قاضی‌زاده‌هاشمی: نیروهای شرکتی باید ساماندهی شوند/با تولید انبوه قیمت مسکن را کاهش دهیم

تهران- ایرنا- «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چابک سازی نظام اداری را کاهش نیروی انسانی نمی‌دانیم به ضرورت ساماندهی نیروهای شرکتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز یکشنبه سوم تیرماه در نشست خبری که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار داشت: باید متناسب با نیازهای دولت کار کارشناسی انجام دهیم و کاری کنیم که نیروهای مفید ادارات دولتی مستقیم با دولت قرارداد داشته باشند و به طور میانگین میزان حقوق نیروهای کارمشخص و شرکتی سالانه نزدیک حقوق کارکنان دولت است که به ضرر دولت است و در دولت شهید رئیسی کار کارشناسی انجام شد و برای نیروهای شرکتی اقداماتی حتما صورت می گیرد.

قاضی زاده هاشمی درباره پیامی که توسط رئیس ستاد انتخابات وی امروز منتشر شده بود مبنی بر اینکه خبری در راه است، اظهار داشت: در ادامه مباحثی که با نخبگان و متخصصان جوان خود داشتیم، ۱۰۰ مساله فوری کشور را شناسایی کرده و پاسخ کوتاه مدت هم دارند. برنامه‌های دولت مردم و خانواده مشخص است که برنامه‌های کلان آن را قبلا منتشر کرده‌ایم و اکنون به ۱۰۰ موضوع آن اشاره می کنم.

وی ادامه داد: جلوگیری از پرداخت رشوه، مشکل ربا، نیاز به وام، ازدواج، اصلاح پول ملی، آسیب‌های اخلاقی در دولت، جلوگیری از تضییع حق مردم، سربازی، چابک سازی دولت، کاهش مشکل کنکور، افزایش راندمان آموزشی، آلودگی هوا، کنترل ترافیک، شکستن تحریم‌ها، افزیش صادرات، مشکلات منطقه ای، حجاب، تورم، عدالت اقتصادی در توزیع مصرف، محرومیت، قاچاق، آسیب‌های بهداشت و درمان، فیلترینگ، سرعت اینترنت، گردشگری، ورزش، مالیات، تکنولوژی، محیط زیست، کشاورزی، کاهش قیمت کالاهای مایحتاج مردم، خودروسازی، کاهش تلفات جاده‌ای، افراد محروم، تفریحات مردم، افزایش راندمان انرژی، بیکاری، بازنشستگی، نخبگان خارج کشور، جلوگیری از رانت، استفاده از پول‌های خرد، بورس، مدیریت فصای مجازی، کنترل مرزها، افزایش حقوق کارمندان، اصلاح سینما، مطالبات فرهنگیان، دارو، اعتبار نهادهای علمی، جلوگیری از سقط، اجاره بالای منزل، اتباع و مهاجرین، سالمندان، صندوق‌های بازنشستگی از جمله موضوعات محوری شناسایی شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این داده پردازی‌ها بر اساس مشکل مردم در فضای مجازی و رسانه‌های عمومی تهیه شده و مسائل از کف جامعه مشخص و کارگروه‌هایی در این زمینه‌ها تشکیل شده است همچنین راه حل هایی برای آنها تعیین و راهبردهایی مشخص شده است و راههای اجرایی آنها روشن است تا کمتر از دو سال به نقطه مطلوب دست یابیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: این راهکارها تا حد زیادی به ما در حل مسائل کمک می کند و یک برنامه اجرایی برای افزایش رضایت و سرمایه اجتماعی داریم و ما دنبال افزایش اعتماد مردم و باور آنها به کارآمدی دولت هستیم.

نباید دستاوردهای انقلاب را در برنامه‌های انتخاباتی زیر سوال ببریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی نامزدها در برنامه‌های تبلیغاتی گفت: من خودم را برخاسته از انقلاب اسلامی و مدیون خون شهدا می دانم و کاری نمی کنم که کسانی که سابقه ریختن خون شهدا را دارند، از حرف‌های من خوشحال شوند.

وی ادامه داد: همانطوری که در دوران دفاع مقدس از خاک کشور دفاع کردیم، اکنون هم باید کاری کنیم که آبروی کشور نرود. هر شش نامزد سابقه رزمندگی دارند و الان باید آبروی نظام را حفظ کنند. نامزدها نباید خودتحقیری داشته و دستاوردهای انقلاب را نباید زیر سوال ببریم.

اشکالی ندارد که مسائل کشور بیان شود ولی زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب کار خوبی نیست. باید از طریق برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت برخی مشکلات را حل کنیم و نباید اصل انقلاب را نادیده بگیریم

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: اشکالی ندارد که مسائل کشور بیان شود ولی زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب کار خوبی نیست. باید از طریق برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت برخی مشکلات را حل کنیم و نباید اصل انقلاب را نادیده بگیریم؛ حتی در دهه ۹۰ که رشد اقتصادی نداشتیم، جزو ۲۵ کشور بزرگ اقتصادی دنیا بودیم و نباید اصل انقلاب را در برنامه های انتخاباتی زیر سوال ببریم.

برنامه دولت خانواده برای حمایت از زوجین جوان

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تسهیل ازدواج گفت: ازدواج ها قبلا ساده تر اتفاق می افتد و زوجین در خانه پدری زندگی می کردند به همین خاطر هزینه ها در خانواده ها کنترل می شد ولی اکنون استقلال اقتصادی شکل گرفته و باید به خانواده به صورت مستقل نگاه کنیم.

وی با اشاره به طرح حمایتی «دولت مردم؛ دولت خانواده» برای تشویق جوانان به ازدواج گفت: در دولت من یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه می دهیم که زوجین به انتخاب خود این مبلغ را صرف ودیعه، خرید مسکن یا جهیزیه کنند.

باید با تولید انبوه قیمت مسکن را کاهش دهیم

قاضی زاده هاشمی درباره حل مشکل مسکن اظهار داشت: باید با تولید انبوه قیمت مسکن را کاهش دهیم. دولت به بنگاه‌های عمومی زمین رایگان بدهد؛ به طوری که زمین و مجوز رایگان توسط دولت داده شود و بخش خصوصی و شهرداری آن را تجهیز کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سه برنامه اساسی برای انبوه سازی مسکن، گفت: برنامه مسکن دولت شهید رئیسی را ادامه می دهیم ولی باید دنبال مسکن اجتماعی گسترده باشیم.

وی افزود: باید از احتکار مسکن جلوگیری کنیم و برای خانه های خالی مالیات در نظر بگیریم همچنین در خصوص اجاره در کلانشهرها باید شرکتی تأسیس کنیم تا از تعیین قیمت های غیر کارشناسی جلوگیری شود که در شهرهای پیشرفته دنیا شرکت‌های اجاره حرفه ای وجود دارد و ضروری است این سیستم مدرن را انجام دهیم تا بازار مسکن بشکند و در گام بعدی باید نرخ تورم را کاهش دهیم که این موضوع جزو مباحث اقتصاد کلان است. خودرو و مسکن باید کالای مصرفی باشد نه سرمایه گذاری که راه آن هم کنترل تورم است.

لزوم توجه به جوانان و بهره‌مندی از توان نخبگان در دولت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره جوان سازی و جوان گرایی در دولت خود گفت: دولت برای اینکه بتواند به وظایفش به خوبی عمل کند باید نگاه به آینده داشته باشد و نباید نگاه واپس‌گرا داشته باشد همچنین مدیران باید آینده پژوه باشند و نیازها را از قبل شناسایی کنند. .

وی ادامه داد: اگر مدیریت کلان کشور امروز درک درستی از فضای مجازی یا هوش مصنوعی داشته باشد می تواند برنامه ریزی مناسبی انجام دهد.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: نباید با پدیده‌های جهان برخورد سلبی کنیم بلکه باید پدیده را تبدیل به ابزاری برای توسعه تمدن خود کنیم و برای این کار باید از نخبگان جوان استفاده کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: جوان گرایی به معنای پیروی جوانان از یک پیر نیست بلکه باید جوان‌های نخبه و پیشرو و صاحب فکر در حلقه مدیریت کشور قرار بگیرند و در این میان بنیاد ملی نخبگان مشاور من در دولت آینده است که نخبگان را شناسایی و در بدنه دولت تزریق کنیم.

منابع جاری قرض الحسنه وجود دارد ولی هدفمند نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره وعده یک میلیاردی تسهیلات برای زوجین جوان با وجود ناترازی بانک‌ها گفت: ناترازی بانک‌ها ناشی از نبود منابع قرض الحسنه نیست بلکه در منابع غیرتجاری است و وام و تسهیلات به نورچشمی ها و داده می‌شود و نمی توانند پس بگیرند.

اکنون وام مسکن، ازدواج و اشتغال می‌دهیم و حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مختلف تعریف شده است در حالی که قرار است در دولت خانواده این تسهیلات برای تشکیل خانوده متمرکز شود و انتخاب آن را در اختیار خود افراد قرار دهیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: منابع جاری قرض الحسنه وجود دارد ولی هدفمند نیست. اکنون وام مسکن، ازدواج و اشتغال می‌دهیم و حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مختلف تعریف شده است در حالی که قرار است در دولت خانواده این تسهیلات برای تشکیل خانوده متمرکز شود و انتخاب آن را در اختیار خود افراد قرار دهیم.

وی با بیان اینکه وام‌های بزرگ معمولا معوق می شود نه وام های خرد؛ تصریح کرد: منابع موجود برای وام یک میلیاردی وجود دارد و اگر نرخ ازدواج دو برابر یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار ازدواج در سال برسد هم باز منابع وجود دارد.

خودروسازی باید از دولت جدا شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه اکنون قیمت خودرو بالاست، برنامه دولت شما برای حل مشکل خودرو و دستیابی مردم به خودروی باکیفیت چیست، افزود: دولت باید با خودروساز برخورد کند، خودروسازان ما مونتاژ کار هستند، قطعه چینی و غیره می‌آورند و روکش می زنند. در دوره دولت نهم و دهم قطعه سازان اقداماتی داشتند ولی بعد به دلیل سیاست‌های اشتباه، در ظاهر فقط قطعه‌سازی می‌کنند. من حتما با خودروسازها و وزارتخانه‌ای که آنها را مدیریت می کند، برخورد می کنم.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه بازار رقابتی خودرو را توسعه می‌دهم، گفت: خودروسازان باید از دولت جدا شوند زیرا دخالت دولت در مدیریت خودروسازی اشتباه است و خودروسازان بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

وی ادامه داد: از سویی ما باید بازار رقابتی خودرو را با ایجاد زمینه واردات مستمر توسعه بدهیم تا خودرو دست پنجم را به قیمت مرسدس بنز به مردم نفروشند بلکه با قیمت جهانی فروخته شود. خودرو داخل با هر قیمتی در خارج فروخته می شود، با همان قیمت در اختیار مردم داخل کشور قرار گیرد و اجازه گرانی فروشی ندارند همچنین باید بازار خود را بزرگ کنیم. کشش بازار ما برای رقابت در خودرو کافی نیست. باید شرکت‌های چندملیتی با کشورهای همسایه مانند روسیه و ترکیه درست کنیم و وارد پلتفرم‌های مشترک و رقابتی شویم تا هر کدام سهمی در تولید داشته باشیم و این کار گردش مالی را افزایش می دهد.

ضرورت تحول در نظام آموزشی

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه دولت خود برای نظام آموزش و پرورش گفت: باید پیش دبستانی و مهد کودک‌ها را از سه سالگی به هم وصل کنیم و متوسط دوم را باید حذف کنیم. نظام آموزشی در این شرایط تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه خلاقیت، بازی، مهارت ارتباطی و اجتماعی و استعدادیابی در مهدکودک آموزش داده می‌شود گفت: آموزش عمومی به مدت چهار یا پنج ساله خواهیم داشت همچنین چهار تا پنج سال بعد باید برای مهارت آموزی باشد تا هرکس دیپلم می گیرد بتواند شغل داشته باشد و اگر کسی خواست به دانشگاه برود دروس متوسط دوم را در دانشگاه آموزش می‌بیند.

قاضی زاده هاشمی گفت: خودم در کنکور رتبه تک رقمی داشتم و بیشترین نمره قبولی در بخش ریاضی و فیزیکی بود اما این منابع درسی مشتق و انتگرال فقط در کنکور به دردم خورد و رتبه تک رقمی شدم و در ادامه هیچ سودی در زمینه تحصیلی نداشت.

شهدای ملی و قهرمان را نباید صرف امور انتخاباتی کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اظهارات برخی داوطلبین از شهدای انقلاب نیز گفت: اولا نباید شهدای ملی و قهرمان را صرف انتخابات کنیم. شهید سلیمانی و رئیسی نماد و شاخص هستند؛ شهید رئیسی نماد دولتمرد پاک، مردمی و کارآمد است و هرکسی دولت تشکیل می دهد دولت خود را تشکیل می‌دهد اما ممکن است بگوید نوع مدیریت من شبیه فلان شخصیت است تا مردم مقایسه کنند.

وی ادامه داد: دو سبک مدیریت در کشور وجود دارد. وقتی می گوییم دوستان اعلام کنند که ادامه کدام دولت هستند برای این است که رویافروشی نکنند و طوری صحبت نکنند که تاریخ از امروز شروع می‌شود. یک سبک مدیریتی تکنوکراتی با تکیه بر نظام ادارای و نشستن پشت میزها و تصمیم گیری پشت درهای بسته تحت عنوان نخبگی است و نگاه به بیرون و ارتباطات بین المللی دارد و یک رویکرد به مردم نگاه دارد و کف میدان است و در کنار مردم در حال دویدن است. از مسائل خرد مردم عبور نمی‌کند و مردم را ظرفیت می‌داند. یک سبک مدیریت ۳۰ سال و سبک دیگر ۱۱ سال سر کار بوده است. این دو نوع سبک مدیریت قابل مقایسه است و هرکسی می‌آید باید بگوید کدام سبک را دنبال می‌کند.

قاضی زاده هاشمی ابراز امیدواری کرد فرصتی برای مردم فراهم شود تا بهترین انتخاب را داشته باشند و دعوت می‌کنم بدون هیاهوها و دو قطبی‌سازی‌ها مسائل را حل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره طرح خود برای همسان‌سازی حقوق و دستمزدها با تورم، تصریح کرد: قوانین موجود درباره کارکنان و کارگران صراحت دارد که حقوق و دستمزد متناسب با تورم باشد.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ متوسط قیمت‌ها ۱۱ برابر و متوسط افزایش حقوق ۸ برابر شد و ۳۰ درصد قدرت خرید خانواده‌ها کاهش یافت. ما باید عامل تورم را حل کنیم نه اینکه فکر کنیم با کنترل دستمزدها می‌توان تورم را کنترل کرد. با این کار بار دولت سبک‌تر می‌شود ولی چرخه تولید دچار مشکل می‌شود؛ چون وقتی قدرت خرید کم باشد، توان خرید هم کاهش می‌یابد. باید در کوتاه مدت حقوق را معادل تورم رشد دهیم و شاید باید قانون کار را هم اصلاح کنیم و بعد از یک رقمی کردن تورم، باید عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم و دستمزدها را بیش از تورم رشد دهیم.

نظام مراقبت سلامت را باید توسعه دهیم

قاضی زاده هاشمی درباره مسائل بهداشت و درمان به اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: مبنای این طرح این است که هر خانواده یک مشاور پزشک داشته باشد. ما طرح بومی به نام طرح شبکه داشتیم که برای هر خانواده روستایی، یک نفر از اهالی آن روستا که تحصیلکرده و آموزش دیده است، مشاور می شود. با این کار سواد زنان روستایی را افزایش دادیم و مرگ و میر زنان باردار و کودکان کاهش و متوسط عمر ۲۰ سال افزایش یافت.

می توانیم با استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی همه امکانات کشور را در اختیار طرح ارجاع قرار دهیم

وی ادامه اد: این طرح موفق‌تر از پزشک خانواده بود. در طرح تحول سلامت تا حدی طرح شبکه در حاشیه شهرها توسعه یافت و مراقب سلامت ایجاد کردیم و در هر گروه مراقب سلامت یک پزشک گذاشتیم. نظام مراقبت سلامت را باید توسعه دهیم. ما می توانیم با استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی همه امکانات کشور را در اختیار طرح ارجاع قرار دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون در حوزه برنامه‌ریزی کشور نقش داشتم و یک اندیشکده دارم که همه کسانی که با ما کار می کردند در بدنه دولت شهید رئیسی حاضر بودند.

وی ادامه داد: برنامه‌ها پیشنهادی به دولت شهید رییسی بود و پیشنهادات زاییده نظام درونی دولت است و قابلیت اجرا دارد.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه خانواده بزرگترین سرمایه اجتماعی است، افزود: اگر خانواده خوب ایرانی را تشکیل دهیم، بسیاری از آسیب های اجتماعی، اعتقادی، امنیتی و سیاسی حل می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در بنیاد شهید بسیاری از امور را به خانواده‌های ایثار و شهادت واگذار کردیم و بسیاری از یادواره‌ها توسط نیروی های مردم انجام شد.

وی تصریح کرد: امروز نیاز عمده مردم توجه به مسائل اقتصادی و فرهنگی است و در مسائل سیاسی با هیاهو کار انجام نمی‌شود؛ شهید رئیسی همه را دور هم جمع کرد و چندین مدیر از دولت روحانی داشت و به امور مردم رسیدگی می‌کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha