تشکیل خانه صلح و میانجی‌گری در گرمسار تا افزایش ۱۵ درصدی صلح و سازش

سمنان - ایرنا - احیای حقوق عامه، تشکیل خانه صلح، افزایش صلح و سازش در پرونده‌ها، و تشریح برنامه‌ها و طرح‌های جدید برای کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا، از مباحث نشست خبری رییس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرمسار با اصحاب رسانه بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس دادگستری گرمسار روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به برنامه‌های دستگاه قضا در راستای کاهش پرونده‌های ورودی و احیای حقوق عامه بیان کرد: با تشکیل خانه صلح و سازش طی یک سال اخیر حدود ۱۵ درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شد و این روند با حضور صلح‌یاران مورد اعتماد و نام‌دار مردمی ادامه دارد.

فرشید صفدری با تأکید بر ضرورت آگاهی مردم از مسایل حقوقی افزود: روزانه ۲ وکیل به صورت رایگان به ارائه مشاوره حقوقی در دادگستری گرمسار می‌پردازند.

رفع مشکلات حقوقی چهار واحد تولیدی در گرمسار

وی از تشکیل کمیته حقوقی حمایت از تولید در دادگستری این شهرستان خبر داد و گفت: با شروع فعالیت این کمیته تا کنون مسایل حقوقی چهار واحد تولیدی شهرستان رفع و تأثیر مثبت آن در رونق تولید داخلی مشهود است.

وی با اشاره به اینکه کمیته حقوقی حفظ بیت المال که بیش از پنج سال در گرمسار مسکوت مانده بود، اکنون راه‌اندازی شد و مصوبات خوبی در جلسات آن ثبت شد، ابراز کرد: توجه به خانواده زندانیان جرائم غیرعمد و جرائم مالی و برقراری ارتباط تصویری زندانیان برای حضور در جلسات دادگاه به صورت برخط و مجازی، از دیگر اقدامات دستگاه قضا در گرمسار بود.

تشکیل خانه صلح و میانجی‌گری در گرمسار تا افزایش ۱۵ درصدی صلح و سازش

کاهش میانگین دادرسی در گرمسار به ۵۶ روز

رییس دادگستری گرمسار کاهش اطاله دادرسی را هدف اصلی دستگاه قضا برشمرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی و طرح‌های انجام شده میانگین دادرسی به پرونده‌ها در این شهرستان به ۵۶ روز رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان پرونده ورودی به دستگاه قضای این شهرستان ۲۳ هزار و ۳۷۲ فقره است، اضافه کرد: تعداد پرونده های کثیرالشاکی در گرمسار به صفر رسیده است.

وی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ را از دیگر رویکردهای مهم دستگاه قضا عنوان کرد و افزود: استفاده از پابند الکترونیکی که با امکان تردد زندانی تا شعاع یکهزار متر و با اجرای طرح گلریزان و فعالیت ستاد دیه شهرستان با حمایت ویژه خیران آزادسازی برخی زندانیان جرائم غیرعمد به صورت مستمر در طول سال محقق می شود.

احقاق حقوق عامه و ایجاد امنیت روانی مطالبه مردم گرمسار بود

دادستان عمومی و انقلاب گرمسار نیز در این نشست با بیان اینکه اهالی رسانه در این شهرستان نقش بسزایی در تبیین عملکرد دستگاه قضا برای عموم مردم و جلب رضایت در بدنه جامعه دارند، گفت: فعالیت خبرنگاران در جهاد تبیین نوعی عبادت محسوب می شود.

وحید محمدی با تأکید بر لزوم امیدآفرینی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در راستای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات بیان کرد: با توجه به تدابیر رهبر معظم انقلاب، اکنون دستگاه قضا در مطلوب ترین حالت قرار دارد.

وی با بیان اینکه کارکنان دستگاه قضا به صورت جهادی در حال رسیدگی به پرونده ها هستند، تصریح کرد: احقاق حقوق عامه و ایجاد امنیت روانی مهمترین مطالبه مردم گرمسار بود که تا کنون اقدامات مطلوبی در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم انجام شده است.

تشکیل کارگروه قضایی تحقق شعار سال

دادستان گرمسار از افزایش ۱۵۰ درصدی حضور ارباب رجوع در دادسرا خبر داد و گفت: بخش زیادی از مطالبات مراجعه کنندگان به دادسرا مربوط به سایر نهادهای اجرایی است که با پیگیری دادستانی به عنوان مدعی‌العموم رفع می شود.

وی درباره مبارزه با فساد در دستگاه ها و نهادهای اجرایی با اشاره به انجام کارهای مقدماتی و تحقیقات اولیه بیان کرد: تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و تشکیل کارگروه قضایی در راستای تحقق شعار سال از دیگر طرح‌هایی که توسط دستگاه قضا در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه سرکشی از زندان به صورت هفتگی انجام می شود، اضافه کرد: بازگردانی اجتماعی زندانیان و بازپروری آنان از جمله برنامه های دستگاه قضا برای کاهش وقوع جرم است که در این راستا ارفاق‌های قانونی برای سارقان زندانی تا زمان تأیید اصلاح، اعمال نمی‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب گرمسار گفت: در این راستا از دانشجویان رشته روانشناسی طی مکاتبه با روسای دانشگاه های گرمسار دعوت شده تا برای ارائه مشاوره و بازپروری اجتماعی زندانیان به دستگاه قضا کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha