سیاست شکست‌خورده آمریکا در خاورمیانه و بی‌تفاوتی نتانیاهو نسبت به خط‌قرمزهای واشنگتن

تهران – ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای ضمن اشاره به شکست سیاست خاورمیانه ای آمریکا، آن را ناشی از "نرم‌خویی" جو بایدن در برابر بنیامین نتانیاهو و بی ارزش بودن خط قرمزهای واشنگتن در برابر تل آویو دانست.

به گزارش ایرنا، در این یادداشت نیویورک تایمز با بر شمردن خط قرمز های مکرر رئیس جمهوری آمریکا علیه حمله به شهر رفح و یا کشتار غیرنظامیان، به بی توجهی نخست وزیر اسرائیل به تمامی این هشدارها اشاره شده و آمده است: اسرائیل به رفح حمله کرد. عرضه مواد غذایی به مردم جنوب غزه کاهش یافت. حداقل ۱۵ امدادگر دیگر در غزه کشته شدند و اسرائیل به بمباران های بی محابا که پیامدی مانند کشتار ده ها جنگ زده در پی داشته، ادامه داده است.

به نوشته مقاله نویس این رسانه نزدیک به دموکرات های آمریکا، سیاست بایدن در قبال غزه به نتانیاهو کمک کرده که بدون پیشبرد منافع امنیتی بلندمدت اسرائیل، در قدرت باقی بماند. استدلال های بایدن پیرامون حمایت آمریکا از "نظم بین المللی قانونمدار" در این جنگ به سخره گرفته شده و موقعیت آمریکا را در اوکراین تضعیف کرده است.

در همین حال، نتانیاهو با ناسپاسی در قبال رئیس‌جمهوری که حامی اصلی وی بوده، در یک فیلم به زبان انگلیسی از دولت بایدن به دلیل حمایت ناکافی انتقاد کرد و آماده می شود که کاخ سفید را دور زده و با کنگره رایزنی کند.

در این گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: همه ما می دانیم که دیپلماسی علاوه بر هویج، شامل چماق نیز می شود. اگر نتانیاهو بایدن را جدی نمی‌گیرد، به این دلیل است که بایدن بیشتر اوقات نرمش به خرج داده است. اگر بایدن ارزشی برای خطوط قرمز خود در غزه قائل نباشد، چرا باید روسیه، چین یا ایران تهدیدهای او را باور کنند؟ اگر او شهامت مقابله با متحد وابسته به تسلیحات آمریکایی را ندارد، به چه دلیلی باید باور کنیم که با حریف آمریکا رویارو خواهد شد؟

در خاتمه این مقاله با اشاره به گذر هشت ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آمده است: پس از هشت ماه وحشت بی امان در خاورمیانه، بایدن باید بداند که سیاست او در قبال غزه دچار شکست اخلاقی، عملی و سیاسی شده و به جز نتانیاهو، مفید به حال هیچ کس نبوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha