۲ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۵
کد خبر: 85516149
T T
۱۷۷ نفر

برچسب‌ها

افغانستان در مسیر افزایش استخراج نفت

۲ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۵
کد خبر: 85516149
افغانستان در مسیر افزایش استخراج نفت

کابل- ایرنا- وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست افغانستان به تازگی نسبت به افزایش روند استخراج نفت در این کشور ابراز خوش بینی کرده است؛ موضوعی که از حرکت افغانستان، هرچند آرام و تدریجی، در مسیر افزایش استخراج طلای سیاه حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در کابل؛ وزارت معادن و نفت روز پنجشنبه گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرد : با توجه به ظرفیت بالای افغانستان در بخش نفت، شماری از شرکت‌های ترکیه ای، ایرانی، روسی و اوزبکستانی برای ساخت تاسیسات و پالایشگاه های نفتی در افغانستان ابراز علاقه‌مندی کرده اند.

چندی پیش وزارت معادن و نفت افغانستان اعلام کرد که با حفاری و فعال نمودن شش حلقه چاه جدید در حوزه نفتی آمو دریا، مجموع چاه‌های فعال به ۲۴ حلقه و میزان استخراج آن به یک هزار و 350 تن نفت در روز افزایش یافته است.

این وزارتخانه همچنین گفته بود که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۲ حلقه چاه در قشقری، ۸ حلقه چاه در زمرد سای، یک حلقه چاه در بازار کمی و ۲ حلقه چاه در بلاک‌های آق دریا حفاری گردد که تعداد مجموعی چاه‌های فعال حوزه نفتی آمو دریا به ۴۷ حلقه چاه و استخراج روزانه به سه هزار تن خواهد رسید.

وزارت معادن و نفت اظهار داشت که فعلاً یک هزار و 500 نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در حوزه نفتی آمو دریا مشغول کار هستند که با گذشت هر روز و گسترش یافتن فعالیت ها، فرصت‌های شغلی بیش‌تر به‌وجود می‌آید، هرچند درآمد روزانه از این بابت به دلیل سرعت افزایش استخراج و نوسانات بهای نفت خام در بازاراها هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است.

به گزارش ایرنا؛ حوزه نفتی آمو دریا مشمول ولایت‌های سرپل، جوزجان و فاریاب در شمال کشور موقعیت داشته که از ۱۵ حلقه چاه بلاک‌های قشقری، ۶ حلقه چاه بلاک‌های انگوت و ۳ حلقه چاه بلاک‌های آق دریا روزانه مقدار ۱۳۵۰ تن نفت استخراج می‌گردد و تصفیه آن توسط بخش خصوصی در داخل کشور انجام می‌شود.

اگرچه رقم های کنونی استخراج نفت افغانستان، ارقام چندان قابل توجهی نسبت به بازارهای نفتی جهان به نظر نمی رسد اما روند افزایشی استخراج نفت در افغانستان که با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است، می تواند نوید بخش خبرهای خوب برای مردم و اقتصاد این کشور در سال های آینده باشد.

قرارداد واگذاری استخراج و پالایش نفت حوزه قشقری در ولایت سرپل از سوی طالبان به شرکت ملی نفت چین واگذار شده است.

حوزه نفتی آمودریا در شمال افغانستان از بخش‌های نفت‌خیز این کشور است که در ولایت‌های سرپل و فاریاب قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha