تعداد فوتی زائران ایرانی به ۱۵ نفر رسید/ ارائه ۷۳۰ هزار خدمت درمانی

تهران- ایرنا- معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران تعدادفوتی‌های زائران ایرانی را تا امروز دوم تیر ماه، ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به گرمای بی‌سابقه امسال در عربستان گرمازدگی نخستین دلیل مرگ زائران در حج بود.

به گزارش ایرنا، طاهر درودی با  بیان اینکه هلال احمر ایران امسال نیز همچون سال‌های گذشته مسئول ارایه خدمات بهداشتی درمانی به زائران بیت الله الحرام است، افزود: این فعالیت‌ها از بررسی استطاعت جسمی زائران پیش از نوروز آغاز شد و پس از آغاز حج ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مکه و مدینه ادامه یافت.

وی گفت: امسال هلال احمر در ۶۴ هتل درمانگاه‌های، ۸، ۱۶و ۲۴ ساعته برای ارایه خدمات درمانی به زائران در مکه دایر کرد همچنین ۵ درمانگاه تخصصی ۱۶ ساعته با حضور متخصصان داخلی و اورژانس نیز برپا شد علاوه بر این موارد، بیمارستان تخصصی با ظرفیت ۶۰ تخت و تمام امکانات با همه درمانگاه‌های تخصصی مورد نیاز ایجاد شد.

۷۳۰ هزار خدمت درمانی ارائه شد

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران گفت: تا امروز بیش از ۷۳۰ هزار خدمت بهداشتی و درمانی برای زائران ایران در مکه، مدینه، منا و عرفات ارایه شد و ۱۱۷ بیمار بستری در مراکز درمانی سعودی داشتیم که بیشتر آنها مرخص شدند و هم اکنون ۲۶ بیمار ایرانی در بیمارستان‌های عربستان بستری هستند. عمده زائران که بستری هستند حال عمومی خوبی دارند و روزانه یک یا دوبار با آنهایی که در بیمارستان سعودی بستری هستند سر زده می شوند و پیگیر درمان آنها هستیم. در مدت حج تمنتع امسال ۵۲۰ بیمار در این بیمارستان هلال احمر ایران بستری شدند.

زائران بستری با اولویت به کشور باز می‌گردند

درودی با اشاره به زائرانی که در مراکز درمانی هلال احمر ایران یا سعودی بستری هستند، گفت: این افراد نیز با توجه به نیازهای درمانشان در اولویت پرواز برای بازگشت به کشور هستند و تا بتوانند بقیه روند درمان را در کنار خانواده شان در ایران ادامه دهند.

وی با توجه به گرمای بی سابقه امسال در عربستان گفت: دلیل بیشتر مراجعه ها به بیمارستان صحرایی ایران در منا و عرفات گرمازدگی بود که کادر درمان تلاش کرد بهترین خدمات را به زائران ارایه کنند. بعد از گرمازدگی بیماری های قلبی عروقی و بیماری اسکلتی و استخوانی و تنفسی از دیگر دلایل مراجعه زائران ایرانی به مراکز درمانی هلال احمر بود.

تعداد فوتی زائران ایرانی به ۱۵ نفر رسید/ ارائه ۷۳۰ هزار خدمت درمانی

وی با اشاره به بازگشت حجاج به ایران گفت: این افراد از روبوسی و دست دادن به اطرفیانشان حداقل تا ۲۴ ساعت خودداری کنند و البته همچنان مصرف آب زیاد را ادامه دهند.

تعداد فوتی زائران ایران از دیگر زائران کمتر بود

درودی تعدادفوتی ها ایرانی را تا امروز ۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: به دلیل آموزش‌های مناسب و ارایه خدمات بهداشتی به موقع مناسب خدا رو شکر تعداد فوتی‌های ایران به نسبت دیگر کشورهای اسلامی و حتی آمار سال گذشته ایران کم بوده است.

به گزارش ایرنا، امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر در قالب ۶۱۴ کاروان از ۲۱ ایستگاه پروازی سطح کشور برای انجام مناسک حج تمتع به سرزمین وحی اعزام شدند.

بنا بر اعلام منابع عربستانی، امسال حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از حجاج، از اتباع سایر کشورها و ۲۰۰ هزار تن نیز شهروندان عربستان در مناسک حج ابراهیمی شرکت کردند. ۲۲.۳ درصد حجاج از اتباع کشورهای عربی، ۶۳.۳ از اتباع کشورهای آسیایی و ۱۱.۳ نیز از اتباع کشورهایی آفریقایی هستند. حجاج کشورهای اروپا، آمریکا، استرالیا و سایر کشورها نیز ۳.۲ درصد از کل را تشکیل می دهند. عملیات رفت زائران ایرانی از ۲۴ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد ماه سال جاری انجام شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، عملیات بازگشت حجاج نیز از اول تیرماه آغاز و تا ۲۱ تیرماه ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha