پرونده‌های قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی ۱۱ درصد کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی گفت: پرونده‌های ورودی به این سازمان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل‌تر ۱۱ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدحسین محمدپور روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره بر مبارزه با فاسد در درون و برون دستگاه قضا تاکید دارند افزود: همچنین ایشان تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم و اتقان و استحکام آرا دارند که البته در پیشگیری از وقوع جرم دستگاه‌های مختلف نقش اساسی دارند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش اطاعه دادرسی اظهار کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها از ۲۳ روز در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ روز در سال گذشته کاهش یافت که کاهش ۵۲ درصدی متوسط زمان رسیدگی را نشان می‌دهد.

این مقام قضایی درباره اتقان و استحکام آرا گفت: ۱۰۰ درصد پرونده‌هایی که به دادگاه‌های تجدید نظر ارسال شده، آرای بدوی ما در دادگاه تجدید نظر بدون نقض بوده و تایید شده است.

وی با اشاره به انجام دادرسی الکترونیک در راستای رفاه مردم بیان کرد: سال گذشته ۴۳۳ جلسه رسیدگی الکترونیکی را در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان داشتیم.

محمدپور عنوان کرد: در زمینه پیشگیری از وقوع جرم هم خراسان جنوبی جزو استان‌های برتر کشور است که در این زمینه اقدامات موثر و فراگیری را در سطح استان در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی گفت: در زمینه آگاه سازی و پیشگیری از وقوع جرم، ۹۱ دوره آگاه سازی با شرکت ۱۶ هزار و ۹۲۳ نفر، ۳۴ هزار و ۱۹۸ نفر ساعت برگزار کرده‌ایم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی افزود: یکی از جرایمی که در جامعه شیوع دارد، فرار از خدمت است و سربازان فراری که به صورت خود معرف (طرح بازگشت به سنگر) در تاریخ اول تا نیمه تیر ماه به مناسبت‌ هفته قضاییه مراجعه کنند، معاف از کیفر خواهند شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دخالت نیروهای مسلح در انتخابات ممنوع است و اگر دخالت کنند براساس قانون جرم نگاری شده، بیان کرد: تاکنون محکومیت نیروهای مسلح را در زمینه دخالت در انتخابات نداشته‌ایم.

محمدپور گفت: یکی از دلایل فرار سربازان از خدمت مشکلات مالی بوده که در دولت سیزدهم افزایش حقوق سربازان مورد توجه جدی قرار گرفته و باعث کاهش فرار سربازان شده است.

وی بیان کرد: فرار از خدمت، ایراد ضرب و جرح، خسارت مالی به تجهیزات و مواد مخدر شایع ترین جرایم نیروهای مسلح است.

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه آمار جرایم نیروهای مسلح در خراسان حنوبی بسیار پایین است افزود: علاوه بر عفوهای عمومی که از سوی رهبر انقلاب اعلام می‌شود، سوم خرداد هم به نظامیان عفو جداگانه ای داده می‌شود.

دادستان نظامی خراسان جنوبی هم گفت: سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱ درصد کاهش ورودی پرونده‌ها به سازمان قضایی نیروهای مسلح استان را داشتیم که برگزاری دوره‌های پیشگیری از وقوع جرم نقش موثری در کاهش این پرونده‌ها داشته است.

محمدرضا کیانیان افزود: سال گذشته ۸۰ درصد آرای صادره در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان مجازات‌های جایگزین حبس بوده که برای ۵۵ درصد این آرا نیز حکم تعلیق اجرا صادر شده است.

وی درخصوص بازدارندگی تعلیق اجرای مجازات گفت: تنها ۱۱ درصد این پرونده‌های تعلیقی، اجرایی شده و افراد مجدد مرتکب جرم شده اند که نشان می‌دهد تعلیق اجرای پرونده واقعا بازدارنده بوده است.

دادستان نظامی خراسان جنوبی عنوان کرد: در تمامی یگان‌های خدمتی استان امکان حبس در خدمت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه ما باید با ارباب رجوع رفتار خوبی داشته باشیم افزود: برای انجام دادن کاری که وظیفه ماست نباید منت سر مردم بگذاریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha