به یاد قدیم‌ها و روضه ۱۲ امام از روی چهارپایه

کرمان - ایرنا - وقتی می‌خواهد از زمان قدیم و سبک روضه‌خوانی پیرغلامان حسینی(ع) در زمان خودش بگوید انگار که به دنیایی دیگر می‌رود؛ حس متفاوت و سرزنده‌تری می‌گیرد و خاطراتش از روضه‌های ۱۲ امام که در بیان وی، حاج ماشاءالله لطفی روی چهارپایه در کرمان می‌خوانده را روایت می‌کند.

از کرمان که به عنوان حسین آباد شناخته می‌شود می گوید که حالا اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی (ع) را قرار است این هفته میزبانی کند، از روضه های قدیم و پیرغلامان آن عصر و ضرورت دریافتن این پیرغلامان.

حاج افلاطون لشکری ذاکر، مداح، شاعر و مسئول هیات قدیمی «جوی مویدی» در شهر کرمان روایت می کند: زمانی که زنده‌یاد حاج ماشاءالله لطفی روی چهارپایه می‌رفت و روضه ۱۲ امام (ع) را می‌خواند، قیامت به‌پا می‌شد.

در ادامه از روضه مرحوم جبارپور نقل و روایت می کند: زمانی که مرحوم جبارپور ذکر السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع) را می‌خواند در مجلس از شور خواندن وی زلزله برپا می شد.

به یاد قدیم‌ها و روضه ۱۲ امام از روی چهارپایه
پیرغلام امام حسین (ع) ذاکر و مداح اهل بیت (ع) حاج افلاطون لشکری

این مداح که خودش شاعر هم هست به یاد مداحان قدیمی تر و عزاداری های آن زمان که می افتد آه و حسرت بیشتری در کلامش نمودار می شود؛ خوشحال است که کرمان میزبان بیست و یکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسین شده زیرا نام پیرغلامان این استان نیز بیشتر بر زبان ها خواهد افتاد و از آنان یادی و تشکری می شود.

در ادامه می گوید تعداد معدودتری از پیرغلامان البته خودشان هم شاعر هستند و متن و مطلب برای روضه و مداحی تولید می کنند و همزمان در کار گرداندن هیات نیز فعالیت دارند.

اما در عین حال درخواست نیز دارد که باید به پیرغلامان حسینی بیشتر بها بدهیم؛ می گوید: در کرمان تا زمانی که فرد در قید حیات است، قدر وی را کمتر می دانیم؛ ضمن اینکه ما سردار سلیمانی را در کرمان داریم، همچنین به کرمان ما حسین‌آباد می‌گویند، زیرا مجالس سیدالشهدا (ع) در سر تا سر سال در این شهر برقرار است.

تفاوتی بزرگ به علت نام سردار دل ها

مسئول هیات عزاداری قدیمی موسوم به جوی مویدی کرمان، ذاکر و مداح اهل بیت (ع) در مصاحبه با خبرنگار ایرنا درباره این اجلاس و نیز وضعیت هیات ها در این استان گفت: با توجه به اینکه سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی از افتخارات بنام کرمان است و مرقد مطهر وی نیز در کرمان قرار دارد؛ این استان به عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام نامگذاری شده، اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان، جلسه‌ای متفاوت از بقیه جلسات در سایر استان‌ها خواهد بود.

وی افزود: با توجه به متفاوت بودن برگزاری اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان با دیگر نقاط کشور بنابراین تمام دست‌اندرکاران این عرصه از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هیات‌های مذهبی، مجمع و کانون مداحان، مجمع‌الذاکرین، بسیج مداحان، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه باید پای کار بیایند و با یکدیگر همکاری کنند.

لشکری اظهار داشت: هر کدام از دست اندرکاران اجلاسیه پیرغلامان حسینی (ع) باید یک گوشه کار را در بیست‌ویکمین اجلاس در کرمان بگیرند تا این همایش به بهترین نحو ممکن و در سطح بسیار بالایی برگزار شود و انعکاس خیلی‌خوبی هم داشته باشد.

به یاد قدیم‌ها و روضه ۱۲ امام از روی چهارپایه
مراسم تجلیل از پیرغلامان حسین در دوره قبل

این پیرغلام آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) تصریح کرد: در اولین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی (ع)، حاج‌آقا لطفی پیرغلام امام حسین (ع) و استادِ پیرغلامان استان کرمان حضور داشت و در آن نشست گُل کاشت زیرا نام کرمان و کرمانی را به‌خوبی معرفی کرد.

وی ادامه داد: زمانی که با زنده‌یاد لطفی (بنیانگذار تکیه فاطمیه کرمان) درباره اتفاقات اولین اجلاس پیرغلامان صحبت می‌کردم، یک‌سری مطالبی را تعریف کرد که اشک در چشمانم جمع شد و به کرمانی‌بودن خودم افتخار کردم.

لشکری تصریح کرد: اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) طی سال‌های متمادی در سراسر کشور برگزار شد و امسال هم قسمت کرمانی‌ها و دیار کریمان شده است که میزبان این رویداد بین‌المللی باشند.

آن‌طور که شاید و باید از پیرغلامان حسینی در این شهر تجلیل نکرده‌اند

وی با تاکید بر اینکه از روز اول برای دلم و امام حسین (ع) خوانده‌ام و توقعی هم از هیچ فردی نداشته و نداررم افزود: کرمانی‌ها آن‌طور که شاید و باید از پیرغلامان حسینی در شهر خودشان تاکنون تجلیل نکرده‌اند و این اجلاس فرصت خوبی برای این کار است.

به گزارش ایرنا جای بسیاری از پیرغلامان آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) کرمانی در بیست‌ویکمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی خالی است و ای‌ کاش این اجلاس در سالیانی برگزار می‌ شد که پیرغلامانی از جمله حاج‌آقا لطفی، حاج‌آقا جبارپور و حاج‌آقا بینش‌بینا نیز در قید حیات بودند؛ گرچه نام و یادشان هیچگاه از بین نمی رود و همواره زنده است.

بیست و یکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی هفته جاری قرار است با حضور پیرغلامان کشورمان و چند کشور دیگر در استان کرمان برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha