مشارکت حداکثری نماد اقتدار نظام اسلامی و اثبات یاوه‌گویی رسانه‌های معاند

ارومیه- ایرنا- نمایندگان جناح های مختلف سیاسی و همچنین فعالان سیاسی با تاکید بر اینکه در کنار انتخاب اصلح، مشارکت حداکثری در انتخابات هشتم تیر یک اصل اساسی به شمار می رود، تحقق این امر را نمادی برای اقتدار نظام اسلامی و اثبات یاوه گویی رسانه های معاند دانستند.

به گزارش ایرنا، هر روز که می گذرد زمان برای خلق حماسه ای دیگر نزدیک تر می شود؛ ملت ایران امسال پرشورتر از دوره های قبل و با شوق مثال زدنی خود روز انتخابات را رصد می کنند تا در هشتم تیر حماسه دیگری خلق کنند و یک بار دیگر برگ زرینی بر تاریخ غیرت و شجاعت خود بیافزایند.

اقشار مختلف مردم اعم از مردم عادی، نخبگان، دانشگاهیان و فعالان سیاسی حضور در پای صندوق های رای را بی هیچ چون و چرایی لازم، واجب و ضروری می دانند؛ آنان براین باور هستند این حضور سهیم شدن در سرنوشت کشور، ترسیم آینده ای زیبا برای خود و ارتقا بخشیدن به جایگاه بین المللی ایران اسلامی است.

آنها همچنین معتقد هستند که اگرچه جامعه با برخی مشکلات از جمله اقتصادی مواجه است اما این دلیلی بر شرکت نکردن در پای صندوق های رای نمی شود.

اما گذشته از شور مردم برای رای دادن، در آن طرف دشمنان داخلی و خارجی و رسانه های وابسته به آنها اقدام به سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی، نا امید کردن مردم و تلاش برای پایین آوردن نرخ مشارکت مردم در انتخابات کرده و در این راه از هر حربه ای استفاده می کنند.

بدخواهان این سرزمین چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی سعی می کنند میان ملت و نظام شکاف ایجاد کرده و با مایوس کردن مردم و جلوگیری از رفتن آنها در پای صندوق های رای، مشروعیت و مقبولیت نظام را زیر سوال برده و به دنیا چنین القا کنند که جمهوری اسلامی دیگر جایگاهی ندارد.

انتخابات ایران چه مجلس باشد و چه ریاست جمهوری همواره مورد رصد دشمنان بوده و لحظه به لحظه اخبار آن در رسانه های خارجی بازتاب پیدا کرده و مورد تحلیل رسانه های معاند می شود.

اینکه میزان مشارکت چه اندازه خواهد بود و آیا ملت ایران، چه فردی را انتخاب خواهند کرد سوالی است که همواره ذهن آنها را درگیر کرده است.

قرار گرفتن در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ما را برآن داشت تا میزگردی با محوریت «ضرورت مشارکت در انتخابات، نتایج آن و انتخاب اصلح» با حضور برخی از فعالان سیاسی استان برگزار کنیم که ماحصل آن در پی می آید.

در این میزگرد هوشنگ عطاپور از فعالان سیاسی اصلاح طلب و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی در دولت اول روحانی، نصرالله اسداللهی از فعالان سیاسی اصولگرا و رییس ستاد انتخاباتی آیت الله رییسی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و همچنین حسین حاجی نبی زاده از فعالان سیاسی و کاندیدای دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک به ستاد دکتر محمدباقر قالیباف حضور داشتند.

ایرنا: نقش مشارکت گسترده مردم در آینده کشور و راهکارهای ارتقای حضور مردم

فعال سیاسی و روزنامه نگار ارومیه ای در این خصوص گفت: این انتخابات ناخواسته بود و جامعه سیاسی و مردم آماده چنین انتخاباتی نبودند؛ عموما در انتخابات فعالیت های سیاسی از یک سال پیش شروع می شود اما این بار در جامعه و در جمع سیاسیون آمادگی لازم وجود نداشت.

هوشنگ عطاپور افزود: براساس نظر سنجی های معتبری که در دست است، روند مشارکت افزایش تدریجی دارد و بر اساس آمار و نظر سنجی ها، اول که تبلیغات شروع شد میزان مشارکت بالا بود و بعد مقداری پایین آمد، اما آرام آرام بیشتر شده است.

مشارکت حداکثری نماد اقتدار نظام اسلامی و اثبات یاوه‌گویی رسانه‌های معاند

وی اضافه کرد: در ایران بر اساس تجربه ای که در انتخابات ریاست جمهوری داشتیم، اصلا پیش بینی نمی توان کرد در انتخابات سال ۷۶ که بین خاتمی و ناطق نوری بود چنین فضایی حاکم بود اما سه روز مانده به انتخابات یکباره جو عوض شد و فضا برگشت و یکباره مشارکت به شکل تصاعدی بالا رفت؛ به خاطر آن نمی توان مقایسه کرد اما آن چیزی که در نظر گرفته می شود، میزان مشارکت در مقطع کنونی ۴۸ درصد پیش بینی شده است.

مشارکت بالا نشانگر گسترش جامعه سیاسی

وی اظهار کرد: هرچقدر میزان مشارکت در انتخابات بالا باشد، نشان می دهد جامعه سیاسی کشور گسترش می یابد و افراد و شهروندان تلاش می کنند در سرنوشت کشور مشارکت کنند.

این فعال سیاسی ادامه داد: این مشارکت پیامی برای سیاستمداران داخلی و خارجی دارد که شهروندان ایرانی نسبت به سرنوشت کشور خود بی تفاوت نیستند و برای آنها مهم است کدام روش و سلیقه سیاسی بر سرکار می آید که این خود به نشاط سیاسی دامن می زند.

عطاپور گفت: هرچقدر میزان مشارکت بالا باشد، مشروعیت نظام را مضاعف می کند و علاوه براین این مشارکت در نظام سیاسی یک نوع شارژ است چنان که هر اندازه مشارکت بالا باشد، دولتمردان در داخل با افتخار حرف خود را می زنند.

نگاه رسانه های خارجی به انتخابات ایران

وی افزود: امروز نگاه اکثر رسانه های خارجی انتخابات ایران را رصد می کند حتی خود آمریکا و اسراییل در موضوع غزه منتظر هستند در ایران کدام جریان و جناح سیاسی با کدام میزان مشارکت برنده خواهد شد.

کاهش مشارکت خواسته طرفداران تحریم علیه ایران

وی اضافه کرد: اگر دولت مقتدر با درصد مشارکت بالا مستقر شود، قطعا برای مردم دنیا این پیام را خواهد داد که ملت ایران همچنان پایبند نظام و انقلاب هستند.

عطاپور ادامه داد: امروز طرفداران تحریم علیه ایران می خواهند میزان مشارکت پایین باشد و دشمنان نظام، پزشکیان را تحمل نمی کنند و بیشترین هجمه را برعلیه او دارند.

وی اظهار کرد: بیشترین دلیل عدم تحمل پزشکیان از سوی دشمنان این است که او آرای خاکستری را به میدان می آورد و دشمنان ایران اسلامی از این امر ناراحت و عصبانی هستند.

مشارکت در انتخابات تثبیت مشروعیت نظام

دیگر فعال سیاسی ارومیه ای نیز در این خصوص گفت: مشارکت در انتخابات همانند نماز خواندن بوده و عین عبادت است و زمانی که مردم در انتخابات شرکت می کنند، این مشارکت آنها مشروعیت نظام را تثبیت می کند.

نصرالله اسداللهی افزود: اگر مردم مشارکت نکنند، مشروعیت نظام زیر سوال می رود که باید با همه توان از این امر جلوگیری کنیم.

مشارکت حداکثری نماد اقتدار نظام اسلامی و اثبات یاوه‌گویی رسانه‌های معاند

وی اضافه کرد: درخواست من از تمام مسوولان این است که با تمام قوا به مردم خدمت کنند تا مردم دلسرد نشوند و در صحنه بمانند.

وی ادامه داد: اثرگذاری مشارکت و حضور پرشور مردم در عرصه ها برای ما تجربه شده چنان که جنگ هشت ساله نمونه بارز حضور پرشور مردم و حماسه آفرینی آنهاست.

انتخابات نماد همیشگی قدرت در نظام اسلامی

فعال سیاسی ارومیه ای انتخابات را نمایش قدرت دانست و اظهار کرد: ما این نمایش قدرت را در تشییع شهدای خدمت هم دیدیم که امیدواریم در انتخابات هشتم تیر، این حضور پرشور تکمیل شود.حضور پرشور در انتخابات باعث می شود تا در عرصه بین المللی و معادلات منطقه ای محکم تر حرف بزنیم و این باعث ارتقای جایگاه کشور در سطح جهانی و منطقه ای می شود.

اسداللهی تاکید کرد: باید همه ما توجه داشته باشیم که دشمنان درصدد ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه ایران هستند و همه ما باید در این خصوص، مقابل دشمنان بایستیم.

حضور محکم در معادلات منطقه ای ارمغان مشارکت در انتخابات

دیگر فعال سیاسی ارومیه ای نیز در این میزگرد گفت: حضور پرشور در انتخابات باعث می شود تا در عرصه بین المللی و معادلات منطقه ای محکم تر حرف بزنیم و این باعث ارتقای جایگاه کشور در سطح جهانی و منطقه ای می شود.

حسین حاجی نبی زاده افزود: امید می رود در انتخابات هشتم تیر امسال، نسبت به دوره انتخابات مجلس که اسفندماه گذشته برگزار شد، مشارکت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه وجود سلایق مختلف در انتخابات باعث افزایش میزان مشارکت می شود، اضافه کرد: علاوه بر آن باید توجه داشته باشیم که هر رای که می دهیم، رای به جمهوری اسلامی و رای به اقتدار کشور است.

مشارکت حداکثری نماد اقتدار نظام اسلامی و اثبات یاوه‌گویی رسانه‌های معاند

ایرنا: علاوه بر مشارکت، انتخاب اصلح نیز یکی از مهمترین مولفه های انتخابات در کشور است؛ به نظر شما شاخصه های انتخاب اصلح چیست؟

رییس جمهوری مقتدر وبرخوردار از قدرت چانه زنی

فعال رسانه ای و روزنامه نگار ارومیه ای در این خصوص اظهار کرد: باید به فردی رای داده شود که فردا عملکرد مناسبی داشته باشد چراکه عملکرد او هم به پای خود فرد منتخب، هم پای جناح سیاسی و هم پای نظام نوشته می شود.

عطاپور ادامه داد: رییس جمهور در ساختار سیاسی ایران مقام دوم قدرت را دارد بنابراین این فرد باید متعهد، دارای اخلاق اسلامی و فساد ستیزی بوده و در کارنامه اش فساد نباشد و علاوه براین اطرافیانش نیز اهل فساد و رانت نباشند همچنین وعده های دروغ ندهد؛ وعده هایی که می داند این وعده ها اصلا امکان پذیر نیست.

وی گفت: همچنین فرد منتخب باید صاحب تجربه باشد تا فردا در مسایل مختلفی که در سیستم اجرایی پیش می آید، در پیش کارشناسان برنامه محور و قانون محور باشد.

وی افزود: فرد منتخب باید از تجربه و تخصص برخوردار بوده و به ایران مقتدر بیندیشد و به این مهم توجه داشته باشد که تنها قدرت نظامی کافی نیست بلکه در کنار قدرت نظامی قدرت اقتصادی باید داشته باشیم و توجه کنیم حتی حفظ قدرت نظامی در دراز مدت نیازمند حفظ قدرت اقتصادی است.رییس جمهور شهید، رییس جمهوری بود که قرآن کریم و همچنین عکس شهید سلیمانی را در سازمان ملل به اهتزاز درآورد، رییس جمهور چهاردهم نیز باید درهمین مسیر حرکت کند.

فعال سیاسی ارومیه ای اضافه کرد: رییس جمهور باید معتقد به قدرت سخت، قدرت نرم و اقتصادی باشد چراکه امروز مسأله کلان ما اقتصادی است.

وی ادامه داد: رییس جمهور در تعامل با نیروهای داخلی هم باید موفق باشد و اگر بخواهد موفق شود باید بتواند با بخشهای مختلف قدرت در کشور ارتباط داشته و در جهت معیشت مردم بتواند قدرت چانه زنی و مذاکره داشته باشد.

عطاپور اظهار کرد: دنیا در حال گذر است و دیگر غرب و شرقی در کار نیست بلکه دنیا از دو قطبی به چند قطبی حرکت کرده بنابراین در چنین فضایی مسأله ای چون تحریم با مذاکره ضمن حفظ اقتدار و منافع ملی می تواند مرتفع شود به عبارتی رییس جمهور با حفظ اقتدار و منافع ملی قدرت چانه زنی در چنین فضایی داشته باشد و بتواند موانع را بردارد.

حفظ اقتدار نظام و تداوم مسیر اقتدار شهید رییسی، شاخصه مهم رییس جمهور آینده

دیگر فعال سیاسی ارومیه ای در این خصوص گفت: باید رییس جمهور آینده برای حفظ و ارتقای روزافزون اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی با همه توان تلاش کند.

اسداللهی با بیان اینکه رییس جمهور شهید، رییس جمهوری بود که قرآن کریم و همچنین عکس شهید سلیمانی را در سازمان ملل به اهتزاز درآورد، افزود: رییس جمهور چهاردهم نیز باید درهمین مسیر حرکت کند.

وی تاکید کرد: ایران اسلامی همواره قدرتمند بوده و با اقتدار کار خود را پیش برده و امروزه به کشوری مقتدر و صاحب نظر در دنیا تبدیل شده که باید همین روند در دوره چهاردهم ریاست جمهوری نیز تداوم یابد.

وی اضافه کرد: در کنار تلاش برای اقتدار نظام، توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی و رفع مشکلات معیشتی مردم امر بسیار مهمی است که باید در دستور کار مدیر اجرایی اول کشور در دوره چهاردهم باشد.

داشتن کارنامه اجرایی موفق مهمترین شاخصه انتخاب اصلح

دیگر فعال سیاسی ارومیه ای هم در این میزگرد در خصوص شاخصه های انتخاب اصلح اظهار کرد: رییس جمهور شایسته طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، فردی است که کاردان، جهادی و دارای کارنامه موفق باشد.

حاجی نبی زاده ادامه داد: اشرافیت به موضوعات داخلی و منطقه ای و داشتن کارنامه قوی در کنار جهادی بودن از مهمترین مولفه های رییس جمهور در دوره چهاردهم باید باشد.

مشارکت حداکثری نماد اقتدار نظام اسلامی و اثبات یاوه‌گویی رسانه‌های معاند

وی تاکید کرد: داشتن مدیریت قوی، اقتدار منطقه ای و نوع تعامل با حاکمیت از ویژگی های فرد اصلح است که مردم باید در انتخاب خود این شاخصه ها را نیز مدنظر قرار دهند.

ایرنا: به نظر شما مهمترین نیاز آذربایجان غربی در دوره چهاردهم ریاست جمهوری و خواسته مردم از رییس جمهور آینده چیست؟

آذربایجان غربی برخوردار از ظرفیت ها اما توسعه نیافته

فعال رسانه ای و سیاسی ارومیه ای در این خصوص با بیان اینکه آذربایجان غربی در جدول توسعه یافتگی عموما رتبه پایینی دارد، گفت: عموما بیماری مزمن توسعه نیافتگی که از سالهای قبل به ارث رسیده باعث شده این استان جایگاه خوبی نداشته باشد.

عطاپور افزود: این استان برخوردار از منابع انسانی، کشاورزی، موقعیت جغرافیایی، پایانه های مرزی و ظرفیت های گردشگری متعدد بوده و موقعیت خوبی دارد و به عبارتی «ایران کوچک» است اما هنوز به شاخص های توسعه دست نیافته است.

وی اضافه کرد: این استان فقیرترین استان از لحاظ داشتن آزادراه ها و بزرگراه ها و از جمله استان های مهاجر فرست است و همچنین بیکاری و عدم اشتغال تحصیلکردگان دانشگاهی و نبود صنایع تبدیلی از دیگر مشکلات پیش روی این استان است.بحث دریاچه ارومیه به عنوان بحث محیط‌ زیستی مهمی است که باید مدنظر دولت آینده نیز باشد و اگر احیا نشود آینده توسعه استان به خطر می افتد.

وی با بیان اینکه باید فاصله حاشیه و مرکز از بین برود و اختیار استانداران ارتقا یابد، ادامه داد: استانداران تنها در تقسیم بودجه فعالیت دارند در صورتی که مدیران استانی باید از اختیارات بیشتری برخوردار باشند؛ نبود دولت محلی از جمله عوامل ایجاد این مشکلات است.

این فعال رسانه ای اظهار کرد: بحث دریاچه ارومیه به عنوان بحث محیط‌ زیستی مهمی است که باید مدنظر دولت آینده نیز باشد و اگر احیا نشود آینده توسعه استان به خطر می افتد.

جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای توسعه استان

دیگر فعال سیاسی آذربایجان غربی گفت: این استان را امنیتی کرده اند و سرمایه گذار به جای سرمایه گذاری دراین خطه، استان دیگری را انتخاب می کند درحالی که مرزهای این استان از مناطق مرکزی کشور امن تر است.

اسداللهی افزود: امید می رود که با نگاه مثبت به مرز، در کنار مرزها کارخانه احداث شده و محصولات آن مناطق همانجا پذیرفته شده و نگاه امنیتی از استان برداشته شود و همچنین صنایع مادر ایجاد شود.

وی اضافه کرد: انتظار از دولت بعدی این است به این مهم توجه داشته باشد؛ کارخانه هایی که در این استان باید احداث شود، در استانی دیگر راه اندازی می شود که باید این روند تغییر یابد.

زیرساخت های لازم برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد شود

دیگر فعال سیاسی ارومیه ای در این خصوص اظهار کرد: انتظار می رود دریاچه ارومیه به نوعی حفظ شود زیرا این دریاچه برای آذربایجان غربی، یک نماد است.

حاجی نبی زاده اضافه کرد: باید زیرساخت های لازم برای احیای آن ایجاد شود زیرا صرفا با حرکت های پوپولیستی نمی شود، کاری انجام داد.

وی به ظرفیت های استان اعم از آب، مرز، موقعیت جغرافیایی و دیگر پتانسیل ها اشاره کرد و گفت: این استان از موهبت های بالایی برخوردار است.

وی افزود: مواد اولیه اینجا تولید می شود اما کارخانه در استان های مرکزی نظیر اصفهان و سمنان ایجاد می شود.

حاجی نبی زاده با بیان اینکه این استان از امن ترین استان هاست، اضافه کرد: واژه امنیتی به استان گذاشته شده که این واژه باید برداشته شود.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه هفته جاری، هشتم تیر ماه همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌غربی نیز برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha