۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85516246
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هشدار چین در مورد جنگ تجاری با اتحادیه اروپا

۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۱
کد خبر: 85516246
هشدار چین در مورد جنگ تجاری با اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا- همزمان با سفر روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان به چین، پکن در مورد «جنگ تجاری» با اتحادیه اروپا هشدار داد درحالیکه طرفین تعرفه‌های سنگین بر روی کالاهای حیاتی اعمال کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، پکن هشدار داد که تشدید اصطکاک با اتحادیه اروپا بر سر واردات خودروهای برقی می‌تواند شروع کننده یک جنگ تجاری باشد، این درحالی است که وزیر اقتصاد آلمان به منظور گفت‌وگو در مورد تعرفه‌های گمرکی به پکن سفر کرده است.

سفر سه روزه روبرت هابک به چین اولین سفر یک مقام ارشد اروپایی از زمانی است که بروکسل تعرفه‌های سنگینی را برای واردات خودروهای برقی ساخت چین پیشنهاد کرد. این امر اقدامات متقابل چین و انتقاد شدید سران این کشور را به دنبال داشت.

در این هفته، خودروسازان چینی از دولت خواستند تا تعرفه‌های وارداتی خودروهای بنزینی اروپایی را افزایش دهد و پکن به تلافی اقدام کمیسیون اتحادیه اروپا، تحقیقاتی را در مورد واردات گوشت دام اتحادیه اروپا آغاز کرد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای گفت: مسئولیت کاملاً با طرف اروپایی است. طرف اروپایی در تحقیقات مربوط به تعرفه‌ها، شرکت‌های چینی را مرعوب و تهدید کرد که تعرفه‌های تنبیهی بالا اعمال می‌کند.

سفر هابک به عنوان فرصتی برای آلمان تلقی می‌شود تا با مقام‌های چینی درباره تعرفه اخیر گفت‌وگو کند و در عین حال خطر اقدام تلافی جویانه چین را که می‌تواند به تجارت آلمان آسیب برساند، کاهش دهد.

هشدار چین در مورد جنگ تجاری با اتحادیه اروپا

آلمان وزن خاصی را در اتحادیه اروپا دارد و خودروسازان برجسته آن به شدت با تعرفه‌های اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند. برلین خواستار گفت‌وگو شده و در عین حال از چین نیز انتظار مصالحه دارد.

در همین راستا روبرت هابک امروز شنبه به مقامات چینی در پکن گفت: تعرفه‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا بر کالاهای چینی «تنبیهی» نیست. کشورهایی مانند ایالات متحده، برزیل و ترکیه از تعرفه‌های تنبیهی استفاده کردند، اما اتحادیه اروپا نه. اروپا کارها را متفاوت انجام می‌دهد.

هابک اینطور عنوان کرد که به مدت ۹ ماه، کمیسیون اروپا به طور دقیق بررسی کرده که آیا شرکت‌های چینی به طور ناعادلانه از یارانه‌ها سود برده‌اند یا خیر.

وزیر اقتصاد آلمان هرگونه اقدام جبرانی ناشی از بازنگری اتحادیه اروپا را غیر تنبیهی دانست و افزود که چنین اقداماتی برای جبران مزایایی است که پکن به شرکت‌های چینی اعطا کرده است.

هابک در بخش دیگری از صحبت‌های خود در شروع نشست همکاری چین-آلمان در مورد تغییرات اقلیمی در پکن ابراز داشت که حمایت چین از روسیه در جنگ علیه اوکراین دلیل اصلی بدتر شدن روابط اقتصادی بین برلین و پکن است.

وی در این خصوص تشریح کرد: همچنین برای چین، که از روسیه در این جنگ حمایت می‌کند، مهم است که بداند منافع امنیتی آلمان و اروپا مستقیماً تحت تأثیر این درگیری قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha