی از اقدامات صورت گرفته در طی یک سال گذشته بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha