۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85516659
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی مسلمانان فرانسه از قدرت گرفتن راست افراطی

تهران-ایرنا- مسلمانان فرانسه می گویند این کشور با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بعد از شکست حزب امانوئل مکرون در انتخابات پارلمان اروپا و افزایش ارای حزب افراطی اجتماع ملی، در نقطه عطف تاریخی خطرناکی قرار دارد که آنها را نگران کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: برای بسیاری در شهر لیون فرانسه، تظاهرات هفته گذشته یادآور خطر انتخابات پارلمانی زودهنگام بود که ممکن است به روی کار آمدن حکومت راست افراطی منجر شود.

تعدادی از حامیان راست افراطی که پیروزی این حزب در انتخابات اروپا آنها را جسورتر کرده است با تظاهرات در خیابان های این شهر در حالی که با نقاب صورت خود را پوشانده بودند شعار می دادنند اسلام را از اروپا خارج می کنیم.

کمال کابتن (Kamel Kabtane) رئیس موسسه تمدن مسلمانان فرانسه - که در سال ۲۰۱۷ به منظور ترویج مذاکرات میان فرهنگی در شهر لیون تاسیس شد-، تبعات پیروزی راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا را «فاجعه بار» توصیف کرد و گفت. این فاجعه برای فراسه، همه شهروندان این کشور و به ویژه جامعه مسلمانان آن است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب راست افراطی و مهاجر ستیز اجتماع ملی ممکن است در انتخابات پارلمان اروپا پیروز شود هر چند که شاید به اکثریت مطلق دست نیابد.

فرانسه یکی از بزرگترین جمعیت های مسلمانان در اروپا را دارد و حدودا شش میلیون نفر در این کشور مسلمان هستند یا تبار مسلمانی دارند. جامعه مسلمانان فرانسه همچنین نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار نهادینه شده هستند و برخی از خانواده ها سابقه حضور پنج نسل در این کشور را دارند که باعث ادغام سنت فرانسوی ها و مسلمانان شده است.

کابتن گفت آنچه واضح است این است که حزب افراطی اجتماع ملی، فرانسه را طوری می بیند که به نظر می رسد در آن شعار «آزادی، برابری، برادری» فقط در رابطه با برخی از شهروندان صدق می کند.

وی این سوال را مطرح کرد که «آیا ما (جامعه مسلمانان) در فردای فرانسه، آزادی عمل برای انجام فرائض دینی خود خواهیم داشت؟ آیا ما از حقوق برابر برخوردار خواهیم بود؟ و آیا اصل برادری ادامه خواهد داشت یا آن طور که برخی می خواهند به حاشیه می رویم؟»

سیدا دِمر در خارج از یک مرکز بزرگ خرید در لیون، از کوته نگری سیاستمداران راست افراطی و رفتارهای تبعیض آمیز آنها انتقاد کرد و گفت: شما مصاحبه های آنها را تماشا می کنید؛ آنها، چیزی در مورد محیط زیست یا حقوق اساسی نمی گویند. فقط درباره مسلمانان و حقوقی که می خواهند سلب کنند، صحبت می کنند.

ارزیابی او در واکنش به اظهارات جردن باردلا، رئیس حزب اجتماع ملی، مطرح شده که اخیرا وعده داد که حزب متبوعش در صورت پیروزی نهایی برای ممنوعیت پوشیدن روسری در اماکن عمومی تلاش خواهد کرد و از فرانسه خواست با دادن رای به این حزب کمک کند مهاجرت را به شدت کاهش دهد.

باردلا به جنجال در ضدیت با به اصطلاح «اسلام سیاسی» ادامه داده و به تازگی مدعی شد که اسلام سیاسی، تهدیدی است که به دنبال «تسخیر» فرانسه و «تحمیل ممنوعیت‌های خود» بر مردم فرانسه است.

حزب لوپن مدت هاست تهدیدی علیه دموکراسی محسوب می شود. البته ژان ماری لوپن دختر مارین لوپن در یک دهه گذشته تلاش کرده تصویر منعطف پذیر تری از این حزب ارائه دهد. با این حال مقابله با مهاجران و به ویژه مسلمانان همچنان در دستور کار این حزب است.

حسام خلفی جوان ۲۳ ساله فرانسوی درباره لفاظی های راست افراطی علیه اسلام و مسلمانان، گفت: این نوعی از لفاظی ها به طرز تاسف باری با واقعیت روزمره در فرانسه مغایرت دارد. آنها (با چنین ادعاهایی) به فرانسه آسیب می زنند و سعی می کنند بین ما تفرقه بیندازند.

شیم الدین حافظ (Chems-Eddine Hafiz) رئیس مسجد جامع پاریس، پس از نتایج انتخابات پارلمان اروپا، از شکست احزاب سیاسی سنتی فرانسه در رسیدگی به مسائلی مانند بیکاری مداوم، رکود دستمزدها و افزایش هزینه های زندگی انتقاد کرد. او در پست هفتگی خود نوشت: احزاب سیاسی سنتی در فرانسه با ناتوانی در رسیدگی به این مسائل، میدان را به کسانی که تفرقه و نفرت می کارند، واگذار کردند.

وی گفت: حزب اجتماع ملی به دنبال چنین شکافی بود و از مسلمانان و اتباع شمال آفریقا به عنوان «سپر بلا» و نماد تهدید و ناسازگاری با هویت ملی استفاده کرد.

فاطمه بنت از مدافعان حقوق زنان و مسلمانان گفت سیاستمداران جریان اصلی در فرانسه، کاری به جز فرصت دادن به راست افراطی برای عادی سازی گفتمان آنها با هدف هدف قرار دادن حقوق زنان مسلمانان انجام نداده اند.

وی معتقد است نتایج انتخابات اروپا و احتمال پیروزی راست افراطی در انتخابات زودهنگام فرانسه، جبهه جدید و خطرناک تری را در این راستا گشوده است.

این فعال حقوق زنان گفت: ما زنان مسلمان که پیشتر نیز در دولت مکرون، دولت های پیشین اولاند و سارکوزی تجارب دشواری داشتیم، در صورت ورود راست افراطی تجربیات خشونت آمیز تری خواهیم داشت. این یک تغییر فاشیستی است که می تواند برای ما زنان مسلمان، به قیمت حقوق، سلامت روان و جان مان تمام شود.

مکرون در مناظره انتخاباتی سال ۲۰۲۲، به لوپن پیشنهاد کرد که ایده ممنوعیت حجاب در ملاء عام می تواند به «جنگ داخلی» در فرانسه منجر شود. با گذشت دو سال از این هشدار مکرون، سیلوی ندگار که در خانواده ای بزرگ شده که ریشه های آن از الجزایر تا فرانسه گسترش یافته است، گفت اکنون تنش‌ها به حدی افزایش یافته است که نادیده گرفتن چنین تهدیدی، غیرممکن است.

وی افزود: ما در خطر برداشتن یک گام بزرگ به عقب، هستیم. کووید در مقایسه با چنین تهدیدی واقعا ناچیز بود. چالش واقعی اکنون و در همین برهه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha