۲۸ هزار تن محصول سیر در منطقه مغان استان اردبیل برداشت شد

اردبیل- ایرنا- برداشت محصول سیر در شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان در شمال استان اردبیل که از حدود ۱.۵ ماه پیش آغاز شده بود، پایان یافت و بنا اعلام سازمان جهاد کشاورزی این استان، امسال بیش از ۲۸ هزار تن از این محصول برداشت شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: امسال حدود ۹۶۸ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به زیر کشت محصول سیر رفته بود که از این اراضی بالغ بر ۲۸ هزار تن محصول برداشت شد.

غفور آقایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش بیش از ۵۰ درصدی سطح زیر کشت و در نتیجه کاهش برداشت این محصول از مزارع سیر استان اردبیل نسبت به ۲ سال پیش گفت: کاشت محصول سیر در همه شهرستان‌های این استان رواج دارد ولی بخش زیادی از سیر استان در منطقه مغان به خصوص در اراضی زراعی شهرستان پارس‌آباد کشت می‌شود.

وی میانگین برداشت سیر در هر هکتار از مزارع استان اردبیل در سال جاری را ۲۹.۱ تن اعلام و بیان کرد: برداشت محصول در مزارع استان اردبیل پایان یافته و محصول برداشت شده نیز روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این که قیمت فعلی محصول سیر برداشت شده رضایت نسبی کشاورزان را تامین کرده است، اظهار کرد: امسال محصول سیر خام و تر برداشت شده در مزارع قیمت مناسبی داشت و کشاورزان نسبت به سال‌های قبل گلایه کمتری نسبت به بازار این محصول داشتند.

وی با اشاره به افزایش هزینه تولید محصول کشاورزی به خصوص در ۲ سال اخیر افزود: امسال نیازی به مداخله برای خرید تضمینی محصول احساس نشده و خرید و فروش محصول توسط تولیدکنندگان و خریداران بخش خصوصی انجام شد.

آقایی همچنین با اشاره به کاهش سطح زیر کشت سیر در استان از سه هزار هکتار چهار سال پیش به کمتر از یک هزار هکتار در سال جاری، علت این کاهش را، شرایط قیمت محصول در فصل برداشت محصول در چند سال اخیر و توسعه کشت محصولات جایگزین ذکر کرد.

وی اضافه کرد: محصول سیر برداشت شده در استان اردبیل بیشتر به استان های تهران، آذربایجان شرقی و مناطق مرکزی کشور ارسال شده و امسال بخشی از محصول نیز توسط بازرگانان به جمهوری آذربایجان و روسیه صادر شد.

به گزارش ایرنا، کشاورزان استان اردبیل چند سال قبل در پی افزایش سطح زیر کشت و تولید بالغ بر ۹۰ هزار تن سیر، با افت قیمت محصول مواجه شده و محتمل خسارت زیاد شدند و بر همین اساس، به کشت محصولات با بازار قابل پیش بینی روی آوردند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از چند سال پیش در پی بروز تنش قیمت در محصول سیر، خواستار تکمیل زنجیره تولید، ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی و نیز بسترسازی برای صادرات محصول تولیدی منطقه مغان شد ولی با توجه به فرابخشی بودن این موضوع، تاکنون اقدام موثری در این زمینه نشده است.

کشت محصول سیر در شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان که از قطب‌های مهم کشاورزی کشور و استان اردبیل به شمار می‌رود، طی سال‌های اخیر گسترش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha