۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۴۸
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85516919
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازداشت فعال آزادی‌خواه کالدونیای جدید توسط فرانسه

تهران-ایرنا- یکی از رهبران گروه‌های معترض در کالدونیای جدید برای استقلال از فرانسه بازداشت و محکوم شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی اعتراضات مردم کالدونیای جدید در تلاش برای استقلال از استعمار فرانسه، «کریستین تین» ، رهبر جنبش آزادی‌خواهان این جزیره (CCAT) به همراه «برندا وانابو» رئیس ارتباطات این جنبش بازداشت شد.

یک قاضی تحقیق روز شنبه تین را در نومئا پایتخت کالدونیای جدید محاکمه کرد. وی اولین نفر از یک گروه ۱۱ نفره‌ای بود که روز چهارشنبه به دلیل خشونتی که در آن ۹ نفر از جمله ۲ پلیس کشته شدند، بازداشت شد.

مقامات محلی هنوز اعلام نکرده اند که تین با چه اتهاماتی بازداشت و محکوم شده است. «ایو دوپاس»، دادستان نومئا، گفت که تحقیقات او شامل سرقت مسلحانه و همدستی در قتل یا اقدام به قتل است.

در جریان تظاهرات مردم کالدونیای جدید، فرانسه عملیات گسترده ای را با بیش از ۶۰۰ نیروی نظامی در این منطقه، برای سرکوب تحرکات محلی در واکنش به اعطای حق رای به شهروندان فرانسوی انجام داد.

کالدونیای جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام و از قلمروهای فراسرزمینی فرانسه است و در محدوده ملانزی در جنوب اقیانوس آرام قرار دارد.

کمیسیون عالی جمهوری در کالدونیای جدید گزارش داده است که نزدیک به ۶۰ سد معبر با کمک ژاندارمری و پلیس ملی خنثی شد.

هفته گذشته امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز طی پیامی از رهبران تظاهرکننده خواسته بود که همه موانع را از خیابان‌ها بردارند.

به نوشته رسانه‌های فرانسوی، رئیس جمهور این کشور خشونت‌های جاری در این مجمع‌الجزایر اقیانوس آرام جنوبی را محکوم کرد و گفت که وضعیت کنونی غیر قابل قبول است و باید همه موانع برداشته بشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha