دورخیز اسلام‌آباد برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب

اسلام‌آباد - ایرنا - منابع دیپلماتیک پاکستان با اشاره به گشایش‌های جدید در مناسبات دوجانبه با فدراسیون روسیه به ویژه واردات یک میلیون تن نفت خام از این کشور گفتند که اسلام‌آباد تصمیم به پیوستن به کریدور شمال و جنوب گرفته و از این طریق همکاری‌ها با مسکو و کشورهای پیرامون این راهرو از جمله ایران گسترش خواهد یافت.

به ‌گزارش روز جمعه ایرنا، تنها چند هفته پس از مذاکرات بی سروصدای اسلام‌آباد و مسکو برای شناسایی فرصت‌های جدید جهت افزایش همکاری‌های کلان اقتصادی، اکنون پاکستان به صورت اصولی دعوت فدراسیون روسیه را برای پیوستن به کریدور بین المللی شمال و جنوب پذیرفته است.

شبکه‌های خبری پاکستان امروز به نقل از منابع دیپلماتیک در اسلام‌آباد گزارش دادند: پیوستن پاکستان به کریدور شمال و جنوب که در واقع مسیر "دریای شمال را به خلیج فارس" متصل می کند، فصل جدیدی را در روابط با روسیه و کشورهای پیرامون این راهروی حمل و نقل بین المللی رقم می زند.

به‌ گفته این منابع، رایزنی‌ها با طرف روسی درباره نحوه فعالیت پاکستان در کریدور شمال و جنوب و سازوکارهای متقابل آغاز شده و طرف پاکستانی مشتاق به گسترش مسیرهای حمل و نقل مرتبط با کریدور مشترک اقتصادی پاکستان-چین CPEC به مسیر راهروی شمال و جنوب است.

در این گزارش آمده است: پس از واردات موفقیت آمیز یک میلیون تن نفت خام از روسیه به پاکستان، صادرات نارنگی پاکستانی برای اولین بار به روسیه از مسیر زمینی ایران و همچنین برنامه صادرات چوب از روسیه به پاکستان، اکنون اسلام‌آباد نگاه رو به جلو به تعمیق روابط با کشورهای پیرامون کریدور شمال و جنوب از جمله جمهوری اسلامی ایران از طریق پیوستن به آن (کریدور) دارد.

منابع دیپلماتیک اسلام‌آباد افزودند: کریدور شمال و جنوب نیز همانند کریدور مشترک اقتصادی پاکستان-چین سرنوشت منطقه را به سمت رفاه و توسعه تغییر خواهد داد.

اوایل اردیبهشت امسال ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در اظهاراتی از همه کشورها برای توسعه کریدور حمل و نقل شمال و جنوب دعوت کرد.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این است که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

مناسبات پاکستان و روسیه طی سالیان اخیر علی رغم کارشکنی غرب و سنگ اندازی آمریکا رشد قابل توجهی داشته و این دو کشور به تحکیم همکاری‌های مشترک در شرایط مختلف از جمله تغییر دولت‌ها ادامه داده‌اند و ارتباط سران روسیه و پاکستان پس از تشکیل دولت جدید در اسلام‌آباد از مصادیق آن است. وزیر وقت امور خارجه پاکستان اوایل بهمن ۱۴۰۱ گذشته سفر رسمی به مسکو انجام داد.

خردادماه سال گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طی پیامی گفت که مسکو تحت هیچ شرایطی از تعهد خود برای گسترش همکاری‌ها با پاکستان عقب‌نشینی نمی‌کند و دو کشور برای شکل دادن یک نظم نوین جهانی چندقطبی عادلانه‌تر در کنار یکدیگر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha