تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل با سخنرانی در ستاد نامزدها

اردبیل - ایرنا - جلسات تبلیغاتی حامیان و هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل این روزها با شدت هر چه تمام جریان جریان دارد و تنور انتخابات با برگزاری برنامه سخنرانی در ستادهای انتخاباتی هر کدام از نامزدها داغ شده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، برگزاری جلسات سخنرانی در ستادهای انتخاباتی هر کدام از نامزدها که از چند روز پیش و بر اساس روال مرسوم در دو هفته آخر منتهی به روز رای‌گیری شروع شده، در هفته جاری نیز برپا بوده و این روزها به شکل مداوم به ویژه در ساعات غروب برگزار می‌شود.

برپایی این گونه جلسات که به نوعی اردوکشی رقبای انتخاباتی نیز محسوب می‌شود، طی چند روز گذشته با اعلام اسامی سخنرانان و میهمانان استانی شکل جدی‌تر و حساس‌تری به خود گرفته است.

زمان و مکان برگزاری این نوع جلسات طی چند روز اخیر به طور مکرر توسط پیامک و اطلاعیه و در شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی و بین شهروندان و هواداران نامزدها اعلام شده است.

تصاویر و ویدیوهای متنوع و متعددی از جلسات استانی و شهرستانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که با حضور سخنرانان استانی و کشوری برپا می‌شود، در حال نشر است و همگان با شور و شوق، در حال تعقیب روند برپایی این جلسات و سخنان بیان شده در این جلسات هستند.

تعدادی از فعالان سیاسی و نمایندگان سابق استان نیز با حضور فعال در محل ستادهای انتخاباتی و به خصوص در شبکه‌های اجتماعی و اعلام مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد انتخابات و روند سیاسی، اجرایی و مدیریتی کشور، نقش فعالی در تهییج مردم ایفا کرده و عملا در حال داغ‌تر کردن تنور انتخابات در این استان هستند.

این روزها، به جز هسته مرکزی شهرها که بنا به تصمیم مسئولان محلی برای برپایی ستادهای تبلیغاتی جزو مناطق ممنوعه اعلام شده، در جای جای شهرها، ستادهای مختلف تبلیغاتی ۶ نامزد با عناوین مختلف از جمله اقشار، دانشگاهیان، بانوان و فرهنگیان راه‌اندازی شده و هر کدام با تزیین محل به نمادهایی از قبیل پرچم ایران و بنرهای نامزد مورد حمایت خود و با تشکیل جلسات مختلف در ساعات بعد از ظهر و با پخش موسیقی، در حال تلاش برای جذب نظر شهروندان هستند.

برگزاری جلسات سخنرانی در ستادها به موضوعی برای اثبات برتری داوطلبان انتخاباتی در استان اردبیل تبدیل شده و به نظر می‌رسد که در چند روز باقی مانده تا روز رای‌گیری بر رونق این شیوه تبلیغات انتخاباتی افزوده شود.

در این دوره از انتخابات از تبلیغات محیطی و نصب گسترده پوستر و بنر و نیز تبلیغات وسیع نامزدها در مطبوعات محلی در استان اردبیل خبری نیست و بیشترین حجم تبلیغات به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتقل شده و شیوه تبلیغاتی ستادها تغییر اساسی یافته است.

علاوه بر ستادهای مراکز شهری، ستاد تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در بخش‌ها و روستاهای بزرگ استان اردبیل نیز طی چند روز اخیر شکل گرفته ولی فعالیت همانند ادوار گذشته نیست و این محل‌ها، اغلب به محفل دورهمی حامیان و هواداران نامزدها تبدیل شده است.

تعدادی از هواداران و حامیان نامزدها که اغلب فعالان سیاسی مشهور و نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی هستند، با حضور در مناطق مختلف به خصوص روستاها و در دیدار با ریش سفیدان و افراد صاحب نفوذ، در حال تبلیغ نامزد مورد حمایت خود هستند و با وجود نگرش نه چندان مثبت مردم به این شیوه تبلیغاتی، این گونه اقدامات عملا به ایجاد شور انتخاباتی منجر شده است.

تدارک جلسات سخنرانی اختصاصی با اقشار پررای مثل هنرمندان، ورزشکاران، معلمان، دانشجویان، زنان، کشاورزان و کارگران برای همسو کردن آنها از دیگر روش‌های تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی در ایام اخیر بوده که در فضای انتخاباتی استان اردبیل مرسوم شده است.

به گزارش ایرنا، روند چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از یک ماه پیش آغاز شده، در چند روز اخیر وارد مرحله جدی شده و در ایامی که چند روز تا زمان رای گیری انتخابات در هشتم تیرماه باقی مانده، فضای عمومی و سیاسی استان اردبیل تحت‌ شعاع این انتخابات قرار گرفته و هر کدام از داوطلبان با روش‌های گوناگون در حال تبلیغ خود هستند.

بر اساس شواهد موجود، هر چه به روز رای‌گیری در هشتم تیرماه نزدیک‌تر شویم، عرصه رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار فعالیت میدانی ستادهای انتخاباتی، به آوردگاه زورآزمایی هواداران و حامیان رقبای این دوره از انتخابات تبدیل شده است.

در این دوره، بخش اعظم محتواهای تولید شده در فضای مجازی استان اردبیل، بر برگزاری تجمعات در ستادها و جلسات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات اختصاص یافته و به این ترتیب، فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام، اکس، واتساپ، ایتا و بله مملو از مطالب و محتواهای مربوط به انتخابات شده است.

هر چند که بخش زیادی از مردم برنامه سخنرانی و مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را از طریق تلویزیون و در خانه خود تماشا می‌کنند، ولی باز هم تعدادی از آنها در ساعات پخش برنامه تبلیغاتی و به خصوص مناظره‌های انتخاباتی در محل ستادهای تبلیغاتی جمع شده و به صورت دسته‌جمعی این رویداد را تعقیب می‌کنند.

تلاش میدانی ستادهای انتخاباتی ۶ نامزد ریاست جمهوری برای تبلیغات

تلاش ستادهای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل برای معرفی نامزد مورد حمایت خود به مردم و جامعه مخاطب در فضای مجازی، شدیدتر از فضای واقعی جریان دارد و ستادهای تبلیغاتی نامزدها با انتشار پیام‌ها و محتواهای متعدد، در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و با نشر اظهار نظر افراد مشهور و چهره‌های سیاسی کشور در مورد موضوعات متنوع، در صدد اقناع مخاطبان خود هستند و معرفی نامزدها و برنامه‌های آنها نیز در قالب همین پیام‌ها انجام می‌شود.

راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی مختلف در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «حامیان/ یاران/ ستاد و…» از مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی برای ستادهای تبلیغاتی ۶ نامزد انتخاباتی است که در عرصه رقابت انتخابات هشتم تیرماه حضور دارند ولی شواهد نشان می‌دهد که ستاد تبلیغاتی تعدادی از نامزدها، با تعطیلی فعالیت میدانی، بیشتر به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسنده کرده‌اند.

بداخلاقی انتخاباتی، تخریب و توهین؛ کمتر از دوره‌های گذشته

مسئولان انتخاباتی و قضایی استان اردبیل نسبت به بداخلاقی انتخاباتی و نیز تخریب و توهین هواداران نامزدها هشدار داده‌اند و بر این اساس، فضای ملتهب و پرتنشی شکل نگرفته و آرامش نسبی در سپهر تبلیغات انتخاباتی استان اردبیل جریان دارد.

مقایسه رفتار انتخاباتی اعضای ستادهای نامزدها و هواداران آنها در این دوره با دوره‌های گذشته انتخابات نشان می‌دهد که از میزان محتواهای حاوی بداخلاقی انتخاباتی و نیز تخریب و توهین به شکل معناداری کاسته شده است.

بیشتر محتواهای تند و تیز انتخاباتی، شکل نقد کارنامه دولت‌های متعدد گذشته و مجموعه قوه مجریه را دارد و در این میان دولت سیزدهم هم که در سال سوم خدمات قرار دارد، بی‌نصیب نمانده و چهره‌های مسئول و برخی سیاست‌های دولت با موج حملات و انتقادهای تند هواداران نامزدها مواجه شده است.

سیاه‌نمایی عملکرد دولت‌های گذشته و فعلی، تخریب و شایعه‌سازی علیه برخی نامزدها و نیز دامن زدن به اختلاف افراد و گروه‌های سیاسی هم هر چند که نسبت به دوره‌های قبل کاهش یافته ولی همچنان از جمله بداخلاقی‌هایی است که کمابیش مشاهده می‌شود.

رنگ و بوی انتخاباتی فضای مجازی و عمومی اردبیل

گسترش فعالیت تبلیغاتی ستادها و هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به اشکال گوناگون، همه بسترهای عمومی و اجتماعی در استان اردبیل را تحت تاثیر قرار داده و فضای عمومی و مجازی استان رنگ و بوی انتخاباتی گرفته و موضوع انتخابات، از گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خارج شده و وارد فضای عمومی و مردمی شده است.

اعلام حمایت افراد و گروه‌ها از نامزدها، معرفی نامزد مورد حمایت تشکل‌های سیاسی، این روزها به اخبار داغ در سطح جامعه تبدیل شده و همه تحولات در این عرصه، به گفت و گوهای روزمره مردم راه یافته است.

شکل گرفتن مباحثه بین شهروندان در خصوص لزوم شرکت در انتخابات و معرفی نقاط قوت و ضعف رقبای انتخاباتی نیز جدی‌تر از انتخابات اخیر مجلس در فضای سیاسی و اجتماعی استان اردبیل مشاهده می‌شود.

بر خلاف دوره‌های گذشته، از مناظره هواداران و حامیان رقبا در این دوره از انتخابات در اردبیل خبری نیست و افراد فعال در عرصه انتخابات عملا مناظرات خود را به شکل غیرمستقیم و از طریق فضای مجازی ادامه می‌دهند و در حال حمله و مدافعه محتواهای تولید و منتشر شده در فضای مجازی هستند.

این روزها حامیان و هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پا به پای خود نامزدها در حال تبلیغ و جلب رای مردم هستند و همین امر سبب شده است که تحلیل اوضاع انتخابات و میزان محبوبیت و مقبولیت عمومی افراد حاضر در رقابت، روشن و دقیق نباشد و سبب خطا در میزان محبوبیت و مقبولیت برخی نامزدها شود.

در این دوره از انتخابات با وجود تعیین محل‌های مشخصی برای تبلیغات محیطی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این شیوه تبلیغات از سوی همه ستادهای انتخاباتی فعال در استان اردبیل به حداقل رسیده به طوری که پوستر بسیار کمتری در این محل‌های قانونی نصب شده است.

پوستری در دیوارها و محل‌های عمومی شهر در حالی که کمتر از یک هفته به زمان رای گیری باقی مانده، مشاهده نمی‌شود و تنها مالکان برخی خودروها اقدام به نصب پوستر نامزد مورد حمایت خود کرده‌اند که آن هم نسبت به ادوار گذشته انتخابات بسیار کمتر است.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری انتخابات هستیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل و رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به آمادگی این استان برای برگزاری انتخابات با مشارکت بالا و توام با امنیت، سلامت و رقابت اعلام کرد: برای اخذ آرای مردمی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل ۳۱ هزار نفر سازماندهی شده‌اند.

رضا قاسمیان بیان کرد: فرمانداران ۱۲ شهرستان استان اردبیل لازم است که نیروی ذخیره و احتیاطی نیز سازماندهی کنند تا در صورت ۲ مرحله‌ای شدن انتخابات، از همکاری آنها نیز استفاده شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی و هماهنگی برای تامین زیرساخت‌های لازم و نیازمندی‌های شهرستان‌ها در برگزاری انتخاباتی پرشور گفت: با توجه به برگزاری مطلوب و موفقیت‌آمیز انتخابات مجلس در سال گذشته از نظر اجرایی، این ظرفیت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز حفظ و برنامه‌ریزی شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل ادامه داد: صندوق‌های رای همگی یکسان و یکرنگ انتخاب شده و مراقبت لازم از اقلام انتخاباتی از جمله تعرفه‌های رای باید به نحو مطلوبی انجام شود.

وی اضافه کرد: ۹ تیرماه روز اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، باید سرآغاز حرکتی جدید در کشور باشد و رسانه‌ها با حرکت دادن و جهت بخشیدن به افکار عمومی برای خلق حماسه حضور مردم در انتخابات هشتم تیرماه، مجدانه همکاری کنند.

قاسمیان بیان کرد: امروز مساله اصلی مردم، اقتصاد و معیشت، عدالت، مقابله با فساد و نهادینه شدن کارآمدی است و پرداختن به این مباحث از وظایف رسانه‌ها و جزو مطالبات مردم است تا رییس‌جمهور منتخب نیز متوجه مطالبات و دغدغه‌های ملی باشد.

وی با بیان اینکه کاندیدایی خارج از نظام نداریم و همه ۶ نامزد تایید صلاحیت شده، مقید به قانون اساسی و نظام هستند، اظهار کرد: همان گونه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ماه مشارکت مردم استان اردبیل در منطقه شمال غرب رتبه اول و در کل کشور رتبه ۹ را داشت، امیدواریم در انتخابات پیش رو نیز مشارکت بالای مردم استان را شاهد باشیم.

به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

فعالیت انتخاباتی این نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طبق مقررات از زمان اعلام اسامی آنها توسط وزارت کشور آغاز شده و تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز فرآیند اخذ رأی یعنی ساعت هشت صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ۱۴۰۳ پایان می‌یابد.

بیش از یک میلیون نفر از مردم استان اردبیل واجد شرایط رای دادن هستند و همانند مردم سایر مناطق ایران در روز جمعه هشتم تیرماه با حضور در یک‌هزار و ۶۷۷ شعبه اخذ رای در ۱۲ شهرستان و ۳۱ بخش و روستا به پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات زودهنگام ریاست‌ جمهوری در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، جمعه هشتم تیرماه برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha