آمریکا، ژاپن و کره جنوبی همکاری دفاعی مسکو و پیونگ‌یانگ را محکوم کردند

تهران– ایرنا– نمایندگان کره جنوبی، آمریکا و ژاپن امروز دوشنبه با صدر بیانیه‌ای مشترک، همکاری دفاعی میان کره شمالی و روسیه را محکوم کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری یونهاپ با انتشار این خبر افزود: کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و ژاپن در بیانیه ای مشترک، به شدیدترین نحو گسترش همکاری نظامی بین روسیه و کره شمالی را که در نشست هفته گذشته در زمینه دفاع (نظامی) دو جانبه، پیمانی را به امضا رساندند، محکوم کردند.

این گزارش در ادامه می افزاید: سه کشور در این بیانیه مشترک اعلام کردند که پیمان جدید بین کره شمالی و روسیه باید برای تمامی طرف‌های ذی‌ربط که از رژیم منع اشاعه (تسلیحات کشتار جمعی) حمایت می‌کنند، موجب «نگرانی شدید» باشد.

امضا کنندگان این بیانیه مشترک جونگ پاک (Jung Pak) مقام ارشد آمریکا در امور کره شمالی، چو کوو رئی (Cho Koo-rae) معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی و نامازو هیرویوکی (Namazu Hiroyuki) دستیار وزیر امورخارجه ژاپن در امور آسیا و اقیانوسیه هستند.

در متن این بیانیه مشترک بدون اشاره به حمایت‌های سنگین نظامی غرب به سرکردگی آمریکا به کی‌یف در جنگ اوکراین، آمده است: آمریکا، جمهوری کره (جنوبی) و ژاپن، تعمیق همکاری نظامی بین کره شمالی و روسیه، از جمله تداوم انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه که رنج مردم اوکراین را طولانی‌تر و قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را نقض و همچنین ثبات را هم در شمال شرق آسیا و هم در اروپا تهدید می کند، به شدیدترین نحو ممکن محکوم می‌کنند.

سه کشور بر تعهد خود بر تقویت همکاری برای مقابله با آنچه «تهدید کره شمالی و وخامت وضعیت» در منطقه خوانده شد، تاکید کردند. آمریکا نیز اعلام کرد که بر تعهد خود در دفاع از کره جنوبی و ژاپن، «مستحکم» ایستاده است.

دراین بیانه مشترک آمده است: واشنگتن، سئول و توکیو همچنین بر باز بودن مسیر گفتمان با کره شمالی تاکید کرده و از کره شمالی می‌خواهند تحریک های بیشتر و بازگشتن به (میز) مذاکرات هستند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورخ چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ برای نخستین بار پس از ۲۴ سال از کره شمالی دیدن کرد.

رئیس جمهوری روسیه در جریان این ملاقات پس از امضای توافق مشارکت راهبردی جامع با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، اعلام کرد مسکو و پیونگ یانگ متعهد شدند که در صورت حمله به یک طرف، طرف دیگر به کمک آید.

پوتین در پایان مذاکرات با رهبر کره شمالی در پیونگ‌یانگ تاکید کرد: مسائل امنیتی و بین المللی بخش بزرگی از مذاکرات را به خود اختصاص داد، روسیه توسعه همکاری‌های نظامی-فنی با کره شمالی را بر اساس این توافق رد نمی‌کند.

سفر پوتین حتی پیش از رسیدن به پیونگ‌یانگ با واکنش گسترده غرب مواجه شد و امضای توافق مشارکت راهبردی جامع، آمریکا و متحدانش در منطقه را به شدت نگران ساخت.

کره جنوبی از معاهده جدید بین روسیه و کره شمالی ابراز تاسف کرد

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی همکاری دفاعی مسکو و پیونگ‌یانگ را محکوم کردند

یک روز پس از امضای این توافق دفاعی، کره جنوبی نسبت به آن ابراز تاسف و لیم سو-سوک سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی در مورخ پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ در یک نشست خبری اعلام کرد: ابراز متاسفیم که برغم هشدارهای مکرر از سوی جامعه بین‌المللی، روسیه و کره شمالی یک معاهده شراکت راهبردی جامع امضا کردند و این معاهده به طور علنی به همکاری فناوری- نظامی که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند، اشاره دارد.

توافق سئول، توکیو و واشنگتن بر سر افزایش همکاری‌های امنیتی

چو تائه یول وزیر خارجه کره جنوبی نیز در مورخ یکشنبه سوم تیر ماه ۱۴۰۳ در واکنش به این سفر و معاهده امضا شده بین پیونگ یانگ و مسکو در جریان یک نشست خبری اعلام کرد: پس از امضای معاهده امنیتی جدید میان روسیه و کره شمالی، سئول، توکیو و واشنگتن بر سر افزایش همکاری‌های امنیتی به توافق رسیدند.

وزیر خارجه کره جنوبی در این نشست خبری با بیان اینکه در پاسخ به تهدیدهای کره شمالی، با وزیران خارجه آمریکا و ژاپن توافق کردیم که اتحاد و همکاری امنیتی میان سه کشور را تقویت کنیم، افزود: همچنین در رایزنی‌های انجام شده تصمیم گرفته شد که سئول، واشنگتن و توکیو برای رهبری پاسخ‌های سختگیرانه جامعه بین‌المللی به اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ یانگ، همکاری نزدیک خود را افزایش دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha