رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی: احزاب باید میدان‌دار انتخابات باشند

اراک - ایرنا - رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی گفت: احزاب باید میدان‌دار انتخابات باشند و بعد از انتخابات هم پاسخگو باشند.

به گزارش ایرنا، مرتضی سورانه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: هر انتخاباتی همانطورکه قدرت انتخاب دارد، می‌تواند توسط قدرت مردم هم عزل شود.

وی بیان کرد: حزبی که فعالیت نامزدی را معرفی و رای بیاورد باید پاسخگو باشد و اگر در دوره فعالیت پاسخگو و کارآمد نباشد، با رای مردم خلع می‌شود.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی با بیان اینکه بهترین شکل اجرای انتخابات، میدان‌داری با احزاب است، ادامه داد: انتخابات پیش رو در یک شرایط اضطراری، اتفاق تلخ و ناخواسته برای رئیس جمهور شهید کشور کلید خورد و همه ما را دچار بهت و حیرت کرد و غمی بر جامعه ایجاد کرد.

سورانه اظهار کرد: اما قانون و اجرای قانون اساسی ‌برای تعیین دولت ضرورت دارد، انتخاباتی که بدون آمادگی قبلی برای همه کاندیداها و در شرایط اضطراری به وجود آمد.

وی گفت: احزاب وظیفه و حق خود می‌دانند که در عرصه‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی و در بازار انتخابات در تعیین سرنوشت کشور و جامعه به صورت تشکیلاتی، سنجیده، علمی و مبتنی بر قواعد دمکراسی میدان دار باشند.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی اضافه کرد: اما در کشور متاسفانه به دلیل اینکه به احزاب اجازه رشد و فعالیت داده نمی‌شود، انتخابات در تراز پایین عمومی و به طور بارز دولتی برگزار می‌شود.

سورانه عنوان کرد: در ستادهای نامزدهای نزدیک به تفکر حاکم، دولتی‌ها نقش دارند و خبرهایی رسیده که ۲ نفر از اعضای هیات اجرایی و مسئول رسیدگی به تخلفات در فرمانداری یکی از شهرهای استان مرکزی در این ستادها فعایت دارند.

وی گفت: این افراد پوستر می‌چسبانند، عکس‌ آنها گرفته شده، مستندات وجود دارد، اطلاع هم داده شد و اگر این افراد از سمت اجرایی که دارند و باید امین انتخابات باشند، عزل نشوند، با اسناد و مدارک، رسانه‌ای می‌شوند.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی ادامه داد: انتخابات اگر دست احزاب باشد به عنوان فعالان سیاسی شناسنامه دار وظیفه انتخاباتی خود را انجام می‌دهند، خیلی از مدیران الان متهم هستند که دچار تنازع بقا برای حفظ میز هستند.

سورانه اظهار کرد: ترسی ایجاد شده که اگر تلاش نکنیم، اتوبوسی عوض می‌شوند.

وی تصریح کرد: به عنوان جبهه اصلاحات ترکیبی اعتلافی از تمام احزاب اصلاح طلب ۳۰ یا ۳۱ حزب در استان مرکزی به اضافه ۱۵ شخص حقیقی، یک جمع ۴۵ نفره در جبهه اصلاحات تشکیل شده که وظیفه حضور در انتخابات و تشویق مردم به این آزمون سیاسی را برعهده دارند.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی یادآور شد: با توجه به انتخابات ۲ یا سه سال اخیر و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ که میزان مشارکت مردم و اعتماد عمومی روز به روز روبه افول و تقلیل رفته و در این ۲ دوره نامزدی از اصلاحات وجود نداشت، مشارکتی هم از سوی این جبهه صورت نگرفت.

سورانه عنوان کرد: اما این‌بار چون نامزد در انتخابات داریم، برای احیای صندوق رای، معنا بخشی به انتخابات و برای گسترش مشارکت مردم در انتخابات با همه تلاش به میدان آمده‌ایم تا اعتماد را به جامعه بویژه قشر جوان که به شدت احساس سرخوردگی و ناامیدی دارند، برگردانیم و زمینه‌ساز انتخابات رقابتی، آزاد و معنادار باشیم.

وی با بیان اینکه رقیب خیلی تمایل ندارد که یخ جامعه بشکند، افزود: رقبا در انتخابات پیش‌رو ۲ گروه متکی به رای مردم و دیگری متکی به رانت و تقویت حاکمیتی هستند.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی اضافه کرد: گروهی که پشتیبان و دلگرمی آنها حاکمیت است، رای مردم را نیاز ندارند، زاکانی در مناظره تلویزیونی اعلام می‌کند که من می‌ایستم و نمی‌گذارم پزشکیان رای بیاورد و در جای دیگر می‌گوید داری با یک رئیس جمهور صحبت می‌کنی، حق بیان چنین ادبیاتی وجود ندارد.

سورانه گفت: ستاد اصولگراها کجا است، اصلا جرات دارید که مردم را به حضور در انتخابات دعوت کنید؟ چرا پاسخ فساد چای دبش را نمی‌دهید؟

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی افزود: سرمایه اجتماعی کشور به قدری تنزل یافته که هر اتفاق بدی در کشور رخ می‌دهد، راحت بیان می شود که کار خودشان است و این جمله بسیار بسیار بد است زیرا عمق اعتماد عمومی مردم را از بین برده است.

سورانه عنوان کرد: میزان مشارکت در انتخابات مجلس زیر ۴۰ درصد و شاید پایین‌تر بود و نبویان نفر اول مجلس در تهران زیر ۶۰۰ هزار رای آورد.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان مرکزی ادامه داد: اگر مردم پای صندوق‌های رای نمی‌آیند، نتیجه عملکرد بد حاکمان است، تلاش می‌کنیم زمینه حضور مردم را فراهم کنیم.

سورانه اظهار کرد: ستاد اصلی پزشکیان پنج ستاد دیگر مردمی، امید، کارگزاران، اعتدال و توسعه و روستایی دارد و تعداد ستادها بیانگر پای کار بودن است.

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی هم گفت: بعد از راهبردی که جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس در اسفندماه سال گذشته داشت و اعلام کرده بود تنها در انتخابات رقابتی، آزاد، منصفانه، موثر و معنادار شرکت می‌کند و آن انتخابات واجد شرایط نبود و جبهه اصلاحات ایران نامزدی معرفی نکرد.

سعید نادری افزود: تصمیم گیری به جبهه اصلاحات استان‌ها واگذار شد که استان مرکزی هم به تبع جبهه اصلاحات کشور، هیچ نامزدی را معرفی نکرد.

وی بیان کرد: پس از اتفاقاتی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور شهید، کشور به صورت غیرمترقبه وارد انتخابات ریاست جمهوری شد و جبهه اصلاحات باز هم راهبرد قبلی را مد نظر قرار داد و اعلام کرد به صورت مشروط در انتخابات شرکت می‌کند و شرط را داشتن نامزد اختصاصی اعلام کرد.

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی ادامه داد: کماکان معتقدیم تا انتخاباتی که بتواند از تمام‌ تفکرات و سلایق کشور کاندیدا داشته باشد و حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان به صورت کامل رعایت شود، فاصله معناداری وجود دارد.

نادری اظهار کرد: با توجه به راهبرد مشروطی که جبهه اصلاحات در بیانیه خود اعلام کرده بود، پس از جلسات متعدد، سه گزینه جهانگیری، آخوندی و پزشکیان را قبل از اعلام نتایج تعیین صلاحیت توسط شورای نگهبان اعلام کرده بود.

وی گفت: پزشکیان فردی متخصص، پاکدست، صادق و مردمی است و تنها این گزینه تایید صلاحیت و وارد انتخابات شد و با کمال تاسف ۲ گزینه دیگر تایید نشدند که شایستگی‌های آنها از خیلی از کسانی‌که تایید صلاحیت شدند، بالاتر بود و به این موضوع نیز اعتراض داریم.

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی اضافه کرد: اگر رای مردم در اداره جامعه دخیل نشود و اجازه حاکم شدن رای مردم داده نشود، دلسردی در جامعه ایجاد می‌شود و روز به روز از خدمات شایستگان در دولت فاصله گرفته می‌شود و نخبگان با دید این فضا و روند میل به مهاجرت پیدا می‌کنند.

نادری گفت: وضعیت معیشتی مردم باعث کاهش مشارکت در عرصه‌های سیاسی شده، وقتی کاندیداها وعده می‌دهند و پایبند و پاسخگو نیستند، روز به روز سفره مردم کوچکتر می‌شود و با چه انگیزه‌ای باید رای دهند.

وی عنوان کرد: بحثی مطرح شد که تحریم آنچنان هم در زندگی مردم تاثیر ندارد، با این شعار در انتخابات حضور یافته و از مردم رای گرفتند صحنه به صورت کاملا یک طرفه برای آنها چیده شده و رقیبی هم در صحنه نبوده و به صورت دوپینگی انتخاب شدند، اما وقتی با واقعیت‌ها روبرو شدند، دیدند تحریم خیلی اثرگذار است و تلاش کردند به برجامی که مخالف آن بودند، برگردند.

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی اضافه کرد: باید به مردم حق داد، اما از آن طرف، کسی که انتخاب می‌شود به صورت مستقیم و غیرمستقیم به روش‌های مختلف در زندگی و معیشت افراد تاثیرگذار است.

نادری تصریح کرد: مردم اگر می خواهند راهی که طی سه سال گذشته طی شد، فیلترینگی که اعصاب آنها را خورد کرده، گشت ارشادی که زندگی آنها را مختل کرده و زنان و دختران مظلومی که برای ترخیص خودروهای خود در پلیس + ۱۰ حضور دارند و جز آزار مردم دستاوردی دیگری برای حجاب و حاکمیت نیست و تنها مردم آزاری است، باید روش و تفکر دیگری را برگزینند تا فضایی برای تنفس داشته باشند.

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی افزود: بخشی از حاکمیت خود را رقیب احزاب می‌داند، زیرا از فعالیت شفاف حزبی گریزانند.

نادری تاکید کرد: طی سه سال گذشته جلسات مستمری در جبهه اصلاحات استان مرکزی تشکیل شد و اگر ظهور و بروزی نداشت، به دلیل آن بود که اجازه برگزاری مراسم عمومی داده نشد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی در هشتم تیرماه جاری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha