استاندار کرمان بانک‌ها و دستگاه‌ها را موظف به تسهیل امور اشتغال کرد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با بیان اینکه اشتغال ضروری ترین‌ موضوع برای زندگی مردم است گفت: اگر بخواهیم معیشت جامعه اصلاح شود باید از حوزه اشتغال حمایت کنیم لذا هر بانک و دستگاه اجرایی متناسب با ظرفیت خود و سایر بخش‌ها موظف به کمک این حوزه و تسهیل امور آن است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار عصر شنبه در نشست شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان افزود: معیشت، زندگی و اشتغال مردم استان کرمان وابسته به سرمایه گذاری است لذا در این زمینه باید فضا را مناسب کنیم.

وی اظهار کرد: دستگاه های زیرساختی گرچه شاید ارتباط مستقیم با اشتغالزایی نداشته باشند اما می توانند با تامین زیرساخت ها برای راه اندازی و تاسیس شرکت و واحد تولیدی، اشتغال ایجاد کنند.

استاندار کرمان گفت: رتبه فضای کسب و کار استان کرمان بسیار مناسب شده و باید باز هم در این خصوص تلاش و حمایت کنیم زیرا وظیفه قانونی، شرعی و اجتماعی ما است.

وی عنوان کرد: بیکاری گرفتاری برای مردم ایجاد می‌کند و بزرگترین کار خیر اشتغالزایی است، در واقع زندگی افراد تحت تاثیر تصمیمی است که مدیران امروز برای اشتغال می گیرند و این حوزه از کمک‌های حمایتی بسیار اثرگذارتر است.

فداکار تاکید کرد: مدیران در صورتی که حتی اندازه یک روز امور سرمایه گذاری را جلو بیندازند، مشکل زندگی مردم نیز زودتر رفع می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت جذب تسهیلات تبصره سه قانون بودجه در سال جاری گفت: دستگاه های حمایتی تلاش کنند تا این اعتبارات جذب شود، شاید اعتبارات جذب شده کمیته امداد از برخی دستگاه ها بالاتر باشد اما نیازمندی این حوزه به این اعتبارات نیز بیشتر است.

استاندار کرمان با قدردانی از بانک هایی که در پرداخت تسهیلات همکاری کردند خاطرنشان کرد: بانکی که سپرده مردم را دریافت می کند و در استان سرمایه گذاری نمی کند در عمل سرمایه را از استان خارج کرده و از مردم خواهشمندیم که حساب خود را از این بانک‌ها خارج کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و بنگاه های اقتصادی را موظف می کنیم تا حساب خود را از بانک های که در پرداخت تسهیلات همکاری نمی کنند خالی کنند و از مردم درخواست می کنیم در این بانک ها سپرده گذاری نکنند، دلیلی ندارد با چنین بانک‌هایی همکاری کنیم.

آموزش رکن اصلی اشتغال

فداکار گفت: کار در حوزه آموزش ضروری و مهم است، دانش آموختگان دانشگاهی و غیر دانشگاهیان باید آموزش های مهارت آموزی را فرا بگیرند و در این زمینه فنی و حرفه ای فعالیت‌هایی در جنوب استان آغاز کرده و در این زمینه نیروی مورد نیاز فولاد و تیتانیوم تامین می شود.

وی با بیان اینکه آموزش رکن اشتغال است افزود: استان کرمان در حوزه فولاد حرف زیادی برای گفتن دارد و به راحتی می توانیم نیاز این حوزه را پوشش دهیم.

استاندار کرمان یادآور شد: دانشگاه ها بایستی در حوزه آموزش دانش آموختگان دانشگاهی نقش داشته باشند و پیشنهاد می شود کمیته ای در این حوزه ذیل کارگروه اشتغال با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تعریف و نهایی شود زیرا این مصوبه دولت برای اشتغال و آموزش دانش آموختگان با مشوق مالیاتی همراه بوده و ظرفیت خوبی است.

وی با بیان اینکه تسهیلات با توجه به حوزه اشتغال پرداخت می شود عنوان کرد: پرداخت تسهیلات برای حمایت از نخبگان باید به صورت جداگانه درنظر گرفته شود و در این زمینه ساز و کار، مکانیزم خاص و خط ویژه تعریف شود تا از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم و اگر از استعداد نخبگان حمایت شود، این افراد می توانند اشتغال آفرین باشند.

فداکار ادامه داد: باید تحلیلی از شرایط نخبگان داشته باشیم و کمک کنیم تا وضعیت اشتغال آنان بهبود یابد.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش، رتبه فضای کسب و کار استان کرمان را هفتم کشور اعلام کرد و گفت: وضعیت استان کرمان به نسبت به ۲۴ استان بهتر است و در این زمینه اتفاقات زمستان امسال و فعالیت اتاق بازرگانی نقش داشت و این رتبه پایش کسب و کار از منظر سرمایه گذاران تعیین شده که جای قدردانی از تمامی دست اندرکاران دارد.

استاندار کرمان بانک‌ها و دستگاه‌ها را موظف به تسهیل امور اشتغال کرد
حسن زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان

کوتاهی دستگاه های حمایتی در جذب اعتبارات تبصره سه

معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: کوتاهی در پرداخت تسهیلات تبصره سه از دستگاه‌های حمایتی و بانک ها بود لذا این موضوع در ابتدای سال جاری به دستگاه ها ابلاغ شد اما دستگاه های حمایتی آن را جدی نگرفتند و امسال سهمیه بسیاری را کم کردند.

امیر حسن‌زاده افزود: ۱.۷ همت اعتبارات استان کرمان از محل جز سه تبصره سه بود که دستگاه های حمایتی ۱.۳ همت پرونده را معرفی کردند و امسال نیز به دستگاه های حمایتی تاکید داریم که این موضوع را ملاک قرار دهند.

وی همچنین با بیان اینکه نمایشگاه صنایع دستی امروز و فردا در هتل پارس کرمان برگزار می شود اضافه کرد: محصولات خوبی در سطح جهانی تولید شده که در این نمایشگاه عرضه می شود و این نمایشگاه می تواند نقطه عطفی برای دستگاه های اجرایی استان کرمان باشد.

معاون اقتصادی استاندار کرمان تصریح کرد: نخستین کارخانه کنسانتره جنوب کرمان را طی روزهای گذشته اجرا کردیم و به زودی نخستین کارخانه تولید گندله فولاد را برای تکمیل زنجیره ارزش در جنوب آغاز می کنیم.

رتبه هفتم فضای کسب و کار کرمان؛ کدام شاخص های فضای کسب و کار استان بهبود یافت یا نامناسب‌تر شده است؟

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: این استان در حوزه پایش محیط کسب و کار کشور با توجه امتیاز شاخص زمستان گذشته در رتبه هفتم کشور قرار گرفت و این رتبه از ۳۱ کشور به هفتم رسید اما نگهداشتن رتبه فضای کسب و کار استان نیاز به فعالیتی مضاعف دارد و ما باید استان را در این رتبه نگهداریم.

محمدرضا وحیدی با بیان اینکه امتیاز و رتبه استان کرمان در حوزه بهبود فضای کسب و کار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن وضعیت بسیار مناسبی داشته بیان کرد: در این خصوص ارزیابی استان ها در ۲۸ شاخص انجام شده است.

استاندار کرمان بانک‌ها و دستگاه‌ها را موظف به تسهیل امور اشتغال کرد
وحیدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان

وی ادامه داد: برنامه ای را برای شفاف نبودن آمار و اطلاعات فعالیت اقتصادی تدوین کردیم و در این خصوص یک طرح مطالعاتی تهیه شده که در حال انجام است تا با انجام آن نقص ها رفع شود.

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید به حوزه کالاهای غیراستاندارد و تقلبی در بازار ورود کنند تصریح کرد: وضعیت استان در فساد و سوءاستفاده مدیریتی، ضعف دادگاه در رسیدگی به شکایات، اقدام برای خرید کالای خارجی نامناسب تر شده است.

وی افزود: وضعیت استان از دید سرمایه گذاران در حوزه راهکارهای خرید محصول، برداشت های سلیقه ای از قوانین، فناوری‌های نوین و کمبود تقاضا در بازار بهبود یافته است.

وحیدی ابراز داشت: ۱۶ برنامه اجرایی و مولفه‌های محیط کسب و کار را در استان کرمان تدوین کردیم تا رتبه فضای کسب و کار و امنیت سرمایه گذاری این استان بهبود یافته و منجر به سرمایه گذاری، رشد و توسعه اقتصادی استان کرمان در تمامی بخش ها شود.

وی با اشاره به اینکه رتبه پایش کسب و کار استان کرمان توسط اتاق بازرگانی ایران تعیین می شود و دولت نقشی در آن ندارد یادآور شد: استان کرمان در حوزه بهبود محیط کسب و کار نیز پس از قم در رتبه دوم کشور قرار گرفت و این روند بایستی در سال جاری نیز تکرار شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: اقداماتی که منجر به بهبود محیط کسب و کار در استان کرمان شده از جمله بررسی مشکلات کسب و کار از طریق شورای نظارتی و کارگروه قضایی در استان بود که این کارگروه بسیار فعال شده، ضمن آنکه کارگروه رفع موانع تولید مداوم مشکلات بنگاه های اقتصادی را بررسی می کند و این روند باید ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه اصلاح فرآیندهای اداری و کوتاهی در ارایه خدمات به سرمایه گذاران را از سال گذشته آغاز کردیم و با کمک دستگاه های اجرایی برنامه ریزی ویژه ای در این بخش شده و در این خصوص بایستی با اجرای ۱۶ برنامه اجرایی استان وضعیت فضای کسب و کار ‌و امنیت سرمایه گذاری را ارتقا دهیم.

وحیدی افزود: همچنین باید در حوزه ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم و در این زمینه هیات وزیران وظیفه زیادی را برعهده دانشگاه علمی و کاربردی نهاده است.

تحقق کمترین نرخ بیکاری در دولت های پس از انقلاب

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این نشست گفت: سال ۱۴۰۲ تعهد اشتغال استان ۴۶ هزار و ۸۴۰ نفر بود که ۱۲۳ درصد از این آمار محقق شد و در ردیف استان های خوب بودیم اما یک میلیون شغل خالص در کشور تایید شده و کمترین نرخ بیکاری در طول دولت های پس از انقلاب را در این دولت داشتیم.

مجتبی مصباح افزود: شهرستان بردسیر با ۲۰۴ درصد اجرای تعهد و سپس شهربابک، بم، رابُر و ارزوییه بالاترین تحقق اشتغال را در استان کرمان داشتند و فقط یک شهرستان ما به علت کمبود اعتبارات نتوانست ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال خود را محقق کند.

وی تصریح کرد: دستگاه های از جمله بسیج سازندگی، اداره کل تعاون، منطقه ویژه اقتصادی، کمیته امداد، راهداری، صنعت و معدن، ورزش و جوانان، گاز، فرودگاه ها و جهاد کشاورزی به ترتیب بیشترین نرخ تحقق تعهد اشتغال در استان کرمان بودند و همه دستگاه ها بالای ۹۹ درصد آن را محقق کردند و فقط بنیاد برکت به علت تغییرات اعتبارات و مدیریت ملی در این حوزه مشکل پیدا کرد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: سه نوع نظارت پیامکی تلفنی و حضوری داریم که راستی آزمایی در ۲ روش نخست ۱۰۰ درصد اعلام شده ‌اما حضوری به صورت تصادفی بررسی شد که ۶۳.۷۵ درصد از اشتغال استان تایید شده است و امیدوارم امسال دستگاه ها اهتمام جدی در این حوزه داشته باشند.

وی ادامه داد: درصد پایین راستی آزمایی اشتغال استان کرمان به علت نداشتن آگاهی برخی شاغلان به ثبت رسیده بوده است.

مصباح ابراز داشت: در سال ۱۴۰۳ تعهد اشتغال استان کرمان به دلایلی کاهش یافته و این تعهد امسال ۳۹ هزار و ۳۰۳ نفر شده است و هر دستگاه متعهد به ایجاد ۲۵ درصد اشتغال خود برای دانش آموختگان شده است.

وی با بیان اینکه عملکرد اشتغال دستگاه ها تا تیرماه امسال ۱۰.۲ درصد از تعهد نسبت به کل سال به ثبت رسیده است گفت: تعداد کل دانش آموختگان ثبت شده در سامانه رصد ۴۹۳ نفر بوده که نشان می دهد اشتغال بیش از ۱۰ درصد دانش آموختگان به ثبت رسیده و در این زمینه پیشرفت پنج درصدی داشتیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان افزود: شهرستان های سیرجان، رفسنجان، کرمان، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج و فهرج بیشترین تعداد اشتغال دانش آموختگان را ثبت کردند. بیشترین ثبت به میزان درصد تعهد نیز به ترتیب در شهرستان های کوهبنان، عنبرآباد، راور، رابر، فاریاب، بم، نرماشیر و بم بوده است.

وی با اشاره به عملکرد دستگاهی استان کرمان در سال جاری عنوان کرد: بسیج سازندگی با وجود تعهد چهار برابر ۶۱ درصد تعهد خود را اجرایی کرده است.

مصباح در ادامه با تاکید بر تحقق ۱۰.۲ درصدی اشتغال استان کرمان در سال جاری بیان کرد: در نظارت سال ۱۴۰۳ تا این لحظه ۶۰ درصد صحت کل داشتیم و در این زمینه در مجموع ۲۶۳ طرح مورد بررسی قرار گرفته است و دستگاه ها باید به طور حتم پیگیر باشند که مشاغل ثبت شده از دست نرود.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال گفت: بانک های عامل استان کرمان در پرداخت این تسهیلات در رتبه ۲۸ کشور قرار گرفتند اما کرمان در حوزه پرداخت تسهیلات وزارت تعاون در رتبه نخست کشور قرار گرفته است.

کدام بانک ها همکاری نکردند؟

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان هم در این نشست گفت: بانک های سپه، ملت و توسعه تعاون در پرداخت تسهیلات جز سه قانون بودجه عملکرد خوبی داشتند اما بانک های پارسیان، اقتصاد نوین و بانک شهر صفر یا پرداخت زیر ۱۰ درصد داشتند و سهل انگاری این حوزه بیشتر از سوی نهادهای حمایتی و بانک های عامل بوده است.

وی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال منابع از محل تبصره سه قانون بودجه امسال ابلاغ شده بود.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان نیز در این نشست گفت: آموزش های استان کرمان و کشور در دولت سیزدهم ۳۳ درصد رشد داشته و این آمار راستی آزمایی شده است.

همچنین در این نشست نیازسنجی مهارت بنگاه های اقتصادی در تمامی بخش ها با همکاری فنی حرفه ای بررسی و اعلام شد که معدن آسمینون ۶۰۰ نفر نیروی آماده برای آموزش دارد و مهارت آموزی ۶ رشته در شهرستان جازموریان به زودی آغاز می شود.

همچنین در این نشست مقرر شد که کمیته ای با مسئولیت دانشگاه ها به ویژه دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای اشتغال فارغ التحصیلان تشکیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha