آهنگ رشد شیوع مصرف مخدر در کشور متوقف شده‌است/ امحای۲۱ تن مواد افیونی

تهران - ایرنا - دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه در تمامی دنیا شاهد رشد مصرف مخدر هستیم اعلام کرد: اکنون آهنگ رشد مصرف مواد مخدر در ایران متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکندر مومنی روز دوشنبه در همایش روز جهانی مقاله با مواد مخدر با بیان اینکه جمهوری اسلامی پیشگیری را در اولویت خود دارد، اظهار داشت: پیشگیری در تمامی ابعاد فرهنگی، آموزشی و تفریحی انجام می‌شود که سازمان‌های مردم نهاد در کنار بخش‌های دولتی و خصوصی جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار سازمان مردم نهاد در کشور برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر گفت: موضوع درمان از دیگر ‌بناهای اساس جمهوری اسلامی است و اکنون بیش از هشت هزار مرکز درمانی در سراسر کشور فعال است.

وی به قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر بیش از ۲ هزار تن مواد مخدر در کشور کشف شده که در مسیر ترانزیتی سراسر دنیا قرار داشت و عمدتاً در مسیر اروپا بوده است.

مومنی این موفقیت را ناشی از جان فشانی سربازان کشور دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در کشف و جلوگیری از مواد مخدر هیچ نگاه محلی و داخلی نداشته و بنابر آموزه های دینی و اعتقادی آن را یک دشمن جهانی می پندارد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه ادعا شده کشت تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته است، افزود: با اینکه ما از هرگونه تغییر کشت و ماهت کشت موادمخدر استقبال می کنیم، اما کشفیات و مشاهدات ما این موضوع را تایید نمی کند.

مومنی همچنین به افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان اشاره کرد و گفت: پایه اصلی و پیش سازهای تولید شیشه و متامفتامین از کشورهای غربی به افغانستان افزایش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بر مبارزه همه جانبه با بلای مخدر تاکید کرد و گفت: کشورهای غربی در این مسیر نه تنها جمهوری اسلامی ایران را کمک نمی کنند، بلکه با اعمال تحریم های ظالمانه مانع از برخورداری تکنولوژی و منابع لازم حمایتی می شوند.

آهنگ رشد شیوع مصرف مخدر در کشور متوقف شده‌است/ امحای۲۱ تن مواد افیونی


۶۴ میلیون نفر در جهان موادمخدر مصرف می‌کنند

مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متـحد نیز در پیامی به مناسبت این روز که در این مراسم قرائت شد، با بیان اینکه مصرف مواد مخدر جاده ای طولانی و سخت است، گفت: حدود ٦٤ میلیون در سر تا سر جهان از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می‌برند، در حالی که همه ساله صدها هزار نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند.

در پیام والی غدا آمده است: حدود ١٤ میلیون نفر در سرتا سر دنیا مواد مخدر تزریق می‌کنند که آنها را در معرض ابتلا به اچ آی وی و هپاتیت c قرار می دهد. با این وجود، علی رغم تمام خطرات، مصرف جهانی مواد مخدر در طول دهه گذشته روندی رو به رشد داشته است.

وی گفت: افراد جوان در خطر جدی هستند و بازار مواد مخدر غیر قانونی، به خصوص آنها را مورد هدف قرار می‌دهد تا با مواد مخدر و روش‌های مصرف جدید مشغول باشند.

مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متـحدمدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متـحد ادامه داد: مواد صنعتی قوی این خطرات را تقویت می‌کنند در حالی که تجارت کوکائین هم رو به افزایش است. از آنجائی که زنان، فقرا و افراد آسیب‌پذیر از لحاظ وابستگی و دسترسی به درمان باید با چالش‌های بزرگتر و موانع بیشتری دست و پنجه نرم کنند، نابرابری همچنان به صورت یک موضوع اصلی خودنمائی می‌کند.

مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متـحد یادآور شد: در عین حال قاچاق مواد مخدر همچنان به تقویت خشونت می‌پردازد و حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند. امسال در روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر بر نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری روی پیشگیری تأکید می‌شود.

وی تاکید کرد: با سرمایه‌گذاری منابع بیشتر در پیشگیری میتوانیم مردم به خصوص افراد جوان را از مصرف مواد مخدر دور کنیم. می‌توانیم مصرف بیش از حد مواد و مرگ‌های دلخراش ناشی از آن را کاهش دهیم. می‌توانیم آسیبهایی همچون انتقال بیماری در میان افرادی که مواد مصرف می‌کنند را کاهش دهیم و در عین حال برایشان دسترسی به درمان برای اختلالات مصرف مواد فراهم کنیم. می‌توانیم جوامع را توانمند کنیم تا افراد در امنیت و با کرامت زندگی کنند.

غدا با تاکید بر پیشگیری از مصرف مواد مخدر گفت: بیایید برای سرمایه گذاری بیشتر بر پیشگیری مبتنی بر شواهد و مردم محور و برای سلامت طولانی مدت و سعادت مردم تلاش کنیم.

جوانان بیشترین ضربه را از اعتیاد می خورند

در این همایش نیز دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی گفت: هر ساله صدها هزار نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند و غالباً آسیب‌پذیرترین افراد از جمله جوانان بیشترین ضربه را از این بحران می‌خورند.

گوتروش در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی با بیان اینکه مواد مخدر ریشه رنج و عذاب بی‌اندازه انسانهاست، تاکید کرد: مصرف مواد مخدر، سلامت و رفاه مردم را به تدریج نابود می‌کند. هر ساله صدها هزار نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. در عین حال مواد مخدر صنعتی کشنده‌تر و اعتیادآورتر می‌شود و بازار مواد مخدر غیرقانونی رکورد تولید را می‌شکند و جرم و خشونت را در جوامع سراسر جهان تغذیه می‌کند.

وی افزود: غالباً آسیب‌پذیرترین افراد از جمله جوانان بیشترین ضربه را از این بحران می‌خورند.

افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند و کسانی که با اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد زندگی می‌کنند، بارها و بارها به دلیل خود مواد مخدر، انگ و تبعیض و نهایتاً به دلیل واکنش‌های خشن و غیرانسانی به این معضل قربانی می‌شوند. همانطور که شعار امسال به ما یادآوری می‌کند شکستن چرخه رنج به معنای شروع از ابتدای کار است؛ یعنی قبل از اینکه مواد مخدر بر فرد چیره شود، با سرمایه‌گذاری روی پیشگیری باید برنامه‌های پیشگیری از مواد مخدر صورت گیرد.


دبیرکل سازمان ملل متحد عنوان کرد: زمانی که نخست وزیر پرتغال بودم، ارزش پیشگیری در مبارزه با این بلا را نشان دادیم؛ از برنامه‌های توانبخشی و بازگشت به جامعه تا کمپین‌های آموزشی سلامت عمومی و افزایش سرمایه‌گذاری در پیشگیری از مواد، درمان و کاهش آسیب‌های مرتبط با مواد مخدر.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیاد اینکه پیشگیری فواید بسیاری دارد، اظهار کرد: در این روز مهم بیایید یک بار برای همیشه عزم خود را برای ادامه مبارزه‌مان جهت نابودی کامل بلای سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر جزم کنیم.

به گزارش ایرنا، در آیین بزرگداشت روز جهانی مبارزه با موادمخدر و گرامیداشت یاد و خاطره رییس جمهور شهید و ریاست ستاد، برخی مقامات کشوری، لشکری، نمایندگان سیاسی کشورها، سازمان های بین المللی مقیم و مستشاران نظامی حضور دارند.

در ادامه این مراسم بیش از ۱۶ تن مواد مخدر در تهران و ۵ تن مواد مخدر به دستور سردار احمدرضا رادان فرمانده انتظامی کشور امحا شد. همچنین نقشه راه سفیران زندگی نیز رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha