افراد ۵۰ تا ۷۰ سال در نیشابور غربالگری سرطان روده بزرگ می شوند

مشهد- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: بر اساس شیوه‌نامه فعلی برنامه ملی غربالگری‌ سرطان ایران و با توجه به افزایش خطر بروز سرطان با افزایش سن، غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ برای افراد ۵۰ تا ۷۰ سال در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، دکتر زهرا دستجردی افزود: سایر گروه‌های سنی نیز در صورت داشتن علایم یا سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ، می‌توانند برای بررسی به واحدهای ارائه خدمت مراجعه کنند.

وی در خصوص راه‌های تشخیص سرطان روده بزرگ اضافه کرد: پولیپ یا سرطان روده بزرگ می‌تواند باعث خونریزی شود و در مراحل اولیه مقدار خونریزی بسیار کم بوده و با چشم دیده نمی شود بنابراین برای تشخیص زودتر و در نتیجه اقدام سریعتر، نیاز به راهی برای کشف مقادیر بسیار کم خونریزی در مدفوع است و آزمایش "فیت" دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت:: خونریزی دستگاه گوارش تحتانی، تغییر در اجابت مزاج و کاهش ناخواسته بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در ۶ ماه اخیر، از علایم مشکوک به سرطان روده بزرگ است.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha