دامداران و عشایر آذربایجان‌شرقی از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند

تبریز - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با اشاره به هشدار جوی وضعیت زرد اداره کل هواشناسی استان، گفت: با توجه به احتمال وقوع سیل، دامداران و عشایر استان از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

«مجید فرشی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های محلی از امروز تا عصر شنبه هفته آینده در تمام نواحی استان به ویژه نواحی مرتفع و کوهستانی موجب رگبار باران، غرش آذرخش، وزش باد گاهی به نسبت شدید و احتمال خیزش گرد و خاک می شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، بارش تگرگ، مه گرفتگی، برخورد آذرخش و لغزندگی جاده ای وجود دارد، بنابراین انجام اقدامات لازم برای مهار آبگرفتگی و سیلاب های احتمالی، عدم اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل ها، عدم صعود به ارتفاعات، احتیاط در ترددهای جاده ای و لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با اشاره به وزش باد به نسبت شدید در این بازه زمانی، از مردم و سازمان و دستگاه های دولتی خواست: نسبت به محکم کردن سازه های سبک، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده، اطمینان از استحکام سازه های موقت به ویژه چادرهای مسافرتی و لایروبی کانال ها و آب روها اقدام کنند.

فرشی، از دستگاه های اجرایی خدمات رسان و امدادی استان مانند شهرداری ها، راهداری ها، هلال احمر، پلیس راه نیز خواست: آمادگی لازم برای مواجهه با شرایط جوی را داشته باشند و اقدامات پیشگیرانه مانند پاکسازی دهانه پل ها و محکم کردن داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی را در این خصوص انجام دهند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است. این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha