یکه‌تازی فضای مجازی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- روند چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از سه هفته پیش آغاز شده، در چند روز اخیر و پس از اعلام اسامی نامزدهای نهایی، وارد مرحله جدی شده و شواهد نشان می‌دهد که در تمام این مراحل، بار اصلی تبلیغات بر دوش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در ایامی که کمتر از یک هفته تا زمان رای گیری انتخابات در هشتم تیرماه باقی مانده و تبلیغات رسمی داوطلبان جریان دارد، فضای سیاسی و رسانه‌ای استان تحت‌الشعاع این انتخابات قرار گرفته است و هر کدام از داوطلبان با روش‌های گوناگون در حال تبلیغ خود هستند.

رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فضای مجازی استان اردبیل بار اصلی تبلیغات و فضاسازی انتخاباتی را بر دوش می‌کشد و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکه‌تاز روش‌های تبلیغات نامزدها در کارزار انتخابات ریاست جمهوری است.

بر اساس شواهد موجود، هر چه به روز رای‌گیری در هشتم تیرماه نزدیکتر شویم، این روند تبلیغاتی در حال تشدید بوده و عرصه رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به میدان زورآزمایی هواداران و حامیان رقبای این دوره از انتخابات تبدیل شده است.

در این دوره، بخش اعظم محتواهای تولید شده در فضای مجازی استان اردبیل، بر برگزاری تجمعات در ستادها و جلسات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات اختصاص یافته و به این ترتیب، فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام، اکس، واتساپ، ایتا و بله مملو از مطالب و محتواهای مربوط به انتخابات شده است.

بسیاری از کانال‌ها و صفحات شبکه‌های مجازی پرمخاطب در چند روز گذشته تنها به انتشار محتواهای تبلیغاتی داوطلبان می پردازند و تبلیغات انتخاباتی به شکل جدی در آنها جریان دارد.

انتشار ویدئوها، عکس‌ها و فتوتیترهایی از برنامه تبلیغاتی و تجمعات انتخاباتی داوطلبان و نیز تشکیل تیم رسانه ای و خبری در سطح استان و فعالیت شبانه روزی آنها حاکی از این است که نامزدهای این دوره از انتخابات تمرکز ویژه‌ای برای جلب آرای مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی دارند.

هر چند که بخش زیادی از مردم برنامه سخنرانی و مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را از طریق تلویزیون تماشا می‌کنند، ولی باز هم قطعات و گلچینی از سخنان نامزدها به شکل ویدئوهای کوتاه، بلافاصله پس از پخش به شکل گسترده در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود.

واکنش فعالان سیاسی و چهره‌های مشهور سیاسی، فرهنگی و هنری به سخنان و مواضع نامزدها و نقد و بررسی آنها، بیشترین محتواهای تولید شده توسط هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این دوره از استان اردبیل است.

بر خلاف دوره های گذشته، در این دوره از انتخابات، بگو مگو و منازعات سفت و سخت در فضای مجازی که توام با تهمت و هتاکی باشد، به حداقل رسیده و نشان دهنده تغییر اساسی در سلیقه و رفتار سیاسی هواداران انتخاباتی نامزدها در فضای تبلیغاتی ایام نزدیک به روز رای گیری است.

این روزها گوشی همراه هوشمند هر کسی که آنلاین شود، به سرعت مملو از پیام‌های تبلیغاتی داوطلبان انتخاباتی در همه شبکه‌های اجتماعی‌ ‌شده و هر کس ناخواسته عضو چندین گروه و کانال تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی شده و با حجم زیادی از مطالب و محتواهای تبلیغاتی روبه‌رو می‌شود.

بازار دارندگان صفحات و کانال‌های پر مخاطب در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و تلگرام هم این روزها گرم است و کسانی که در سال‌های گذشته در جذب مخاطب موفق بوده و دارای ممبرهای زیادی هستند، برای پخش و انتشار هر پیام تبلیغات انتخاباتی مبالغی را دریافت می کنند و این ایام، شب عید این دسته از فعالان فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود ولی این بازار چند روزه باز به اندازه انتخابات اخیر مجلس که در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، چندان گرم نیست.

تلاش ستادهای انتخاباتی ۶ نامزد ریاست جمهوری برای تبلیغات در فضای مجازی، شدیدتر از فضای واقعی

تلاش ستادهای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل برای معرفی نامزد مورد حمایت خود به مردم و جامعه مخاطب در فضای مجازی، شدیدتر از فضای واقعی جریان دارد و ستادهای تبلیغاتی نامزدها با انتشار پیام‌ها و محتواهای متعدد، در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و با نشر اظهار نظر افراد مشهور و چهره‌های سیاسی کشور در مورد موضوعات متنوع، در صدد اقناع مخاطبان خود هستند و معرفی نامزدها و برنامه‌های آنها نیز در قالب همین پیام‌ها انجام می شود.

راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی مختلف در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «حامیان/ یاران/ ستاد و…» از مهمترین ابزار تبلیغاتی برای ستادهای تبلیغاتی ۶ نامزد انتخاباتی است که در عرصه رقابت انتخابات هشتم تیرماه حضور دارند ولی شواهد نشان می دهد که ستاد تبلیغاتی تعدادی از نامزدها، با تعطیلی فعالیت میدانی، تنها به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسنده کرده‌اند.

در این دوره از انتخابات که در پیس شهادت رییس جمهور فقید آیت الله سیدابراهیم رئیسی و به صورت پیش از موعد رقم خورد، بین دیدگاه‌ها به شکل مقاله و انتشار نقد و نظر و مطلب بلند در شبکه‌های مجازی کمتر به چشم می‌خورد و به جز مواضع خود نامزدها، حتی مصاحبه ای از افراد مشهور سیاسی مشاهده نمی‌شود.

همچنین در این دوره از انتخابات، اغلب مطالب منتشر شده تبلیغاتی به بیان نقاط قوت و برنامه نامزدها و نیز انتقاد از اوضاع کشور و مواضع نامزدهای رقیب در شبکه‌های اجتماعی اختصاص یافته و نسبت به انتخابات اخیر مجلس در اسفندماه سال گذشته، فضای گرمتری شکل گرفته است.

انجام نظرسنجی با محتوای «به چه کسی رای می دهید؟ همراه با نام نامزدهای حاضر»، «چه کسی شانس انتخاب شدن دارد؟»، «برنده انتخابات هشتم تیرماه چه کسی خواهد بود؟» و «شانس برتر تصاحب منصب ریاست جمهوری چه کسی خواهد بود؟» در کانال‌های تلگرامی نیز این روزها رونق دارد و این دسته از پیام‌ها که به نوعی قدرت نمایی هواداران نامزدهای انتخاباتی نیز محسوب می شود، بیشتر به چشم می‌خورد.

بداخلاقی انتخاباتی، تخریب و توهین؛ کمتر از دوره‌های گذشته

مسئولان انتخاباتی و قضایی استان اردبیل نسبت به بداخلاقی انتخاباتی و نیز تخریب و توهین هواداران نامزدها هشدار داده‌اند و بر این اساس، فضای ملتهب و پرتنشی شکل نگرفته و آرامش نسبی در سپهر تبلیغات انتخاباتی استان اردبیل جریان دارد.

بررسی صفحات شبکه‌های مجازی نیز نشان می دهد که در چند روز گذشته محتوای حاوی مطالب تند و هجمه‌های هواداران نامزدها و اعضای ستاد آنها علیه دیگر رقبا خیلی کمتر از دوره‌های گذشته است.

مقایسه رفتار انتخاباتی اعضای ستادهای نامزدها و هواداران آنها در این دوره با دوره‌های گذشته انتخابات نشان می‌دهد که از میزان محتواهای حاوی بداخلاقی انتخاباتی و نیز تخریب و توهین به شکل معناداری کاسته شده است.

بیشتر محتواهای تند و تیز انتخاباتی، شکل نقد کارنامه دولت های متعدد گذشته و مجموعه قوه مجریه را دارد و در این میان دولت سیزدهم هم که در سال سوم خدمات قرار دارد، بی‌نصیب نمانده و چهره‌های مسئول و برخی سیاست‌های دولت با موج حملات و انتقادهای تند هواداران نامزدها مواجه شده است.

سیاه نمایی عملکرد دولت‌های گذشته و فعلی، تخریب و شایعه‌سازی علیه برخی نامزدها و نیز دامن زدن به اختلاف افراد و گروه‌های سیاسی هم هر چند که نسبت به دوره‌های قبل کاهش یافته ولی همچنان از جمله بداخلاقی‌هایی است که کمابیش مشاهده می شود.

فضای مجازی و عمومی اردبیل رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است

گسترش فعالیت تبلیغاتی ستادها و هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شبکه‌های اجتماعی و محافل سیاسی، همه بسترهای عمومی و اجتماعی در استان اردبیل را در کمتر از یک هفته مانده به زمان رای گیری، تحت تاثیر قرار داده و فضای عمومی و مجازی استان رنگ و بوی انتخاباتی گرفته و موضوع انتخابات، از گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خارج شده و وارد فضای عمومی و مردمی شده است.

اعلام حمایت افراد و گروه‌ها از نامزدها، معرفی نامزد مورد حمایت تشکل‌های سیاسی، این روزها به اخبار داغ در سطح جامعه تبدیل شده و همه تحولات در این عرصه، در کمتر از چند دقیقه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود.

شکل گرفتن مباحثه بین شهروندان در خصوص لزوم شرکت در انتخابات و معرفی نقاط قوت و ضعف رقبای انتخاباتی نیز جدی‌تر از انتخابات اخیر مجلس در فضای سیاسی و اجتماعی استان اردبیل مشاهده می شود.

تخریب نامزدها، نقد تند و تیز کارنامه رقبا و حتی تخریب و نقد علیه کارگزاران دولت نیز در این فضای انتخاباتی، محتواهای ثابت فضای مجازی را تشکیل می دهد و کشمکش مناظره‌گونه هواداران جریانات، افراد سیاسی و نامزدهای حاضر نیز در چنین فضایی موجب ایجاد هیجان در فضای رقابت انتخاباتی اردبیل شده است.

بر خلاف دوره‌های گذشته، از مناظره هواداران و حامیان رقبا در این دوره از انتخابات در اردبیل خبری نیست و افراد فعال در عرصه انتخابات عملا مناظرات خود را به شکل غیرمستقیم و از طریق فضای مجازی ادامه می‌دهند و در حال حمله و مدافعه محتواهای تولید و منتشر شده در فضای مجازی هستند.

فعالیت و تحرکات حامیان نامزدها، کمتر از دوره‌های گذشته

این روزها حامیان و هواداران نامزدهای حاضر در رقابت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل، فعالیت و تحرکات چندانی ندارند و به شکل میدانی فعالیت ملموسی حتی از سوی ستادهای انتخاباتی نمایندگان مجلس حامی نامزدهای ریاست جمهوری که تا چند ماه پیش فعال بودند، مشاهده نمی شود.

بررسی شرایط نشان می دهد که فعالیت همه ستادها به شکل میدانی همانند ادوار گذشته نیست و بیشتر در عرصه فضای مجازی جریان دارد ولی باز سخنرانی در آیین افتتاح ستادهای شهرستانی طبق برنامه اعلامی، انجام می‌شود.

این روزها حامیان و هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پا به پای خود نامزدها در حال تبلیغ و جلب رای مردم هستند و همین امر سبب شده است که تحلیل اوضاع انتخابات و میزان محبوبیت و مقبولیت عمومی افراد حاضر در رقابت، روشن و دقیق نباشد و سبب خطا در میزان محبوبیت و مقبولیت برخی نامزدها شود.

در این دوره از انتخابات با وجود تعیین محل‌های مشخصی برای تبلیغات محیطی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این شیوه تبلیغات از سوی همه ستادهای انتخاباتی فعال در استان اردبیل به حداقل رسیده به طوری که پوستر بسیار کمتری در این محل‌های قانونی نصب شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: کاندیدایی خارج از نظام نداریم

معاون استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل چند روز پیش در نشست اصحاب رسانه (چالش و فرصت‌ها) ویژه انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۹ تیر ماه روز اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، باید سرآغاز حرکتی جدید در کشور باشد و رسانه‌ها با حرکت دادن و جهت بخشیدن به افکار عمومی برای خلق حماسه حضور مردم در انتخابات هشتم تیرماه، مجدانه همکاری کنند.

رضا قاسمیان اظهار کرد: مشارکت ملی در انتخابات، امنیت ساز است و سبب ثبات و انسجام ملی می‌شود و اگر رقابت‌ها را سالم و قانونمند پیش ببریم، صاحب رئیس جمهوری آبرومند و مردمی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: امروز مساله اصلی مردم، اقتصاد و معیشت، عدالت، مقابله با فساد و نهادینه شدن کارآمدی است و پرداختن به این مباحث از وظایف رسانه‌ها و جزو مطالبات مردم است تا رئیس جمهور منتخب نیز متوجه مطالبات و دغدغه‌های ملی باشد.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل ادامه داد: دوقطبی سازی‌هایی همچون حجاب و بی حجابی یا اینکه فلان کاندیدا در داخل نظام است و فلان کاندیدا خارج از نظام تلقی می‌شود، از جمله اقدامات مخرب است که رسانه‌ها باید به آن توجه داشته باشند و با محتواسازی مثبت، از ظهور و بروز چنین دوقطبی‌های نادرست جلوگیری کنند.

قاسمیان با بیان اینکه کاندیدایی خارج از نظام نداریم و همه ۶ نامزد تایید صلاحیت شده، مقید به قانون اساسی و نظام هستند، تصریح کرد: سلامت انتخابات هشتم تیر ماه خدشه ناپذیر است و ترکیب اعضای شعب اخذ آرا مختلف است و نظارت و شفافیت الکترونیک خواهیم داشت و همان گونه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ماه مشارکت مردم استان اردبیل در منطقه شمال غرب رتبه اول و در کل کشور رتبه ۹ را داشت، امیدواریم در انتخابات پیش رو نیز مشارکت بالای مردم استان را شاهد باشیم.

باید و نبایدهای تبلیغات انتخابات از زبان دادستان اردبیل

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان اردبیل نیز در این نشست گفت: انتشار خبر خوب می‌تواند به افزایش مشارکت منجر شود اما گاهی انتشار خبری نادرست سبب اعتمادسوزی در جامعه می‌شود و با وجود اینکه اهالی رسانه دارای مجوز، مشکل خاصی ندارند اما گاهی ممکن است رسانه ای با انتشار مطلب نادرست در مسیر غیرقانونی گام بردارد.

جلال آفاقی نصب بنر و دیوارنویسی در محل‌های غیرمجاز و تعیین نشده را از مصادیق مجرمانه تبلیغات انتخاباتی توصیف کرد و از رسانه‌ها خواست موضوع را برای افکار عمومی تبیین کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل همچنین از دایر شدن شعبه ویژه تخلفات مطبوعات و رسانه در انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل خبر داد.

سازماندهی ۳۱ هزار نفر برای اخذ آرای مردمی در استان اردبیل

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل و رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به آمادگی این استان برای برگزاری انتخابات با مشارکت بالا و توام با امنیت، سلامت و رقابت اعلام کرد: برای اخذ آرای مردمی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سطح استان اردبیل ۳۱ هزار نفر سازماندهی شده اند.

رضا قاسمیان بیان کرد: فرمانداران ۱۲ شهرستان استان اردبیل لازم است که نیروی ذخیره و احتیاطی نیز سازماندهی کنند تا در صورت ۲ مرحله‌ای شدن انتخابات، از همکاری آنها نیز استفاده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با تأکید بر برنامه‌ریزی و هماهنگی فرمانداران برای تأمین زیرساخت‌های لازم و نیازمندی‌های شهرستان‌ها در برگزاری انتخاباتی پرشور گفت: با توجه به برگزاری مطلوب و موفقیت‌آمیز انتخابات مجلس در سال گذشته از نظر اجرایی، این ظرفیت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز حفظ و برنامه ریزی شده است.

وی با تأکید بر پرهیز از سوگیری در انتخابات بیان کرد: لازم است که فرمانداران استان تدابیر لازم برای برگزاری انتخاباتی همراه با رقابت و سلامت فراهم و ارتباط لازم را برای پاسخ‌دهی به سوالات ستادهای شهرستانی برقرار کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل ادامه داد: صندوق‌های رأی همگی یکسان و یکرنگ انتخاب شده و مراقبت لازم از اقلام انتخاباتی از جمله تعرفه‌های رای باید به نحو مطلوبی انجام شود.

به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

فعالیت انتخاباتی این نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طبق مقررات از زمان اعلام اسامی آنها توسط وزارت کشور آغاز شده و تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز فرآیند اخذ رأی یعنی ساعت هشت صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ۱۴۰۳ پایان می‌یابد.

بیش از یک میلیون نفر از مردم استان اردبیل واجد شرایط رای دادن هستند و همانند مردم سایر مناطق ایران در روز جمعه هشتم تیرماه با حضور در یکهزار و ۶۷۷ شعبه اخذ رای در ۱۲ شهرستان و ۳۱ بخش و روستا به پای صندوق‌های رای می روند.

انتخابات زودهنگام ریاست‌ جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، برای انتخاب نهمین رئیس‌ جمهور به پای صندوق رای می‌روند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha