حضور ناو آمریکایی در آب‌های کره‌جنوبی پس از توافق راهبردی پوتین و کیم

تهران- ایرنا- به دنبال امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، یک ناو هواپیمابر آمریکایی برای شرکت در رزمایش سه جانبه وارد آب‌های کره‌جنوبی شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناو هواپیمابر روزولت ایالات متحده امروز شنبه برای برگزاری رزمایش سه جانبه همراه با کره جنوبی و ژاپن، وارد بندر بوسان کره جنوبی شد.

این گزارش یادآوری می کند که هفته گذشته در جریان سفر پوتین به پیونگ‌یانگ، روسیه و کره شمالی متعهد به تقویت روابط در حوزه نظامی شدند. ورود ناو هواپیمابر آمریکا به کره جنوبی در حالی است که سئول روز جمعه سفیر روسیه را در اعتراض به دستیابی پوتین و کیم به این توافق راهبردی احضار کرد.

توافق به دست آمده بین مسکو و پیونگ یانگ، دو طرف را در صورت وقوع جنگ متعهد به کمک به دیگری می‌کند.

کره جنوبی این توافق را چالشی برای امنیت خود می‌داند و تهدید کرده است که می‌تواند به عنوان پاسخ، ارسال سلاح به اوکراین را برای کمک به مقابله با روسیه در نظر بگیرد؛ اقدامی که به طور قطع روابط این کشور را با مسکو تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اوایل ژوئن (خرداد) و پس از برگزاری یک نشست بین وزرای دفاع آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در سنگاپور، برای انجام رزمایشی تحت عنوان «لبه آزادی» میان این سه کشور برنامه ریزی شد. هدف این رزمایش افزایش واکنش ترکیبی کشورها در حوزه‌های مختلف عملیاتی از جمله هوا، دریا و فضای سایبری اعلام شده است.

ناو گروه تئودور روزولت در این رزمایش که انتظار می‌رود در ماه جاری میلادی آغاز شود، شرکت خواهد کرد. ارتش کره جنوبی به جزئیات خاصی در مورد برگزاری این رزمایش اشاره‌ای نکرده است.

نیروی دریایی سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد که ورود ناو روزولت نشان دهنده موضع دفاعی قوی متحدان و تمایل شدید برای واکنش به افزایش تهدیدهای کره شمالی است.

ناو گروه ضربت تئودور روزولت همچنین در یک رزمایش سه جانبه با نیروهای دریایی کره جنوبی و ژاپن در ماه آوریل در دریای شرقی چین به عنوان یک آبراه مورد مناقشه شرکت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha