شناسایی ۲۰ بیمار مبتلا به تب دانگی در هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شناسایی ۲۰ نفر بیمار مبتلا به تب دانگی طی یک ماه گذشته در استان خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر عبدالجبار ذاکری شامگاه چهارشنبه اظهار کرد: پس از شناسایی تعدادی از هموطنان که از کشور امارات بازگشته بودند و تشدید مراقبت های بهداشتی در مبادی ورودی استان، تعداد ۲۰ مبتلا به تب دنگی شناسایی شده است.

وی بیان کرد: پس از شناسایی تمامی موارد یاد شده، اقدامات کنترل ناقلان، مراقبت حشره شناسی، بهسازی محیط و تشدید مراقبت انسانی در تمامی سطح استان انجام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، علایم تب دانگی را شامل تب و بدن درد، بثورات پوستی، درد پشت چشم، سردرد و علایم گوارشی اعلام کرد و گفت: هر فردی که این علایم را دارد، سریع به نزدیکترین مراکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه کند.

ذاکری با اشاره به لزوم مشارکت همگانی در کنترل بیماری تب دانگی از مردم خواست، با نیروهای بهداشتی که جهت انجام بیماریابی، آموزش و بهسازی محیط به در منازل مراجعه می کنند، همکاری لازم را داشته باشند.

پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم و پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است که راه تولید مثل آن، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها، تخم‌ریزی کند.

تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن‌ها و دست‌ها از نشانه‌های بیماری پشه آئدس است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته شده است.

ورود پشه خطرناک آئدس بعد از گذشت ۳۰ سال از گسترش آن در جهان، در سال ۱۴۰۰ در هرمزگان گزارش شد که همه‌گیری و در حال گردش آن در شهرها و مناطق استان نگرانی و حساسیت مردم و مسوولان را درپی داشته و در صورت جدی نگرفتن می‌تواند خطرساز باشد.

استان هرمزگان از جمله استان‌هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این استان هستیم که این مساله هرمزگان را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است؛ زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha