توافق رهبران هند و بنگلادش برای گسترش همکاری‌ها در تجارت، انرژی و راه‌سازی

تهران- ایرنا- نخست‌وزیران هند و بنگلادش در دهلی‌نو، درباره گسترش روابط در حوزه تجارت، انتقال انرژی و افزایش و ارتقای راه‌های مواصلاتی میان دو کشور، توافق‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه هیندو، نارندرا مودی، نخست وزیر هند در ۲۲ ژوئن (۲ تیر) با همتای بنگلادشی خود شیخ حسینا واجد برای تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت و تقویت راه‌های مواصلاتی میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

سران دو کشور تصمیم گرفتند همکاری ها را در چندین زمینه جدید گسترش دهند و مجموعه ای از توافقات از جمله تقویت روابط در حوزه دریایی و اقتصاد آبی امضا کردند.

قراردادهای کلیدی امضا شده توسط دو طرف شامل تقویت روابط در حوزه دیجیتال و مشارکت در توسعه سبز بود.

دو طرف همچنین توافقنامه ای در مورد اتصال راه آهن هند و بنگلادش امضا کردند.

مودی به رسانه‌ها گفت: امروز ما یک چشم انداز آینده‌نگرانه برای همکاری در زمینه های جدید آماده کرده‌ایم. جوانان هر دو کشور از اجماع در زمینه همکاری در زمینه هایی مانند مشارکت سبز، مشارکت دیجیتال، اقتصاد آبی و فضا بهره مند خواهند شد.

حسینا واجد نیز در سخنان خود، هند را همسایه اصلی بنگلادش و دوستی قابل اعتماد توصیف کرد و گفت: بنگلادش برای روابط با هند، ارزش زیادی قائل است.

وی افزود: با احترام و سپاسگذاری از کمک دولت و مردم هند به استقلال بنگلادش یاد می کنم.

نخست وزیر بنگلادش درباره گفت‌وگو با مودی اظهار داشت: امروز جلسات بسیار سازنده ای داشتیم که در آن همکاری در زمینه های امنیت، تجارت، راه‌های مواصلاتی، تقسیم آب از رودخانه های مشترک، برق و انرژی، و همکاری های منطقه ای و چندجانبه بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: ما توافق کردیم که برای بهبود رفاه مردم و کشورهای خود با یکدیگر همکاری کنیم.

راندیر جیسوال، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه هند، در شبکه ایکس گفت: این سفر به روابط هند و بنگلادش عمق زیادی خواهد داد.

پیش از این نیز سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند پس از دیدار با شیخ حسینا و هیات بنگلادشی همراه او گفت: سفر دولتی وی نشان دهنده روابط نزدیک و تعهد کامل بین دو کشور است.

این سفر، نخستین سفر یک رئیس کشور خارجی به دهلی‌نو پس از تشکیل دولت جدید در هند است.

شیخ حسینا از جمله سران بین المللی بود که در مراسم ادای سوگند نخست وزیر و شورای وزیران او شرکت کرد.

در طول سال‌ها، هند و بنگلادش رابطه‌ای چند وجهی ایجاد کرده‌اند که با تاریخ، فرهنگ و نزدیکی جغرافیایی مشترک مشخص شده است. دو همسایه روابط گرمی دارند که در دوران نخست وزیری مودی و شیخ حسینا گسترش بیشتری یافته است.

سال ۲۰۲۳ شاهد جهش فعالیت های دوجانبه بین هر دو کشور به عنوان تجسمی از استحکام روابط بود. هر دو نخست وزیر به طور مشترک خط لوله دوستی هند و بنگلادش را در ۱۸ مارس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) در قالب مجازی افتتاح کردند.

نخست وزیر بنگلادش همچنین به طور مجازی در نشست افتتاحیه اجلاس صدای جنوب جهانی در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) و دومین نشست مجازی صدای جهانی جنوب در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۶ آبان ۱۴۰۲) شرکت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha