به گزارش خبرنگار ایرنا، مسلم شجاعی روز جمعه در ارتباط ویدئوکنفرانس با محل برگزاری نخستین مجمع گردشگری بریکس که با حضور برخی مقامات کشورهای عضو این گروه در مسکو برگزار شد، افزود: پیشتر، جمهوری اسلامی ایران روادید گردشگران ۶ کشور از ۱۰ کشور عضو بریکس را لغو کرده است.
وی ادامه داد: علاوه بر لغو روادید، باید به سازمانهای هوایی خود در کشورها کمک و آنها را تشویق کنیم که تعداد پروازهای مستقیم بین کشورها را افزایش دهند.
لزوم توجه به بخش خصوصی
این مقام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در ادامه با تأکید بر اهمیت توجه به بخش خصوصی برای توسعه گردشگری میان کشورهای عضو گروه بریکس، گفت: هرچه اپراتورهای تور کشورها با یکدیگر بیشتر آشنا باشند، گردشگران بیشتری بین کشورهای عضو بریکس مبادله خواهند شد.
بازاریابی و تولید محتوا
شجاعی توجه به بازاریابی و استفاده از فناوری و دیجیتالی کردن محصولات و خدمات گردشگری بین کشورهای عضو بریکس را ضروری دانست و گفت: سومین پیشنهاد عملگرایانه من برای توسعه گردشگری در بریکس، تمرکز بر بازاریابی و تولید محتوای گردشگری مناسب است.
وی در توضیح پیشنهاد خود افزود: تولید محتوا توسط گردشگران کشورها و انتشار آنهاف این روزها به اینفلوئنسر مارکتینگ و تور FAM معروف است. ما اخیراً در بازار چین اقدامی انجام داده ایم و تعداد گردشگران این کشور به ایران را نسبت به قبل از کووید ۱۹ بیش از ۳۵ درصد افزایش داده ایم. می دانیم که همه اعضای بریکس از این دست اقدامات موفق بسیاری دارند.
ظرفیتهای ایران در بخش گردشگری
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به بخشی از ظرفیتهای ایران در عرصه گردشگری اشاره کرد و گفت: رتبه دهم جهان با ۲۷ میراث جهانی ثبت شده در یونسکو که تخت جمشید یکی از آنهاست، رتبه پنجم جهان با ۲۴ میراث ناملموس جهان که نوروز یکی از آنهاست، تنوع قومیتی و فرهنگی، رویدادها و جشن های فراوان، مردمی مهمان نواز به عنوان مزیت رقابتی مهم و همچنین امنیت مثال زدنی از ظرفیتهای گردشگری ایران است که در نظرات و پستهای گردشگران (در شبکههای اجتماعی) نیز بازتاب یافته است.
وی ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور فقید کشورمان معتقد بود، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران می خواهد ورود گردشگران به ایران را تسهیل کند. بنابراین ما درها را باز کرده ایم.
شجاعی با دعوت از شهروندان کشورهای عضو بریکس برای سفر به ایران گفت: امروز گردشگران بیش از ۴۰ کشور می توانند بدون ویزا به کشور ما سفر کنند؛ این کشورها بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و برخی از آنها اعضای بریکس هستند.
وی خاطرنشان کرد: ایران در سال گذشته توانست ۶.۴ میلیون گردشگر بین المللی جذب کند که نسبت به سال قبل از آن، ۵۰ درصد رشد داشته است.
نخستین مجمع گردشگری بریکس با حضور نمایندگان ۹ کشور عضو گروه بریکس از جمله روسیه، برزیل، مصر، هندوستان، ایران، چین، امارات متحده عربی، اتیوپی و آفریقای جنوبی در مسکو برگزار شد. نماینده عربستان سعودی، دیگر عضو بریکس در این نشست غایب بود.
در مجمع گردشگری بریکس که ۳۱ خرداد و اول تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، حدود ۳۰۰ شرکتکننده از ۹ کشور عضو بریکس در مسکو حاضر شدند تا با توجه به تغییر چشمانداز سیاسی در جهان و گرایش بسیاری از کشورها به سمت گردشگری داخلی و تضعیف روابط در چارچوب جریانهای گردشگری، به ویژه پس از همهگیری کرونا، با شرحی از واقعیتهای جدید گردشگری، به راهکارهای تقویت صنعت گردشگری کشورهای عضو بریکس بیاندیشند.
شرکتکنندگان این مجمع همچنین درباره پروژهها، محصولات و خدمات گردشگری مذاکره کردند و چشمانداز همکاری را به بحث گذاشتند. توسعه گردشگری پایدار، تاثیر فناوریهای مدرن، دیجیتالی شدن صنعت گردشگری، هتلداری و اوقات فراغت و هوش مصنوعی، چگونگی توسعه سیستم حمل و نقل و نگهداری و توسعه باغها و پارکهای گردشگری از دیگر مباحث این مجمع بود.
مجمع گردشگری بریکس از سوی وزارت توسعه اقتصادی روسیه به طور مشترک با دولت مسکو برگزار شد.
گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست.
در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه - ماه نخست- ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این گروه پیوستند.
ریاست دوره ای سالانه بریکس در اول ژانویه ۲۰۲۴ (دیماه ۱۴۰۲) به روسیه واگذار شد. در این دوره، مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت قرار داده است.
بیش از ۲۵۰ رویداد بریکس در بیش از ۱۰ شهر روسیه در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. رویداد اصلی، اجلاس سران بریکس در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.
نظر شما