۱۰۰ بنای تاریخی فرهنگی با واگذاری تسهیلات حمایتی احیا می‌شود

همدان- ایرنا- مدیرعامل صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی گفت: به منظور حفظ، احیا و رونق گردشگری، امسال ۱۰۰ بنای تاریخی، فرهنگی و گردشگری با در نظرگرفتن تسهیلات ویژه و مشارکت بخش خصوصی بازسازی و احیا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهاب طلایی شکری یکشنبه شب در آیین گشایش موزه رستوران حمام قلعه همدان اظهار کرد: عملیات مرمت، احیا و بازسازی موزه حمام قلعه همدان با مشارکت و اعتبارات بخش خصوصی انجام شد و ظرفیت خوبی برای میزبانی از گردشگران است.

وی افزود: این اثر تاریخی می‌تواند به عنوان یک ظرفیت گردشگری در خدمت مردم شهر همدان و سایر گردشگران کشور قرار گیرد.

طلایی شکری تصریح کرد: این مجموعه با کاربری رستوران سنتی و ظرفیت پذیرایی از ۱۸۰ نفر، با پنج میلیارد ریال اعتبار بازسازی شده است و امیدواریم این سرمایه‌گذاری موجب رونق صنعت گردشگری استان همدان شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع دولتی برای احیای بافت تاریخی، مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی می‌تواند موثر و مفید باشد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی کشور گفت: این صندوق به عنوان متولی جذب سرمایه‌گذار و مشارکت مردمی برای مرمت بافت تاریخی روند بازسازی بناها را آغاز کرده و قرار است امسال ۱۰۰ بنای تاریخی را برای مرمت با تخصیص تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران واگذار کند.

وی افزود: مرمت و بازسازی بناهای دیگر تاریخی استان همدان با مشارکت بخش خصوصی همچون حمام ارامنه، خانه ضرابی و کاروانسرای تاج‌آباد در برنامه این صندوق است و این بناها توسط بخش خصوصی مرمت می‌شوند و در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند.

به گزارش ایرنا، حمام قلعه یکی از زیباترین حمام‌های استان همدان است که با معماری ایرانی اسلامی در یکی از محله‌های قدیمی مرکز این شهر واقع شده است.

این حمام تاریخی معروف به حمام حاج محمد سعید در محله‌ قدیمی و اصیل همدان به نام محله "قلعه" یا "قاشق‌تراشان" واقع در خیابان شریعتی قرار گرفته ‌است.

این حمام به احتمال در اواخر دوره قاجار بنا شده و دارای مساحتی حدود یکهزار و ۵۰۰ مترمربع است.

این بنا در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ به شماره ۵۰۲۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

یک سفره خانه سنتی نیز در داخل این موزه قرار دارد؛ گروه‌های موسیقی با حضور در سفره خانه حمام قلعه به شکل زنده برنامه اجرا می‌کنند که استقبال زیاد مردم و گردشگران را به همراه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha