۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85517399
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سایه بحران جنگ بر سر کشاورزان صهیونیست/ کاهش ۸۰ درصدی محصول

تهران- ایرنا- رسانه صهیونیستی «جروزالم پست» گزارش داد که به دلیل جنگ کنونی علیه نوار غزه، بزرگترین ضربه اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی به کشاورزان مناطق صهیونیست نشین وارد شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از جروزالم پست، مناطق شمال و جنوب فلسطین اشغالی در جنگ کنونی، بزرگترین ضربه اقتصادی را بویژه در بخش کشاورزی خورده است.

این رسانه نوشت که بیش از هشت ماه جنگ و نا امن شدن شمال و جنوب فلسطین اشغالی برای اشغالگران مهاجر، کشاورزان صهیونیست را با مشکلات شدید مالی رو به رو کرده که به کاهش محصول و افزایش شدید قیمت ها منجر شده است.

در این باره وزارت کشاورزی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که وضعیت کنونی، بزرگترین بحران برای نیروی کار از زمان تاسیس رژیم جعلی اسرائیل به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، احضار کارگران و نیروی کار به خدمت نظام وظیفه، ترس دیگر کارگران از حضور در مزارع، فرار کارگران خارجی از فلسطین، آوارگی ده ها هزار شهرک نشین مناطق شمال و جنوب از مهمترین عوامل بحرانی شدن صنعت کشاورزی در سرزمین های اشغالی است.

موسس و رئیس بانک غذای رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تولید میوه و سبزیجات در ماه های پس از جنگ علیه نوار غزه ۸۰ درصد کاهش یافته و کشاورزان در شمال با خسارت کامل رو به رو هستند.

«جوزف جیتلر» گفت: کشاورزان احساس می کنند که بی دفاع رها شده اند و از ترس جان خود به مزارع نمی روند.

وی اضافه کرد: مشکل کشاورزان فقط حماس نیست، بلکه کاغذبازی ها و مشکلات اداری در اسرائیل نیز بر وخاومت اوضاع افزوده و طولانی شدن جنگ، امنیت غذایی را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، حزب الله لبنان و دیگر گروه های مقاومت در یمن، سوریه و عراق در حمایت از مقاومت فلسطین، از همان روزهای ابتدایی عملیات «طوفان الاقصی»، رژیم صهیونیستی را درگیر جبهه های مختلف جنگ کردند.

بر اساس گفته های کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی، حزب الله لبنان به تنهایی، نیمی از توان ارتش این رژیم را در جبهه شمال درگیر کرد و مانع از حضور قدرتمندانه ارتش اشغالگر در جبهه جنوب شد.

تاکنون ده‌ها هزار صهیونیست از ترس حملات مقاومت از شهرک‌های نزدیک مرزهای لبنان خارج شده‌اند.

همزمان، رسانه های رژیم صهیونیستی به هزینه سنگین جنگ برای این رژیم در همه زمینه ها از جمله اقتصادی در شهرک های صهیونیست نشین شمالی فلسطین اشغالی و به ویژه بخش کشاورزی اذعان کرده اند.

بیشترین زیان ها به شهرک های صهیونیست نشین «شلومی» و «کریات شمونه» در منطقه اصبع الجلیل در شمال فلسطین اشغالی وارد شده و ماهانه به نیم میلیون شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی و هر ۴.۷۲ شیکل برابر با یک دلار آمریکا) رسیده است.

روزنامه «یدیعوت آحارنوت» خسارات جنگ بر پروژه های تجاری و دارایی های رژیم صهیونیستی را ۶ میلیارد دلار برآورد کرده که این آمار قابل افزایش است.

این رسانه درباره وضعیت مرزهای شمالی فلسطین اشغالی شهرک صهیونیست نشین «المطله» را مثال زده که در سال ۱۹۹۶ میلادی احداث شد و چند ماه است که به منطقه نظامی بسته تبدیل شده و ۲۵۰۰ نفر از آن گریخته‌اند و دورنمای خوبی هم در این زمینه وجود ندارد.

همچنین «داوید ازولای» شهردار صهیونیست شهرک المطله اذعان کرد که با گذشت نیمی از سال، حدود ۱۰۰ هزار نفر خارج از منازل خود به سر می‌برند و نوار مرزی شمال فلسطین اشغالی با جنوب لبنان به عمق پنج کیلومتر خالی از شهرک نشینان است و نیروی نظامی هم در آن وجود ندارد.

شهرک دیگری که اوضاع دشواری در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی دارد، «المناره» است که همه ساکنان آن تخلیه شده‌اند.

پایگاه صهیونیستی «واللا» اعلام کرد که این شهرک زیر ضربات حزب الله به شدت آسیب دیده و به بیش از ۱۰۴ واحد مسکونی از ۱۵۵ واحد مسکونی آن خسارت وارد شده و برخی نیز به طور کامل منهدم شده‌اند.

به نوشته «واللا»، در المناره زیرساخت‌ها آسیب دیده و به بخش کشاورزی خسارات سنگینی وارد شده است. کارگران امکان نزدیک شدن به باغات را ندارند. کشاورزان صهیونیست نه تنها محصول سال کنونی را از دست داده اند بلکه وضعیت برای فصل بعدی نیز مبهم است و رسیدگی به درختان نمی شود و برای فصل بعدی هم آماده وجود ندارد.

واللا نوشت: باغات رسیدگی نشده و محصولی در فصل هم در کار نخواهد بود و از نظر کارشناسان، امکان ترمیم و برگرداندن آن به شکل سابق نیز وجود ندارد.

بخش گردشگری نیز به طور کامل تعطیل شده و تفریحگاه های «جبل الشیخ» خالی از گردشگر است و کاهش درآمد گردشگری در سال ۲۰۲۴، حدود ۷۳ درصد تخمین زده می شود.

کارشناسان صهیونیست این تاوان و خسارات سنگین کنونی را در مقایسه با آنچه در صورت بروز جنگ تمام عیار در جبهه شمالی رقم خواهد خورد، بسیار اندک دانسته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha