آلودگی هوا و گرد و غبار تا پنجشنبه مهمان اصفهان است

اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: طبق پیش بینی‌ها گرد و خاک و ریزگردها به همراه آلودگی هوا تا روز پنجشنبه در استان استمرار دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، منصور شیشه فروش اظهار داشت: تندبادهای فصلی شب گذشته باعث خیزش کانون‌های گرد و غبار از مناطق شمال و شرق استان و در نتیجه تشدید آلودگی هوای اصفهان شد.

وی افزود: با فعال شدن کانون‌های خیزش گرد و غبار در اردستان، انارک، دشت سجزی، کانون‌های بیابانی شرق اصفهان، تالاب گاوخونی، مناطق بیابانی اطراف کاشان، اراضی رها شده و بستر خشک رودخانه زاینده رود، توده گرد و خاک به مناطق مرکزی استان نفوذ کرده و موجب افزایش چشمگیر شاخص آلایندگی در حد اضطرار برای عموم و همچنین افزایش ذرات گرد و غبار و کاهش میدان دید شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: متأسفانه شاخص میانگین ۲۴ ساعته آلودگی هوا ۱۷۶ و شاخص لحظه ای در برخی ایستگاه‌ها به عدد ۵۰۰ رسیده است.

شیشه فروش یادآور شد: سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان، بیابانی است که در ۱۴ کانون بیش از یک میلیون و ۵۰۹ هزار هکتار کانون‌های بحران فرسایش بادی مطالعه و شناسایی شده است که برای کنترل اثرات کانون‌ها تاکنون ۳۱۰ هزار هکتار پوشش های گیاهی و نهال کاری اجرا شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: وزارت نیرو می بایست در جهت تأمین حقابه های زیست محیطی کشاورزی و فضای سبز زاینده رود اقدام و ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه تالاب گاوخونی که مطالعه شده است را به استان تخصیص دهد و نیز در جهت احیای زاینده رود و جریان دایمی آن و پیشگیری از برداشت های غیر مجاز آب در بالادست حوضه و جلوگیری از بارگذاری های خارج از مصوبات شورای عالی آب و تسریع در تکمیل طرح های تأمین آب در حوضه زاینده رود اقدام کند.

به گفته شیشه فروش در پی تشدید آلودگی هوای اصفهان، جلسه اضطراری مدیریت بحران استان از شب گذشته برگزار و جلسه کارگروه شرایط اضطرار گرد و غبار با حضور اعضا تشکیل شد.

وی اظهار کرد: اطلاع رسانی از روز گذشته توسط مرکز بهداشت برای رعایت الزامات ایمنی بهداشتی و سلامت عمومی، عدم انجام سفرهای غیر ضرور درون شهری و عدم فعالیت بدنی و ورزش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: همچنین جلسه کمیته اضطرار شرایط گرد و غبار تأکید کرد هر اقدامی که منجر به افزایش آلودگی و گرد و خاک شود از جمله آتش زدن ضایعات و پوشش‌ها و بقایای گیاهی در مزارع، عملیات خاکبرداری و عمرانی و فعالیت معادن گچ و خاک و مصالح در روزهای آلوده ممنوع است.

شیشه فروش یادآور شد: همچنین بر کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده در محدوده توسط اداره کل محیط زیست، استقرار و تقویت تیم های پیش بیمارستانی، بهداشت در مکان‌های پر جمعیت و کاهش تردد خودروها تأکید شد.

به گزارش ایرنا، اصفهان در سال‌های اخیر با چالش کم‌آبی، خیزش گرد و خاک و خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی مواجه است و در آغاز فصل تابستان در اثر وزش باد که کانون‌های فرسایش بادی را فعال می‌کند با افزایش آلودگی هوا مواجه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha