کنفرانس فرهنگی - گردشگری در قلب تجاری پاکستان برای تبیین ظرفیت‌های توریستی ایران

اسلام‌آباد- ایرنا- سومین کنفرانس «ایرانِ جذاب» با هدف تببین ظرفیت‌های توریستی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین چهارفصل و آشنایی بیشتر فعالان گردگشری پاکستان برای ترویج جهانگردی میان دو کشور همسایه در کراچی به عنوان قلب تجاری پاکستان برگزار شد.

به گزارش شنبه شب خبرنگار ایرنا، گردهمایی باشکوه فرهنگی - گردشگری ایرانِ جذاب به میزبانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و با حضور مدیران و نمایندگان ۱۷۰ آژانس گردشگری، روسای کاروان‌های زیارتی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی پاکستان در شهر بندری کراچی برگزار شد.

سرکنسول‌ها و برخی از دیپلمات‌های خارجی مقیم‌ کراچی نیز از دیگر مهمانان گردهمایی گردشگری ایران بودند.

سید ناصر حسین شاه وزیر برنامه ریزی و انرژی دولت ایالت سِند پاکستان و زبیر موتی والا مدیراجرایی سازمان توسعه تجارت این کشور مهمانان ویژه این مراسم بوده و حسن نوریان سرکنسول ایران در کراچی نیز در سخنانی به تشریح فرصت‌های دو کشور برای توسعه روابط گردشگری و حمایت از بخش خصوصی جهت دستیابی به اهداف متقابل پرداخت.

در سال‌های گذشته با هدف توسعه مراودات گردشگری، روان سازی سفرهای گردشگران دو کشور همسایه ایران و پاکستان به ویژه تسهیل سفر زوار پاکستانی به ایران، معرفی ظرفیت‌های گردشگری از جمله در حوزه توریست مذهبی و سلامت، همایش‌هایی در کراچی به عنوان قلب تجاری پاکستان برگزار شده و امروز نیز سومین کنفرانس در این باره برگزار شد.

مسئولان پاکستانی با ابراز خرسندی از اهتمام جدی ایران در راستای هم افزایی میان نهادهای توسعه‌ گردشگری و تلاش برای ترغیب شهروندان یکدیگر برای استفاده از فرصت‌های موجود جهت گسترش مراودات فرهنگی و توریستی، اظهار داشتند: آشنایی هرچه بیشتر جامعه ایران و پاکستان از ظرفیت‌های یکدیگر در صنعت گردشگری به تقویت روابط فی مابین به ویژه گسترش ارتباطات مردمی کمک شایانی می‌کند.

آنها با تمجید از زیرساخت‌های قوی ایران در حوزه حمل و نقل و ارتباطات، گفتند: نباید به فرافکنی‌ها علیه ایران توجه کرد چرا که ملت ایران ثابت کرد که با مدیریت تحریم‌های یکجانبه غرب چگونه به دستاوردهای چشمگیری به ویژه در صنعت گردشگری دست یافته است.

کنفرانس فرهنگی - گردشگری در قلب تجاری پاکستان برای تبیین ظرفیت‌های توریستی ایران

هدف از این همایش‌، جذب بیشتر گردشگران پاکستانی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های مهم جهانگردی ایران در راستای سیاست توسعه و تکیه بر اقتصاد غیرنفتی و براساس اصول دیپلماسی اقتصاد مقاومتی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده است، بود.

نوریان سرکنسول ایران در کراچی در سخنانی با قدردانی از رویکرد مثبت و همسوی دولت ایالت سِند در راستای ترویج گردشگری و حمایت از ارتباطات مردمی دو کشور، گفت: سرکنسولگری ایران در کراچی طی سال‌های اخیر ابتکاراتی در حمایت از حوزه گردشگری را مد نظر قرار داد که با استقبال فعالان حوزه گردشگری و مسئولان نهادهای ذیربط در دو کشور همسایه همراه شده است.

وی افزود: در کنفرانس ایران جذاب در کراچی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران به کراچی سفر کرده است و به عنوان مهمان ویژه در آن حضور یافت. همچنین ده‌ها نفر از نمایندگان برخی از آژانس‌های گردشگری ایرانی نیز همراه هیات معاون وزیر به کراچی سفر کردند.

نوریان افزود: توسعه گردشگری و تسهیل سفرهای زائران در اولویت اقدامات مستمر ما قرار دارد از جمله کمک به برقراری خط پرواز کراچی به مشهد که در حال حاضر این پرواز توسط شرکت ایرانی تابان در حال انجام است و پرواز قدیمی تهران کراچی از سوی شرکت هما نیز برقرار است.

کنفرانس فرهنگی - گردشگری در قلب تجاری پاکستان برای تبیین ظرفیت‌های توریستی ایران

وی همچنین از دریافت درخواست‌های جدیدی از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی که مشتاق به برقراری خطوط جدید پروازی میان دو کشور همسایه هستند، خبر داد و گفت: ایالت سِند در جنوب پاکستان با جمعیت ۵۵ میلیون نفر و با توجه به مشترکات دینی، تاریخی و اجتماعی میان مردم دو کشور ظرفیت‌ بسیار گسترده‌ای در بخش گردشگری دارد. علاوه بر این زیرساخت‌های گردشگری که در کراچی و ایالت سِند موجود است مورد علاقه بسیاری از محققان و تاریخ پژوهان است لذا از ایران نیز می‌توانیم متخصصان و علاقه مندان را برای سفر به این ایالت تشویق کنیم که یکی از آن می‌تواند گردشگری ماجراجویانه توسط علاقه مندان ایرانی باشد.

نوریان افزود: با توجه به فاصله اندک بندر کراچی تا مرز ریمدان (گبد) به عنوان دومین گذرگاه رسمی مرزی دو کشور که در نزدیکی بنادر چابهار و گوادر واقع است، بسیاری از زائران و گردشگران از این مسیر برای تردد استفاده می‌کنند که در مقایسه با مسیر کویته- ت فتان (میرجاوه) مسیر کوتاه تر، مقرون به صرفه تر و امن تری تلقی می‌شود.

وی گفت: انتظار می‌رود با تکمیل زیرساخت‌های مرز ریمدان از جمله تجهیز و نوسازی امکانات، افزایش ساعات‌ کاری معبر مرزی، احداث سالن انتظار و مراکز اقامتی و خدماتی بتوانیم پذیرای تعداد بیشتری از مسافران بین دو کشور باشیم.

کنفرانس فرهنگی - گردشگری در قلب تجاری پاکستان برای تبیین ظرفیت‌های توریستی ایران

در پایان این مراسم با حضور وزیر برنامه ریزی و انرژی دولت ایالت سِند و سرکنسول ایران تعدادی بلیط رایگان رفت و برگشت به ایران از سوی نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی هما و تابان در راستای بازاریابی و تبلیغ گردشگری ایران به صورت قرعه کشی به برخی از مهمانان تقدیم شد.

هفته گذشته نیز سرکنسولگری ایران در کراچی با دعوت از ۴۰ نفر از مدیران آژانس‌های گردشگری و روسای کاروان های زیارتی نشست توجیهی برای تشریح اهداف جمهوری اسلامی ایران درخصوص امکانات، تسهیلات گردشگری، سیاست‌های جدید صدور روادید و برنامه‌ها درباره نحوه سفر زوار پاکستانی در ایام محرم و اربعین حسینی (ع) را برگزار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha