رییس اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی: رفع موانع کسب و کار مطالبه بخش خصوصی است

مشهد-ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: انتظار بخش خصوصی از دولت چهاردهم و رییس‌جمهور آینده، رفع موانع محیط کسب و کار و تسهیل در فعالیت‌های اقتصادی و بهبود معیشت مردم است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا توکلی زاده روز پنج‌شنبه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به انتخابات پیش رو، پیشنهادات خُبرگان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی برای اصلاح امور اقتصادی کشور و چالش‌های موجود در این بخش را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در این انتخابات بهترین راهکار برای اثرگذاری در سرنوشت کشور است، اظهار کرد: امیدواریم با نقش‌آفرینی آحاد جامعه در این انتخابات، فردی اصلح انتخاب شود و زمام امور را در قوه مجریه بر عهده گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات بخش خصوصی از رییس جمهور آینده اشاره کرد و گفت: امروز اقتصاد کشورمان در تله سیاست‌زدگی گرفتار شده و این نگرش که سال‌ها در متن اقتصاد جریان دارد، تبعات سنگینی را به پیکره این بخش وارد کرده است.

به گفته وی، انتظار می رود دولت آینده در گام نخست درمان این عارضه و تعریف یک راهبرد مبتنی بر عقلانیت برای مسائل کلان، بخش خصوصی را در اولویت قرار دهد.

توکلی زاده ادامه داد: کشورهای موفق در عرصه اقتصاد از سیاست خارجی به عنوان ابزاری برای توسعه تعاملات خود و گستره بازار محصولات شان بهره می‌گیرند اما در کشورمان این سیاست ها هستند که هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی برای اقتصاد به وجود می‌آورند؛ لذا تا زمانی که اقتصاد از سیاست‌زدگی دور نشود، نمی‌توان به رشد و توسعه اقتصادی امیدی داشت.

وی با اشاره به چالش‌های حوزه تجارت در کشور بویژه حوزه مسائل ارزی گفت: در حال حاضر صادرکنندگان برای انتقال پول یا بازگرداندن وجه کالای صادراتی خود با دغدغه‌های جدی مواجه هستند و این جنس مسائل باید حل و فصل شود تا رشد لازم در بخش تجارت خارجی کشور رخ دهد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که نامزدهای ریاست جمهوری برنامه‌های مدون و کارآمدتری در حوزه مزبور داشته باشند و مواضع خود را در قبال این جنس موضوعات خطیر، شفاف کنند.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در اولویت تیم اقتصادی دولت آینده قرار گیرد؛ ناترازی ها در اقتصاد بویژه انرژی است، دولت چهاردهم برای جبران کسری در تولید و انتقال انرژی و مدیریت منابع انرژی، ماموریت سنگینی بر دوش دارد و برای ارتقای زیرساخت‌ها نیز باید همتی بزرگ داشته باشد.

وی بیان کرد: مطالبه شاخص دیگر بخش خصوصی از دولت آینده آن است که به دور از تعارفات مرسوم، سهم و جایگاهش در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی جدی گرفته شود، تشکل‌های مهم و اثرگذاری نظیر اتاق بازرگانی که قانون جایگاه مشورتی برای آنها قائل است و مشاور قوای سه گانه محسوب می‌شوند، باید به طور جدی در عرصه سیاست گذاری حضور داشته باشند.

توکلی زاده توسعه اقتصاد صنعتی را برای نجات آینده اقتصاد کشور ضروری دانست و گفت: این توسعه از جهاتی در معنای تقویت همین ظرفیت‌های موجود و ارتقای ظرفیتهای این بخش است. منفی بودن رشد بخش صنعت و تداوم سیاست‌های کنترل قیمت و افزایش نرخ‌های سود برای تامین مالی تولید، در کنار افزایش فشارهای مالیاتی و نوسانات نرخ ارز، حکایت از وضعیت نامساعد تولید و رشد اقتصادی دارد.

وی تصریح کرد: دولت آینده می‌بایست در تصمیم‌گیری برای رفع این مشکلات و برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه از نظرات خُبرگان اقتصادی و بازیگران اصلی این عرصه بهره بگیرد.

یکصد و هفدهمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی امروز به ریاست استاندار در محل اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha