تأکید دادستان‌های کل کشورهای بریکس بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم

مسکو- ایرنا- ششمین گردهمایی دادستان‌های کل کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس با تأکید شرکت‌کنندگان بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم همراه بود.

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در مسکو، این نشست چهارشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ با مشارکت نمایندگان دادستانی‌های کل کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، مصر، برزیل، هند و اتیوپی در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.

تأکید دادستان‌های کل کشورهای بریکس بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم

در این نشست بین الملی که با موضوع "دیجیتال سازی مدرن، پاسدار قانون" به تضارب آرا پرداخته شد، دادستان کل جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامی داشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس حاصل دوره دیپلماسی پویایی بود که بر سیاست همکاری منطقه ای و چند جانبه گرایی در جهان در حال تغییر تاکید داشت.
حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد افزود: در چارچوب همین سیاست با زیاده خواهی‌ها و تجاوزگری رژیم صهیونیستی که به کشتار مردم مظلوم در غزه ادامه می‌دهد و تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی محسوب می شود، مقابله شد.‌
وی با اشاره به موضوع گردهمایی دادستان‌های بریکس در خصوص نقش فن آوری‌های مدرن در پیشگیری و کنترل جرم و جنایت به ویژه در فضای دیجیتال گفت: فناوری‌های مدرن از یکسو باعث رفاه جوامع انسانی شده و از سوی دیگر، موجبات سوء‌استفاده مجرمین را فراهم آورده است.
وی خاطرنشان کرد: تروریسم و جذب نیرو برای اقدامات تروریستی، تبادلات مالی پنهان و پول‌شویی و تهاجم های سایبری، از جمله چالش‌های مشترکی است که مواجهه با آنها راه حل و معاضدت فنی و حقوقی جمعی دولت‌ها را طلب می کند تا با ایحاد ساختار امن از حقوق شهروندان خود حفاظت و حراست کنند.

تأکید دادستان‌های کل کشورهای بریکس بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم

در بیانیه پایانی دادستانی‌های کشورهای بریکس، شرکت‌کنندگان با اشاره به نقش اساسی راه حل‌های دیجیتال در حمایت از حاکمیت قانون و مبارزه با جرم و جنایت، بر اشتراک گذاری بهترین شیوه‌ها در توسعه و معرفی راه حل‌های دیجیتال، لزوم آموزش پیشرفته اعضای دادستانی‌ها برای اجرای بهترین شیوه های امنیتی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، مبارزه با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد تروریستی و مقابله با فساد و جرایم ارتکابی مطابق با قوانین داخلی، تاکید کردند.

تأکید دادستان‌های کل کشورهای بریکس بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم

ملاقات دادستان های کل ایران و چین
بنا بر گزارش دیگری، دادستان‌های کل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در حاشیه این اجلاس با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.
دادستان کل کشور در این دیدار ضمن تشکر از ابراز همدردی و بیان تسلیت همتای خود در خصوص سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور شهید کشورمان و جمعی از خدمتگزاران همراه گفت: ایران و چین در جهان در حال تغییر منافع مشترک زیادی دارند و تقویت مناسبات حقوقی و قضایی در این شرایط اجتناب ناپذیر است.
حجت الاسلام موحدی آزاد،‌مقابله با جرائم سایبری، تروریسم و قاچاق مواد مخدر را سه حوزه حائز اهمیت و قابل بررسی برای ارتقای همکاری های فی‌مابین حقوقی و قضایی برشمرد.

دادستان کل چین نیز در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و در راس آنها رئیس جمهور شهید کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دولت کلیدی در جغرافیای خاورمیانه محسوب می‌شود و پیوستن این کشور به بریکس با توجه به جایگاه استراتژیک آن، حائز اهمیت فراوان است‌.
یینگ یونگ با اشاره به شراکت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین گفت: وسعت و تنوع مناسبات دو کشور منافع در هم تنیده ای را به وجود آورده و تلاش حقوقی متقابل برای مقابله با افراط گرایی و جرائم فرا سرزمینی با توجه به وجود تهدیدهای مشترک می‌تواند بسیار ثمر بخش باشد.

تأکید دادستان‌های کل کشورهای بریکس بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم

قدردانی از اقدام حقوقی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی
حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد، دادستان کل جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با دادستان کل جمهوری آفریقای جنوبی با تقدیر و اعلام حمایت از اقدام حقوقی دستگاه قضایی این کشور علیه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این اقدام شجاعانه در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، موقعیت بین المللی آفریقای جنوبی را بیش از پیش ارتقا داد و مورد اهتمام و توجه جامعه جهانی قرار گرفت.
در این دیدار دادستان کشورمان بر توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی و تبادل تجربه در حوزه‌های تخصصی تاکید کرد.

دادستان جمهوری آفریقای جنوبی با برشمردن مواضع حقوق بشری و بشر دوستانه کشورش گفت: ما همواره به موضوعات جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جنایات جنگی حساسیت داشته‌ایم و در محکومیت این موارد نقض فاحش حقوق بشری درنگ نکرده‌ایم. این بار نیز در خصوص مردم مظلوم فلسطین به نظر می رسید که ستمی که بر آنها روا می شود قابل تحمل نیست و لذا اقدام به این ابتکار حقوقی کردیم.
شکیلا باتوحی با ابراز تمایل کشورش به تبادل اطلاعات و تدابیر همکاری در زمینه‌های سایبری و مقابله با سرقت و فساد مالی، با دادستانی کل جمهوری اسلامی ایران نسبت به تنظیم تفاهم‌نامه همکاری با همتای ایرانی خود اعلام آمادگی کرد.

تأکید دادستان‌های کل کشورهای بریکس بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم

آمادگی امارات برای توسعه همکاری قضایی و حقوقی با ایران
دادستان کل جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار دادستان کل امارات متحده عربی با اشاره به مناسبات گسترده دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و همچنین پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی دو سویه بر توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی و استفاده از ظرفیت تعاملات بین المللی تاکید کرد.
حمد سیف الشمسی دادستان کل امارات متحده عربی نیز با ابراز خرسندی از ملاقات با همتای ایرانی، آمادگی کامل کشور خود را برای اجرای تفاهمنامه‌های حقوقی در زمینه معاضدت قضایی و مقابله با جرائم سازمان یافته فرا سرزمینی و بین المللی اعلام داشت.

در این دیدار مقرر شد بخش های بین الملل دادستانی کل دو کشور رایزنی کرده و پیش‌نویس برنامه دوساله‌ای را تنظیم و برای امضای دادستان های کل در ایران یا امارات متحده عربی آماده کنند.
امارات متحده عربی همزمان با کشورمان از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی به عضویت کامل گروه بریکس درآمده است‌.

جمهوری اسلامی ایران،‌ روسیه،‌ چین، برزیل،‌ هند،‌ آفریقای جنوبی، مصر،‌ اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند.
روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در چارچوب این گروه و در بخش های مختلف برنامه‌ریزی کرده است.

حضور در نشست صمیمی دانشجویان ایرانی در مسکو

تأکید دادستان‌های کل کشورهای بریکس بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم

بنا بر گزارش دیگری، نشست صمیمی دانشجویان ایرانی شاغل در دانشگاه‌های مسکو با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد دادستان کل کشور در محل انجمن اسلامی برگزار شد.
در این نشست دادستان محترم کل کشور در سخنانی به نقش دانشجویان ایرانی در بالا نگه داشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف پرداخت و دانشجویان ایرانی در کشور روسیه را سفرای کشورمان خواند.

تأکید دادستان‌های کل کشورهای بریکس بر مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم

در ادامه این جلسه،‌دانشجویان سوالات خود را در حوزه‌های نظام وظیفه (مباحث مربوط به تردد و معافیت تحصیلی) و قضایی مطرح کردند و دادستان کل کشور ضمن پاسخگویی به سوالات بر پیگیری این مسائل از مسئولین مربوطه تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha