حق انتخاب هر ایرانی

اردبیل - ایرنا - انتخابات، تجلی تفویض اختیار و انتخاب از سوی حاکمیت به آحاد ملت است و این مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران که به قداست دین و شریعت مزین شده، مظهر دموکراسی و امکان تعیین سرنوشت کشور به دست شهروندان به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که تنها چهار روز تا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین رویداد سال جاری باقی مانده است ،۶ نامزد حاضر در رقابت‌ها طی روزهای اخیر مواضع و دیدگاه‌های خود را از طرق مختلف تبیین و تشریح کرده‌اند و سمت و سوی اغلب رای دهندگان مشخص شده و در چهار روز پیش رو هم کسانی که هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته‌اند، به جمع‌بندی خواهند رسید.

فضای انتخاباتی در کشور به دنبال فضای اشک و حسرت حاصل از شهادت جانسوز شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش شکل گرفته است و بسیاری از شهروندان انتظار دارند کسی که فردای هشتم تیرماه راهی پاستور می‌شود، مردم‌داری، ولایت پذیری، کار و تلاش و خستگی‌ناپذیری را همانند شهید رئیسی مدنظر قرار داده و در مسیری که توسط شهید جمهور ریل‌گذاری شده گام بردارد.

انتخابات نماد حاکمیت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی

انتخابات از نمادهای حاکمیت و نقش‌آفرینی ملت در تعیین سرنوشت خود برای چهار سال است. شاید بتوان گفت انتخابات به مثابه خون تازه‌ای در رگ‌های نظام سیاسی است و حضور آگاهانه مردم در پای صندوق‌های رای زمینه‌ساز افزایش سرمایه اجتماعی و اقتدار نظام و دولت و به تبع آن حضور موثر در مناسبات و عرصه‌های بین‌المللی است.

در این راستا ملت ایران در مدت بیش از چهار دهه گذشته بارها با حضور در پای صندوق‌های رای، خواست و اراده خود را در اداره کشور حاکم کردند و در این مدت دولت‌ها و جریانات سیاسی از طیف‌های مختلف با اقبال مردم مدیریت اجرایی و تقنینی کشور را بر عهده داشته‌اند. از این جهت مردم در جمهوری اسلامی ایران حق اظهار نظر را با ابزار انتخابات در همه ارکان نظام را دارند حتی رهبری نیز با آرای مخفی و مستقیم نمایندگان ملت در مجلس خبرگان رهبری تعیین و انتخاب می‌شود و این حق انتخاب تا پایین‌ترین رده‌ها به مردم تفویض شده است.

حضور مردمی در انتخابات و بازدارندگی

همین حضور مستمر مردم به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی قدرت ایران باعث شده قدرت‌های جهانی با وجود نیت‌های شومی که علیه ملت ایران داشته و بارها به صورت آشکار آن را بیان کرده‌اند، در رفتارهای خود دچار اشتباه محاسباتی نشوند و حمایت مردمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت ایران بازدارنده هرگونه اقدامی از سوی دشمنان ملت ایران بوده است.

سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت چهار مولفه و ویژگی اصلی انتخابات است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تصریح کرده‌اند و مسئولان اجرایی نسبت به لحاظ هر چهار مورد در فرایند انتخابات تاکید دارند و تحقق این چهار شاخص بستری مطمئن، سالم، رقابتی و شورانگیز را برای حضور مردم در پای صندوق‌های آرا فراهم می‌کند.

در بررسی ارزش و اهمیت رای شهروندان در نظام سیاسی اسلام نیز نظریات متعدد بر این حقیقت تاکید دارد که میان مقبولیت و مشروعیت نظام، تفاوت اساسی وجود دارد و منظور از مقبولیت، پذیرش مردمی است و اگر حکومتی بر اساس خواست و اراده مردم تشکیل شود، دارای مقبولیت است و در غیر این صورت، از مقبولیت برخوردار نخواهد بود و از چشم‌انداز مشروعیت نیز، اسلامیت نظام و استقرار نهاد ولایت فقیه در راس حاکمیت، مشروعیت لازم را به نظام سیاسی ما و فرایند همه‌پرسی داده است.

از حق انتخاب خود استفاده کنیم

در چنین شرایطی که هم به جنبه‌های شرعی، هم به بعد حقوقی، هم به جهت دنیوی و هم به سایر جنبه‌های امر توجه و اهمیت لازم داده شده است و من شهروند در معرض گزینه‌های بررسی شده و عبور کرده از فیلترها و استعلام‌های ضروری و قانونی قرار گرفته‌ام، چرا از این حق یا تکلیف انتخاب خود صرف نظر کنم و فرصت انتخاب را یه دیگری واگذار کنم یا از دست بدهم.

هیجانی که امروز در میان احزاب و جریان‌های سیاسی برای گزینش نامزد اصلح مشاهده می‌کنیم، سر و صدایی که از مجالس مباحثه نامزدها بر می‌خیزد، جلساتی که در فضای مجازی و بدون رعایت زمان خاصی برگزار می‌شود و اتاق‌های گفت و گو پر و خالی می‌شود، حجم تبلیغات نامزدها که به تدریج از در و دیوار محل‌های الصاق عکس و پوستر بالا می‌رود، سرک کشیدن مدام هموطنان به گوشی‌های همراه برای اطلاع از آخرین اقرارها، اظهارها و اتفاقات سفرها و نطق‌های نامزدها در گوشه و کنار کشور گویای آمادگی عمومی برای رخدادی بسیار مهم به نام انتخابات ریاست جمهوری است.

انتخاباتی که تعیین کننده بالاترین سکاندار قوه اجراییه در کشوری پهناور است، سکانداری که قدرت اجرای قوانین، مصوبات و تصمیمات قوای دیگر و دستورات ابلاغی از رهبر معظم انقلاب اسلامی را دارد و با توجه به تجربه‌هایی که از ادوار مختلف ریاست جمهوری داشته‌ایم، نمی‌توان ادعا کرد تفاوتی بین شخصیت رئیس‌جمهور از حیث حقوقی و حقیقی وجود ندارد بلکه طبق تجربه‌ها، هر فردی رئیس‌جمهور شده، برایندی از نظامات ذهنی، برنامه‌های مدون تیم مدیریتی و اجرایی، برداشتی تازه از شرایط کشور و قوانین مصرح را برای اجرا در نظر گرفته و فرق فضاهایی که از سوی روسای جمهور در کشور ایجاد شده، کاملا متفاوت و گویای تاثیر رئیس‌جمهوری در امور جاری مملکت بوده است.

با این اوصاف، هیچ شهروند عاقل و آگاهی نخواهد خواست از حق یا تکلیف انتخاب خود بگذرد و بدون تامل و تردید باید از فرصت تبلیغات انتخاباتی برای گزینش و انگشت مصلحت گذاشتن بر یکی از نامزدهای وارد گود رقابت شده، استفاده کنیم و سرنوشت آینده کشور را به او بسپاریم.

گذشته از اینکه هشتم تیرماه کدام یک از نامزدهای حاضر در عرصه راهی پاستور شود، مشارکت گسترده مردم در انتخابات زمینه‌ساز افزایش قدرت و اقتدار ملی است. در یک تحلیلی سیستمی رای شهروندان و مطالبات آنها به عنوان ورودی وارد نظام مدیریت و تصمیم‌سازی شده و در یک چهارچوب مشخص این مطالبات تبدیل به تصمیمات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود. بدیهی است هرقدر میزان آرای شهروندان بالاتر باشد سیستم کارآمدتر شده و به شکل موثرتری در مناسبات داخلی و خارجی نقش‌آفرینی می‌کند.

قطره چیز اندکی است اما وقتی به هم می‌پیوندد، به موج تبدیل می‌شود و اطمینان داشته باشیم که آرای ما همچون قطره‌هایی به دریا و اقیانوسی خروشان تبدیل می‌شود و قدرت هر گونه اتفاق مثبت به نفع ملت بزرگ ایران را خواهد داشت؛ پس وعده دیدار همه ما در پای صندوق‌های آرا در روز جمعه هشتم تیرماه سال جاری برای انتخابی مبارک و به کرسی نشاندن چهاردهمین خدمتگزار ملت شریف ایران در نهاد ریاست جمهوری.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha