واحدهای تحقیق و توسعه صنایع داخلی رتبه بندی شدند

تهران- ایرنا- شورای ارزیابی فناوری و تحقیق و توسعه برای بررسی نهایی و تعیین رتبه واحدهای تحقیق و توسعه و میزان عمق ساخت داخل محصولات کارخانجات کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تشکیل شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، شورای ارزیابی فناوری و تحقیق و توسعه با حضور مدیران و اعضای هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مدیران و کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و رتبه بندی تعدادی از واحدهای تحقیق و توسعه صنایع کشور در استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، گیلان، مازندران و مرکزی در این شورا صورت گرفت.

فرایند ارزیابی و رتبه بندی واحدهای تحقیق و توسعه کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال ۱۴۰۲ با هدف توسعه نوآوری و فناوری، توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، شناسایی واحدهای تحقیق و توسعه پیشرفته و امکان استفاده این واحدها از امکانات و ظرفیت های ماده ۱۱ و ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان و همچنین توانمندسازی واحدهای تحقیق و توسعه نوپا و پایه در حال اجرا است.

همچنین در این شورا میزان عمق ساخت داخل محصولات شرکت های مختلف دانش بنیان بررسی شد.

با عنایت به جزء ۳ بند الف ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوب مجلس شورای اسلامی ایران به تاریخ ۱۵/۰۲/۱۳۹۸) مبنی بر تعیین عمق ساخت داخل محصولات داخلی، ارزیابی عمق ساخت داخل محصولات با همکاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجرا است.

عمق ساخت داخل، معیاری مطلوب جهت حمایت از محصول داخلی و رفع موانع تولید ملی است که می تواند در عرصه داخلی و حتی در زمینه توسعه صادرات و بهبود نشان ملی محصولات ایرانی تاثیرگذار باشد. بر اساس میزان عمق ساخت داخل محصول، شرکت ها و واحدهای صنعتی از حمایت دولتی نظیر معافیت حقوق ورودی و تخصیص تسهیلات حمایتی (اولویت ارزی و تسهیلات ریالی) برخوردار خواهند شد. اینگونه حمایت ها تاثیر قابل توجهی بر توسعه تولید داخلی و شاخص های اقتصادی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha