معیارهای انتخاب اصلح با نگاهی به کارنامه شهید رئیسی

تبریز-ایرنا- انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری از جهات مختلف و از زوایای گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است که در این میان شاخص ها و معیارهایی باید در نظر گرفت تا سمت و سوی این دوره از انتخابات به بیراهه کشیده نشود.

به گزارش ایرنا، هر چند در سال های پس از انقلاب اسلامی انتخابات مختلف ریاست جمهوری برگزار شده است و در آن جریان های مختلف به خصوص در قالب اصلاح طلب و اصولگرا سکان هدایت قوه اجرایی را در دست گرفته اند، اما آیت الله شهید رییسی به عنوان رییس جمهور سیزدهم ملاک ها و معیارهای خاصی را به روی فضای سیاسی کشور باز کرد.

بی توجهی به هیاهوهای سیاسی مخرب، پرهیز از هر گونه حاشیه سازی و حاشیه پردازی، تمرکز بر خدمت به مردم، توجه به توسعه دیپلماسی اقتداری به جای دیپلماسی التماسی، زدودن چهره بی رمقی در طرح های عمرانی، توجه به محرومیت زدایی و جلوگیری از اتلاف منابع از جمله رویکردها و نوع اداره امور کشور از سوی شهید جمهور طی ۳۳ ماه سکانداری قوه مجریه بود.

آیت الله شهید رییسی طی مدت کوتاه اما پرثمر خود در دولت سیزدهم نشان داد که می توان بدون ملاک قرار دادن تئوری های اصلاح طلبی و اصولگرایی و توجه به جناح بندی های بی اثر سیاسی، کشور را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کرد.

انتخابات هشتم تیر ماه از ابعاد گوناگون برای کشور از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است که نخستین رویکرد آن می تواند حضور گسترده آحاد مردم در پای صندوق های رای باشد تا کسی که می خواهد هدایت و راهبری اجرایی کشور را در دست بگیرد، با قدرت بیشتر در این راه گام برداشته و با پشتوانه ملی طرح های مورد نظر خود را پیاده کند.

در همین حال مردم در انتخاب فرد اصلح برای ریاست جمهوری باید معیارها و شاخص هایی را در نظر داشته باشند که به اعتقاد کارشناسان یکی از این قواعد می تواند راه و منش شهید جمهور باشد که مسیر روشنی را پیش پای مردم قرار می دهد تا با پرهیز از هر گونه حواشی، دنبال اقتدار کشور با محوریت مردم و خدمات رسانی به عموم بود.

معیارهای انتخاب اصلح با نگاهی به کارنامه شهید رئیسی
سردار "اصغر عباسقلی زاده" فرمانده سپاه عاشورا

* ملاک ما در انتخابات باید شاخصه‌های دولت شهید رئیسی باشد

فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بدون تردید کسی که می خواهد بر مسند ریاست جمهوری بنشیند باید علاوه بر قدرت مدیریت، بتواند بدون حاشیه پردازی و برگشت به عقب، تنها برای سعادت و توسعه کشور در ابعاد مختلف گام بردارد.

سردار اصغر عباسقلی زاده بصیرت مردم ایران را مثال زدنی خواند و اظهار کرد: بی تردید قلب‌های مردم با انقلاب اسلامی همراه است و اگر ما در رفتار خود بازنگری کنیم به طور قطع پیشرفت‌های انقلاب را قبول می‌ کنیم و این همان مسیر سعادت است که باید پیموده شود.

وی ادامه داد: ایران اسلامی در عین حال که ۴۵ سال تحریم شده است، پیشرفت نیز کرده است، در حالی که دشمنان حتی یک روز هم ما را به حال خود رها نکرده اند اما با وجود تمام فشاری که صهیونیسم جهانی بر ملت ایران وارد می‌ کند، زیر سایه‌ رهبری ولی‌ فقیه، مردم از شر دشمنان نجات یافته اند.

عباسقلی زاده با اشاره به حوادث ۴۵ سال انقلاب اسلامی که در هیچ کشوری سابقه ندارد، یادآور شد: وقتی در این حوادث تامل کنیم، مشاهده می‌کنیم که به غیر از نصرت الهی هیچ عامل دیگری وجود ندارد و این برخاسته از باورهای عمیق و اعتقادی ما به آیات و فرامین الهی است.

وی رویکرد سیاسی شهید آیت الله رئیسی در اداره کشور را نمونه ای در نوع خود خواند و گفت: رئیس جمهور شهید بارها گفته بود که ما اصولگرا و اصلاح‌طلب نداریم و همه باید پای نظام باشند و دل به دشمنان نسپارند.

عباسقلی زاده یادآور شد: شهید جمهور این رویکرد را در ابعاد مختلف عملیاتی کرد و هرگز اجازه نداد حاشیه ها بر متن غلبه کند و با تمام سختی ها و کمبودها، بسیاری از تنگناها و مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور را حل و فصل کرد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی است و تکلیف ما با سایر ملت‌ها متفاوت است، ادامه داد: اکنون که دانشجویان آمریکایی با اصول انقلاب اسلامی در مبارزه با صهیونیسم همراه شده‌اند، نشانه ای آشکار از موفقیت های سیاسی ماست، هرچند اعتقاد دارم اگر آنها یک رهبر داشته باشند، می‌توانند تشکیلات استکبار را بر هم بزنند و همانطور که رهبر معظم انقلاب در دولت شهید رئیسی فرمودند: ما به قله نزدیک شده ایم.

فرمانده سپاه عاشورا با بیان اینکه چشم دشمنان به انتخاب ما است، گفت: اکنون باید رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که ما را به قله برساند.

عباسقلی زاده اضافه کرد: وظیفه‌ اول هر ایرانی حضور حداکثری و سپس انتخاب فرد اصلح است که در این میان یکی از معیارها می تواند سلوک و شیوه های دولت رییسی باشد که با تمام قدرت برای صلابت کشور می جنگید.

وی با بیان اینکه اگر ما به خاطر افراد در انتخابات شرکت کنیم، برداشتی ناقص است؛ افزود: ما باید به جای صحبت‌های مصداقی شاخص های دولت شهید رییسی را ملاک انتخاب خود قرار دهیم.

معیارهای انتخاب اصلح با نگاهی به کارنامه شهید رئیسی
دکتر "صفر نصرالله زاده" رییس دانشگاه تبریز

* شهید رییسی در برابر دشمنان مقاوم بود

رییس دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه مردم ایران در برهه‌ های زمانی مختلف نشان داده اند که در مسیر درست تاریخ هستند، گفت: هر جا که انقلاب به مردم نیاز داشته است، آنها بدون هیچ تعللی در میدان حاضر شده اند و هشتم تیر ماه نیز همچون گذشته حضوری پرشور در پای صندوق های رای خواهند داشت.

دکتر صفر نصرالله‌زاده مقاومت در برابر دشمنان را یکی از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی برشمرد و با اشاره به گام های موثر دولت سیزدهم در این راه، اظهار کرد: ما باید در هر لحظه از خدا بخواهیم که توفیق استقامت در این راه پر خطر را برای همه عطا کند، چون همیشه در معرض اغفال شیطان هستیم و باید نسبت به مسئولیت‌های دنیوی و آنچه که ممکن است ما را از خدا دور کند، مواظب باشیم.

وی بی توجهی به جناح های سیاسی را یکی از خصوصیات بسیار مهم شهید جمهور در هدایت دستگاه اجرایی کشور خواند و یادآور شد: بدون تردید یکی از عوامل موفقیت های دولت سیزدهم در عرصه های داخلی و بین المللی همین امر بود که توانست با اقتدار مسیر روشن توسعه کشور را بپیماید.

نصرالله زاده با اشاره به تعهد خاص شهید جمهور به مردم و تمرکز وی به خدمات رسانی به موقع، گفت: آن شهید عزیز در بالاترین سطح خدمات رسانی به مردم قرار داشت و شب و روز نمی شناخت و هدفی جز دفاع از کیان اسلام و انقلاب نداشت.

وی شهید رییسی را مصداق بارز کسانی دانست که از خود و دنیای خود عبور و راه کمال و رضایت خداوند را طی کرد که البته پای نهادن در این راه آسان نیست.

نصرالله‌زاده افزود: باید توجه داشت که هر کس نمی‌تواند شهید رئیسی باشد که همه‌ تهمت‌ها را به خاطر انقلاب تحمل و شب و روز خدمت کند، اما عده‌ای هر روز در فضای سیاسی کشور رنگ عوض می‌کنند و ثبات ندارند.

وی دلیل اصلی تناقض در رفتار را به خاطر عدم ثبات و تزلزل در ایمان دانست و ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم در تثبیت و صلابت نظام اسلامی پایداری در آرمان ها و اهداف است که بی توجهی به آن مسیر انقلاب را تغییر می دهد.

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص مذاکره با آمریکا، گفت: ایشان تاکید کردند کسانی که دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند، یا الفبای سیاست را نمی‌دانند یا الفبای غیرت را بلد نیستند.

نصرالله زاده افزود: مساله‌ امروز و اصلی ما انتخابات ریاست جمهوری است و اولین اولویت ما حضور حداکثری و سپس انتخاب فرد اصلح و رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه آمریکا نماد استکبار است و هر کس دم از مذاکره با آمریکا می‌زند، استکبار ستیز نیست، ادامه داد: ما باید بیانیه‌ گام دوم انقلاب را به دقت و با جدیت پیگیری کنیم.

نصرالله‌زاده یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم را توسعه شرکت های دانش بنیان در مراکز علمی و تحقیقاتی عنوان و اضافه کرد: ما از ابتدای روی کار آمدن دولت شهید رئیسی تاکنون تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را سه برابر و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۳.۵ برابر کرده ایم که موفقیتی برزگی به شمار می رود.

معیارهای انتخاب اصلح با نگاهی به کارنامه شهید رئیسی
دکتر "محمدرضا الفی" استاد دانشگاه

* شهید رییسی مصداق بارز خدمت به مردم بود

یکی از استادان دانشگاه های آذربایجان شرقی نیز در گفت وگو با ایرنا، با تاکید بر اینکه انتخابات نباید به حاشیه کشیده شود، حرکت در مسیر توصیه های رهبری را بهترین گزینه برای انتخاب فرد اصلح دانست و گفت: آیت الله شهید رییسی معیار بسیار مناسب در این مسیر است که بدون کوچکترین حاشیه و رفتارهای جناحی فقط برای توسعه کشور فکر می کرد و در این راه شب و روز نمی شناخت.

محمدرضا الفی گفت: ما بر این باوریم که هر گونه محافظه کاری در عرصه انتخابات و به حاشیه بردن آن بزرگترین ظلم در حق نظام اسلامی، شهدا و مطالبات مقام رهبری است و خلل در این زمینه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که برای تحقق این موضوع مهم میعارهای انقلابی باید در راس قرار گرفته و مردم نسبت به ایفای نقش راهبری خود احساس مسئولیت کرده و وارد کارزار شوند.

وی ایستادگی در مقابل کج سلیقگی ها و بی تفاوتی نسبت به توسعه کشور را از شاخص بسیار مهم دولت شهید رییسی خواند و ادامه داد: آن شهید والامقام همواره در مسیر انقلاب با کسی تعارف نداشت و در این راه بسیاری از ناملایمات را به جان خرید.

الفی گفت: هر گونه محافظه کاری در عرصه انتخابات و به حاشیه بردن آن بزرگترین ظلم در حق نظام اسلامی، شهدا و مطالبات مقام رهبری است و خلل در این زمینه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که برای تحقق این موضوع مهم باید مردم میدان داری کنند و نسبت به ایفای نقش راهبری خود احساس مسئولیت کرده و وارد کارزار شوند.

وی تأثیر حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات را بسیا مهم خواند و اظهار کرد: جایگاه مهم، نقش حساس و سرنوشت ساز مردم و اتکای واقعی نظام اسلامی به مبانی اسلامی، عنصر و پایه اساسی حکومت دینی است که بر این اساس حضور حداکثری مردم در انتخابات و نقش حساس و حداکثری آن، پیام مهمی به دشمنان خواهد داشت.

الفی یادآور شد: پیام حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای بر اساس احساس مسئولیت، بینش مذهبی، آگاهی و بصیرت، این است که ما کشوری داریم که آن را دوست داریم و به آن عشق می ورزیم و در راه آبادانی آن کوشا هستیم.

انتخابات زودهنگام ریاست‌ جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، برای انتخاب نهمین رئیس‌ جمهور روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha