افزایش ۳.۵ برابری آتش‌سوزی‌ عرصه‌های ملی چهارمحال و بختیاری در بهار امسال

شهرکرد – ایرنا – فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش‌ها و پوشش گیاهی مناسب عرصه‌ها گفت: با ثبت ۲۸ فقره آتش‌سوزی طی سه ماه گذشته، بهار امسال با افزایش ۳.۵ برابری آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی پایان یافت.

صادق محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۴.۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی چهارمحال و بختیاری در این مدت طعمه حریق شده است و این سطح نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: از مجموع آتش‌سوزی‌های ثبت شده در سه ماه گذشته، ۲۰ فقره به مساحت ۱۲.۷ هکتار در جنگل و هشت فقره به مساحت ۳۱.۵ هکتار در مرتع بوده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین حوادث آتش‌سوزی در شهرستان خانمیرزا با ۱۱ فقره، اردل و کوهرنگ با پنج فقره، لردگان با چهار فقره و کیار با سه فقره به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته هشت فقره آتش‌سوزی شامل چهار فقره با مساحت هفت هکتار در سطح مراتع و چهار فقره با ۱.۷ هکتار در سطح جنگل به ثبت رسیده بود.

تعریف دیده‌بان آتش در عرصه‌ها

محمدی با اشاره به تهیه نقشه پهنه‌بندی حریق با لحاظ مناطق عادی، نیمه بحرانی و بحرانی گفت: برای این مناطق دیده‌بان آتش تعریف شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه افزود: در این خصوص کمیته حفاظت از عرصه‌های ملی با حضور فرمانداران و تاثیرگذاران برگزار شد.

وی اظهار داشت: همچنین برای تمرین مقابله، مهار آتش و اطمینان از آماده به کار بودن تجهیزات در عرصه‌های ملی مانور استانی اطفای حریق در شهرستان خانمیرزا برگزار شد.

محمدی برگزاری ۱۱دوره آموزشی برای ۲۴۰ نفر از همیاران طبیعت و بهره‌برداران، راه‌اندازی پاسگاه‌ها و پایگاه‌های حفاظت مردمی، تجهیز ۳۰ گروه به تجهیزات اطفای حریق، ایجاد آتش بُر در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی را از جمله اقدامات انجام شده برای کنترل و مهار آتش سوزی عنوان کرد.

وی ادامه داد: ۳۱۰ هزار هکتار جنگل و یک هزار هکتار مرتع در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که هر کدام به تجهیزات خاص خود نیاز دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری برضرورت همیاری و همراهی جوامع محلی، همیاران طبیعت و بهره‌برداران برای پیشگیری و مقابله با آتش تاکید کرد.

وی همچنین از گردشگران، مسافران، کشاورزان و دامداران خواست در صورت روشن کردن آتش در عرصه نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند.

محمدی بر ضرورت پرهیز کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش و خودداری رانندگان از انداختن فیلتر سیگار در عرصه‌ها تاکید کرد.

تشکیل ۴۷ فقره پرونده قاچاق چوب در بهار امسال

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طی سه ماه گذشته ۴۷ فقره پرونده قاچاق چوب در این استان تشکیل شد که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

محمدی ادامه داد: طی سه ماه گذشته سه هزار و ۸۴۰ کیلوگرم چوب، ۳۲۸ کیلوگرم زغال و چهار هزار و ۱۷۹ کیلوگرم محصولات فرعی مرتعی از جمله کرفس و موسیر کشف شده است.

وی یادآور شد: کشفیات چوب و زغال نسبت به سال گذشته به ترتیب ۵۸ و ۷۴ درصد کاهش و در خصوص محصولات فرعی نیز ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

محمدی با اشاره به تشکیل ۴۵ فقره پرونده قاچاق در سال گذشته ۹هزار و ۳۲۷ کیلوگرم چوب، هزار و ۲۷۸ کیلوگرم زغال و سه هزار و ۷۱۹ کیلوگرم محصولات فرعی در چهارمحال و بختیاری کشف شده است.

دستگیری ۴۷ نفر متخلف

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۴۷ نفر متخلف از سوی یگان حفاظت دستگیر شدند که نسبت به ۴۵ نفر سال گذشته چهار درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: همچنین در این مدت ۳۹ دستگاه خودرو در خصوص قاچاق چوب و زغال توقیف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۰ دستگاه توقیف شده بود کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد که با اجرای طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی بالا و تعیین این مناطق عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی را مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی می‌شود.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha