۶ تیر ۱۴۰۳، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 2175
کد خبر: 85518369
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی اندیشکده آمریکایی از موج حمایت‌ها از فلسطین

تهران- ایرنا- اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با ابراز نگرانی از موج حمایت بین المللی از تشکیل کشور مستقل فلسطینی، ارمنستان را آخرین نمونه و یکصدو چهل و پنجمین کشور حامی فلسطین عنوان کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، از حدود یک ماه قبل که سه کشور اسپانیا، نوروژ و ایرلند گام اول را برداشتند و کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، شرایط بین المللی تغییر کرد و موجی از حمایت‌های عملی دولت‌ها از مردم فلسطین در سرتاسر جهان ایجاد شده است. کشورهای زیادی اکنون چنین موضوعی را در دستور کار خود دارند یا آنکه آشکارا خواستار تشکیل کشور فلسطینی شده اند.

در یکی از آخرین اقدامات رسمی کشورها در حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین، دولت ارمنستان کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و خواستار تشکیل آن شد. تارنمای اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که به شدت حامی اسرائیل است، در این زمینه نوشت، ارمنستان آخرین نمونه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد است که روز ۲۱ ژوئن (اول تیر) به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که از قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس فوری در غزه است، حمایت می‌کند.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از موج حمایت‌ها از فلسطین

طبق این گزارش، اکنون ارمنستان پنجمین کشوری است که در سال ۲۰۲۴ کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته و درکل یکصد و چهل و پنجمین کشور در این فهرست به شمار می‌رود. اعضای اتحادیه اروپا، ایرلند، اسلوونی، و اسپانیا و همچنین نروژ اوایل سال ۲۰۲۴ تشکیل یک کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

نکته عجیب از نگاه این بنیاد آن است که اکنون تصمیم ارمنستان با موضع ترکیه در مورد تشکیل کشور فلسطینی همسو شده است. به نوشته این اتاق فکر، باوجودی که این اقدام ایروان با واکنش تند اسرائیل روبرو شد اما تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس تصمیم ارمنستان را تحسین کردند و از سایر کشورها خواستند که به این روند بپیوندند.

همین تصمیم دولت ارمنستان موجب انتقادهای تندی از سوی کارشناسان این موسسه حامی صهیونیست‌ها شده است. «دیوید می» مدیر بخش تحقیق FDD مدعی شد: اسرائیل و ارمنستان با تهدید اسلام روبرو هستند و باید متحد طبیعی یکدیگر می‌بودند اما روابط نزدیک اسرائیل با باکو، تل آویو و ایروان را رو در روی هم قرار داده است.

«سینان سایدی» دیگر کارشناس این موسسه هم معتقد است: «تصمیم ارمنستان برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اقدامی حساب شده و مبتنی بر سیاست درست نیست، بلکه به تلافی حمایت اسرائیل از جمهوری آذربایجان گرفته شده است.»

وی معتقد است پشتیبانی ترکیه و اسرائیل از باکو در سال ۲۰۲۰ موجب تحمیل یک شکست نظامی سخت به ارمنستان بر سر قره باغ کوهستانی شد. از سوی دیگر این درحالی است که اسرائیل از مدت‌ها قبل به باکو به عنوان ابزاری برای ایجاد موازنه منطقه ای در قبال ایران می‌نگرد.

دیگر گزارش این اندیشکده آمریکایی که خشم این گروه های حامی صهیونیسم را نشان می دهد، به دیدگاه طالبان افغانستان در همراستایی با تهران در حمایت از حماس و علیه اسرائیل می‌پردازد و به نقل از منابع لبنانی عنوان داشت که طالبان به تهران اطلاع داده که آماده است هزاران نیرو را برای جنگ علیه اسرائیل مستقر کند.

«بیل روجیو» و «جاناتان سایه» در گزارش خود نسبت به برخی اظهارات مبنی بر اینکه «افغانستان نیز بخشی از محور مقاومت است» ابراز نگرانی کرده اند.

این دو کارشناس اتاق فکر آمریکایی با اشاره به حمایت کابل از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل تصریح دارند: در حالی که ممکن است بحث در مورد حمایت طالبان از گروه‌های نزدیک به ایران اقدامی تبلیغاتی و کم اهمیت جلوه داده شود، اما با توجه به روابط عمیقی که بین طالبان و ایران ایجاد شده است، نباید این اظهارات و اقدامات را نادیده گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha