مهمانی غدیر؛ ۳۶۰ کیلومتر عشق

۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۱
کد خبر: 85518006
مهمانی غدیر؛ ۳۶۰ کیلومتر عشق

تهران- ایرنا- فردا، سه‌شنبه، ایران اسلامی شاهد بزرگترین جشن مذهبی خود است. ایران آماده است تا فردا، ۳۶۰ کیلومتر از خاک خود را به مهمانی بزرگ غدیر اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اکنون چندسالی می‌شود که ایران در روزهای منتهی به بزرگترین عید شیعیان، تب و تاب عجیبی را پشت سر می‌گذارد؛ یک حسی مانند روزهای آخر سال. شهرهای ایران آماده می‌شوند برای یک شادی بزرگ. ۳۰۰ شهر کشورمان هیچ‌گاه جشنی به این وسعت را تجربه نکرده‌اند. از جشن یک کیلومتری در شهرستان‌ها گرفته تا جشن ۱۰ کیلومتری در تهران.

حالا دیگر مهمانی‌های کیلومتری غدیر به سنت هرساله کشور تبدیل شده و به‌مانند دیگر رسوم نظیر راهپیمایی اربعین، به جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ عمومی کشور درآمده است. ستادی برای این مهمانی تشکیل شده که از ماه‌ها قبل، برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای باشکوه این مراسم را به انجام می‌رساند.

برآوردها نشان می‌دهد که مردم نیز این مهمانی را با جان و دل پذیرا شده‌اند. چه آنها که برای ادای نذر خود، حالا نذورات خود را به شکلی سازمان‌یافته در قالب موکب ارائه می‌دهند و چه مردمی که برای تبرک این نذورات و استقرار این فرهنگ آئینی در دل و جان فرزندانشان، مشارکتی عظیم را ترتیب می‌دهند. طبق آخرین اظهارنظر رسمی، سال گذشته، ۴ میلیون نفر تنها در تهران، در این مهمانی بزرگ شرکت کردند.

جشنی که به بافت خانواده‌ها رسوخ کرد

این مهمانی فارغ از تمامی شعائر دینی که با خود به همراه دارد، یک موج مثبت درست در مسیر نشاط اجتماعی نیز محسوب می‌شود. حالا یک جشن ملی دیگر به تقویم سالیانه کشور افزوده شده است تا مردم کشورمان در کنار اعیادی چون نیمه شعبان، نوروز، فطر، غدیر، قربان، میلاد امام رضا(ع)، ۲۲ بهمن یک رسم سالیانه دیگر نیز داشته باشند. تفاوتی که این جشن با سایر جشن‌ها دارد این است که این جشن، وجهه عمومی‌تری به نسبت دیگر اعیاد داشته و مشارکت مردمی بالاتری را به شکل فیزیکی در کف خیابان‌های سراسر کشور مشاهده می‌کنیم. به دلیل تراز بالای عمومیت این مهمانی است که مردم چنین استقبال شکوهمندی به عمل آورده و آمار خیره‌کننده‌ای را رقم زده‌اند.

طبق آخرین اظهار نظر رسمی، سال گذشته، ۴ میلیون نفر تنها در تهران، در این مهمانی بزرگ شرکت کردند

یک نمونه از این استقبال‌ها به مشارکت مالی مردم بازمی‌گردد که برای نمونه، تنها در شهر تهران، بیش از ۶۰۰ هزار نفر کمک‌های مالی داشته‌اند تا این جشن، با شکوه هرچه‌تمام‌تر برگزار شود.

این میزان مشارکت سبب شده تا سرانه نشاط عمومی جامعه ارتقا یافته و یک جشن عمومی در کنار دیگر اهرم‌های سرگرمی‌سازی که در طول سال در میزان نشاط جامعه اثرگذار هستند، این درصد را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

ابتکاری که به خوبی توانست در بافت خانواده‌های ایرانی رسوخ کرده و نتیجه‌ای مطلوب به همراه داشته باشد که نشان از درستی و هوشمندی طراحان چنین حرکت بزرگی دارد.

مهمانی غدیر؛ ۳۶۰ کیلومتر عشق

۳۶۰ کیلومتر از ایران غرق در مهمانی غدیر

جشن ۱۰ کیلومتری غدیر، فردا، سه‌شنبه پنجم تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در محور بزرگراه امام علی(ع) تا میدان آزادی برگزار می‌شود. تعداد موکب‌ها، امسال ۳۰ درصد افزایش یافته که در مجموع ۲۲۰۰ موکب برپا می‌شود و ۶۰۰ موکب هم در انتظار هستند.

در روز عید غدیر، ۳۶۰ کیلومتر مهمانی غدیر در کشور برپا و ۱۵ هزار دیگ غذای نذری بارگذاشته می‌شود.

در روز عید غدیر، ۳۶۰ کیلومتر مهمانی غدیر در کشور برپا و ۱۵ هزار دیگ غذای نذری بارگذاشته می‌شود

امسال نمایندگانی از جبهه مقاومت از کشورهای لبنان، یمن، افغانستان و عراق در تهران موکب‌ برپا می‌کنند. همچنین در ۵ کشور برزیل، هند، پاکستان، لبنان و افغانستان هم مهمونی کیلومتری غدیر برگزار خواهد شد.

چهار سکوی اصلی در میدان امام حسین(ع)، میدان فردوسی، میدان انقلاب و میدان آزادی برپا می‌شود. همچنین در ۲۶ نقطه نورافشانی و پرواز بادکنک‌ها را هم خواهیم داشت که آسمان شهر را جذاب می‌کنند. ضمنا ۱۰۰ تیم پروازی هم با پرنده‌های سبک اجرای برنامه خواهند داشت.

۱۰ گروه‌ نقاله‌خوانی در طول مسیر و در موکب‌های مردمی و سکوهای اصلی اجرای برنامه خواهند داشت. همچنین تولید سرود برای عید غدیر خواهیم داشت. ستاد گردشگری شهرداری از اقوام مختلف دعوت کرده و ۲۲ سیاه چادر اقوام در مسیر برپا می‌شود و فرهنگ و سنت اقوام را نمایش خواهند داد. شورای عالی قرآن شهرداری با فناوری VRدر میدان آزادی، کعبه ابراهیمی بنا می‌کند تا آیات مرتبط با غدیر را به مردم و نوجوانان ارائه کند.

۲۲ موکب سلامت‌محور و شهربازی ۱۰ کیلومتری در مسیر تعبیه خواهد شد. البته در فضاهای دیگر هم وسایل بازی برپا خواهد شد. اتوبوس‌ها در میادین اصلی شهر، مساجد و محله‌ها برای حمل و نقل مردم به جشن آماده هستند و ۳۵۰ ون تاکسی هم برای رفت‌وآمد مردم تدارک دیده شده است. مترو تهران هم با سرعت و امکانات بیشتری به صورت رایگان به مردم تا ساعت ۲۳ خدمات خود را ارائه خواهد کرد.

چنین حماسه‌ای را به جشن می‌نشینیم و افتخار می‌کنیم که در ام‌القرای جهان اسلام، چنین مهمانی بزرگی را برای یکی از پاک‌ترین مردان تاریخ بشریت شاهد هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha