نمایندگان سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی دانشگاه چمران اهواز چه گفتند؟

اهواز - ایرنا - جلسه بررسی(مناظره) برنامه های اقتصادی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز(دوشنبه) با حضور نماینده سه داوطلب «سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان» در سالن آمفی تئاتر دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد و نمایندگان نامزدها با تشریح مسایل و مشکلات اقتصادی به بیان طرح ها و راهکارهای خود برای حل مسایل و بهبود شرایط پرداختند.

به گزارش ایرنا، این مناظره اقتصادی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه چمران و با حضور جمعی از دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی برگزار شد.

نماینده جلیلی: کشور به رییس جمهوری جهادی و ایثارگر نیاز دارد

علیرضا علیدادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز که به عنوان نماینده سعید جلیلی در جلسه حضور داشت، اظهار کرد: تمشیت امور کشور به کسانی نیاز دارد که تا پای جان برای خدمت و دفاع از منافع کشور ایستادگی کنند.

وی تامین منابع مالی را از جمله محورهای مباحث سعید جلیلی عنوان کرد و گفت: برخی کاندیدا یک شبه تصمیم گرفتند وارد کارزار انتخابات شوند و هر سوالی از آن‌ها پرسیده می‌شود پاسخ آن سوال را به کارشناسان حواله می‌دهند.

نمایندگان سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی دانشگاه چمران اهواز چه گفتند؟

نماینده سعید جلیلی در رابطه با طرح مطالبی مبنی بر ناکارآمدی برخی سیاست‌های کشور در ۴۵ سال گذشته، خطاب به نماینده پزشکیان گفت: آدرس و آمار غلط به مردم ندهید. از نظر تاریخی بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال است که ملت ایران برای رسیدن به جمهوریت مبارزه کرده تا خودش سرنوشتش را تعیین کند و برعهده بگیرد.

وی یادآور شد: در طول تاریخ، مردم ما هر وقت برای به دست آوردن استقلال خود اراده کردند مورد تهاجم، تحریم و انواع حوادث قرار گرفتند.

علیدادی، هدایت و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و پشتوانه مردمی را عاملی مهم در ماندگاری و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.

وی با اشاره به وقوع قحطی در سال‌های بسیار دور در ایران و از بین رفتن نیمی از جمعیت کشور، افزود: در نظام جمهوری اسلامی طی ۴۵ سال گذشته آماری وجود ندارد که یک نفر از گرسنگی جان خود را از دست داده باشد و این مساله از افتخارات نظام است.

نماینده سعید جلیلی بیان کرد: هیچکس در حال حاضر جرات ندارد بخشی از سرزمین ما را به کسی ببخشد این یعنی توزیع قدرت، جمهوریت و دموکراسی به خوبی اتفاق افتاده است به گونه‌ای که ما از شدت توزیع قدرت به وضعیت فعلی دست یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها فرق بین دموکراسی و جمهوری تعریف نشده است بیان کرد: تعریف نشدن دقیق این ۲ کلید واژه موجب شده تا به بلایا و مصیبت‌های ناشی از بی‌اطلاعی از این تفاوت دچار شویم.

علیدادی شکوفایی ارزش پول ملی را منوط به برخورداری از پشتوانه ارزی مناسب عنوان کرد و افزود: اگر پشتوانه ارزآوری به یک مساله‌ای همچون برجام یا یک قرارداد یا یک جریان محدود کنید آثار آن پس از مدتی خود را نشان خواهد داد.

وی افزایش تورم را محوری‌ترین مساله امروز کشور عنوان کرد و توضیح داد: در دولت یازدهم و دوازدهم ظرفیت‌های کشور به مدت هشت سال معطل ماند.

نماینده سعید جلیلی تصریح کرد: محور کار سعید جلیلی بر اساس شعار "یک جهان فرصت، یک ایران جهش"بنا گذاشته شده است.

وی معتقد است دانشگاه‌های کشور طی یک دهه گذشته از سوی جریان سیاسی اصلاح طلب با یکسری مطالبات مهندسی شده مواجه بودند.

علیدادی از دانشجویان خواست نسبت به تفاوت و خاستگاه جمهوری و دموکراسی غافل نباشند و افزود: تفکر جمهوری که جنبه فضیلتی دارد از متن جوامع رنج کشیده که در اروپا ایجاد شد برخاسته است و پس از آن فئودال‌ها نسخه دموکراسی را برای مهار جمهوریت پیچیدند.

وی بیان کرد: وقتی سیاست ارزی را روی دلار متمرکز، تک محوری و برجامیزه شود آن وقت وال استریت برای ما تعیین تکلیف می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه توضیح داد: ما با مذاکره مخالفتی نداریم و قطعا در تعامل با دنیا تداوم مسیر خواهیم داد و از فرصت‌های یک جهان فرصت استفاده خواهیم کرد.

وی بیان کرد: دانشگاه ها قطعا دولت سایه ما خواهند بود و بدون هیچ هزینه‌ای به نهاد اقتصادی و محور فرصت فکری هوشمند سازی تبدیل خواهند شد.

علیدادی به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: وزیر مسکن دولت مذکور مسکن مهر را مزخرف عنوان کرد و عمده وزاری آن دولت بیش از یک تا ۲ همت ثروت داشتند که همین افراد به دنبال دموکراسی به عنوان نسخه‌ایی علیه جمهوری بودند و هستند.

وی ادامه داد: وزیر دیگری از دولت قبل به صراحت خود را لیبرال در حوزه اقتصاد معرفی کرد و مشاور اقتصادی آقای روحانی نسخه‌های حوزه اقتصادی را نسخه‌های سرمایه‌محور قرار داد و نه انسان محور.

نماینده سعید جلیلی با اشاره به اینکه رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم غرب گرایی لیبرالی بود خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور را به مسیری هدایت کردند که ثروت‌مندها، ثروتمند تر شدند و انقلابیون و جمهور ضعیف‌تر.

نماینده پزشکیان: لزوم همراهی همه جناح‌های برای پیشبرد اهداف کشور

مهدی قمشی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران نیز که به عنوان نماینده مسعود پزشکیان در این مناظره حضور داشت، همراهی و همکاری همه جناح‌ها و گروه های سیاسی را عامل مهم پیشرفت کشور دانست و نبود زبان گفت‌وگو را یکی از مشکلات مهم دراین عرصه بیان کرد.

نماینده مسعود پزشکیان ادامه داد: بخشی از اصلاح طلبانی که دنبال تغییر و زنده کردن انقلاب از راه گفتمان و دموکراسی بودند اکنون اقلیت هستند و اکثریت را از دست داده‌ایم.

وی یکی از شرایط پیروزی مسعود پزشکیان را آرای قشر خاکستری دانست و گفت: در این راستا در تلاش هستم تا این قشر پای کار بیایند.

قمشی ادامه داد: برخی سیاست های در ۴۵ سال گذشته جز ناکارآمدی نبوده است و نمی‌توان به خوبی از نتایج به دست آمده دفاع کرد، وقتی ملاک‌های اصلی ارزیابی همچون وضعیت تورم، ارز، بیکاری، توسعه، ارتباط با دنیا، فرار نخبگان، گرانی، و ... بررسی شوند؛ نمی‌توان جوابگوی قشر جوان بود.

وی بیان کرد: دولت هفتم و هشتم بهترین وضعیت حوزه رشد اقتصادی، ارز تک نرخی، فضای فرهنگی مبتنی بر نظام و انقلاب و آزادی‌های سیاسی را برخوردار بود اگر همین روند تداوم پیدا می‌کرد الان وضعیت قابل افتخاری داشتیم.

نمایندگان سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی دانشگاه چمران اهواز چه گفتند؟

نماینده مسعود پزشکیان در این مناطره بیان کرد: کشور نیاز به تغییر دارد چراکه در مجموع روند برخی سیاست ها قابل دفاع نیست.

وی با بیان اینکه در ۳۵ سال پس از جنگ تحمیلی فرصت زیادی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور وجود داشت توضیح داد: نمودار اقتصادی کشور نشان می‌دهد که کمترین میزان تورم متعلق به دولت هفتم و هشتم است.

قمشی بیان کرد: نسل جوان امروز زندگی می‌خواهد برای همین راهکارهای ارایه شده باید در این حوزه جوابگو باشند و در حداکثر در ۲۰ سال جواب دهند نه اینکه 35 سال طول بکشند..

وی با بیان اینکه مسایل اقتصادی کشور با شعار حل نمی‌شوند ادامه داد: دولت سیزدهم دلار ۲۵ هزار تومانی تحول گرفت اما دلار ۶۰ هزار تومانی تحویل داد.

نماینده مسعود پزشکیان تصریح کرد: دولت دوازدهم میخواست با عربستان ارتباط برقرار کند اما عده‌ای سفارت عربستان را به آتش کشیدند.

قمشی کاهش میزان مشارکت در انتخابات را نتیجه مشکلات اقتصادی و برخورد حذفی عنوان کرد و افزود: در ۲ دوره گذشته جناح اصلاح طلب حذف شده و توزیع قدرت به ناحق میان گروه فشار و دولت صورت گرفته است.

وی افزود: چرا به گروه‌های فشار این میزان قدرت داده شده که کسی نمی‌تواند کاری کند و چرا کسی که به سفارت عربستان حمله کرد باید از نزدیکان یکی از کاندیداهای انتخاباتی و رییس یکی از ستادهایش باشد.

نماینده مسعود پزشکیان با تاکید به رفع مشکلات تحریم‌ها، برجام و FATF، تعامل با دنیا توضیح داد: ژاپن زمانی مورد حمله آمریکا قرار گرفت اما این کشورها الان بهترین رابطه را با آمریکا دارند.

وی بیان کرد: راه تنظیم و رفع ناترازی مسایل اقتصادی، استفاده از کار کارشناسی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: در دولت سیزدهم بر خالص سازی تاکید شد اما این خالص سازی نتوانست منجر به رفع نرخ تورم یا کاهش قیمت دلار شود. یکی از دلایل کاهش میزان مشارکت از ۸۰ درصد به ۴۰ درصد نیز نتیجه کارنامه طی سال‌های گذشته بوده است.

وی بیان کرد: اصولگرایان در دولت‌های غیر خودی اختلال ایجاد می‌کنند. خودشان به سفارت عربستان در دولت روحانی حمله می‌کنند از آن طرف در دولت خودشان از رابطه با عربستان به عنوان دستاورد یاد می‌کنند.

این فعال سیاسی بیان کرد: ما به عنوان حامیان مسعود پزشکیان با حاکمیت اقلیت بر امور کشور، فساد سیستمایتک، دخالت در حریم خصوصی مردم، ایجاد تنش با دنبا، تحریم و فلاکت اقتصادی، تقسیم شهروندان به درجه یک و ۲، مدیریت کوتوله‌ها، امنیتی کردن فضای عمومی، تبعیض، اخراج اساتید دانشگاه، حصر میرحسین موسوی، کروبی و تاج‌زاده، مخالفیم و تلاش می‌کنیم به این مسایل پایان دهیم.

وی افزود: ما به ممیزی کتاب، سینما و موسیقی، سیاست‌های تحمیلی زندگی، سرکوب هنر، تحقیر زنان و جوانان، توقیف احزاب نَه می‌گوییم.

قمشی بیان کرد: ما مخالف پروژه خالص‌سازی در امور کشور هستیم و معتقدیم مسعود پزشکیان انتخاب خوبی است چراکه قصد دارد ارتباط مردم با بدنه حاکمیت را بهبود ببخشد و امور کشور را بر اساس نظرات کارشناسی پیش ببرد.

نماینده قالیباف: مساله اقتصاد کشور امروز به عنوان ابزاری در دست رقبا قرار گرفته است

سیدکریم حسینی (نماینده سابق مجلس) به عنوان نماینده محمدباقر قالیباف نیز در این مناظره گفت: امیدواریم هشتم تیرماه حماسه‌ای خلق شود تا نظام اسلامی موفقیت خودش را در برگزاری یک انتخابات باشکوه جشن ‌بگیرد.

وی ادامه داد: مساله اقتصاد کشور امروز به عنوان ابزاری در دست رقبا قرار گرفته تا یک حوزه را مقدم بر دیگر حوزه‌ها بدانند در حالی که همه حوزه‌ها همچون سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی، امنیتی و... با هم ارتباط دارند و می‌توانند موفقیت یک کشور را به دنبال داشته باشند.

نماینده محمدباقر قالیباف ادامه داد: اینکه اعلام شود در طول ۴۵ سال کشور ناکارآمد بوده و دستاوردی نداشته است حرف درستی نیست و اگر بدون تعصب به این مساله نگاه شود می‌بینیم کارنامه درخشانی برای کشور وجود دارد و نباید داشته‌ها را فدای گروه‌های سیاسی کرد.

نمایندگان سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی دانشگاه چمران اهواز چه گفتند؟

وی با بیان اینکه هر کشوری براساس سیاست‌های اداری خود با مشکلات مختلفی مواجه است گفت: در کارنامه امروز ایران اسلامی عزت وجود دارد که این عزت به سادگی و رایگان به دست نیامده است.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: باید گوش شنوایی در کشور برای نخبگان و اقشار مختلف داشته باشیم.

وی بیان کرد: هر دولتی در چارچوب نظام حکومت را به دست بگیرد باید منافع ملی و کشور را مد نظر قرار دهد. ما در دوره‌های مختلف آسیب‌ها و سودهای مختلفی را داشتیم و همه روسای جمهور به نحوی کارنامه‌ای داشتن که در این کارنامه نقاط سیاهی وجود دارد که به کشور لطمه زده است.

حسینی یادآور شد: همه به دنبال این هستیم رییس جمهور کارآمد انتخاب شود.

وی با اشاره به سیاست ارزی کشور گفت: محمدباقر قالیباف به عنوان مدیر که تجربه و آزمون‌های خودش را پس داده است می‌توان معرفی کرد

نماینده محمدباقر قالیباف ادامه داد: برنامه هفتم ‌توسعه متفاوت‌تر از برنامه‌های قبلی است.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه سیاست ارزی نسبت به نرخ بازار آزاد نباید بی‌تفاوت باشد توضیح داد: در مجلس یازدهم در خصوص قانون بانک مرکزی و اختیارات بانک مرکزی، اختیار کامل به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شد.

این نماینده سابق مجلس افزود: قوانینی در مجلس یازدهم برای جذابیت سپرده گذاری و انضباط مالی نیز تصویب شد.

وی گفت: سیاست خارجی و داخلی در بازار ارز تاثیر مستقیم دارد که رییس جمهور باید بتواند هنرمندانه آن را مدیریت کند اما اینکه ما در تبلیغات مدام تقصیر را گردن دیگری بیندازیم و ‌همه مسایل را بهم ربط دهند.

نماینده محمدباقر قالیباف بیان کرد: حمله به سفارت عربستان مورد رضایت دلسوزان نظام نبود و نیست و جریان ‌انقلاب راضی به این کار نبود.

وی گفت: دولت سیزدهم در زمان حاکمیت ولیعهد عربستان و بدترین وضعیت عربستان بهترین روابط را ایجاد کرد در حالی که اصلاح طلبان از زمان خاتمی تنها بر کلید واژه گروه فشار تاکید دارند تا به زور آن را وارد فکر مردم کنند و بسیج و حزب‌الهی را متهم می‌کنند.

حسینی بیان کرد: در این دوره از حضور اصلاح طلبان خوشحالیم، الان حضور دارید الان اصلاح طلبان برنامه‌های خود را عرضه عرضه می‌کنند که امیدواریم پس از انتخابات بهانه‌ای نداشته باشید.

وی بیان کرد: جبهه انقلابی تا چهارشنبه گزینه نهایی و نتیجه اجماع را اعلام خواهد کرد و پیش بینی می‌شود مشارکت بیش از ۵۰ درصد باشد.

این فعال سیاسی توسعه‌گرایی را یکی از اولویت‌های مهم باقر قالیباف برشمرد و گفت: براساس این اولویت، خصوصی سازی یکی از ابزار توسعه است و ما اصل۴۴ را به عنوان یک قانون بالادستی می‌دانیم همچنین در این راستا باید مقررات زدایی، تثبت اقتصادی، امنیت اقتصادی و نظارت بر امور نیز وجود داشته باشد.

وی بر نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی تاکید کرد و گفت: اینکه می‌گویند دور کشور دیوار بکشیم این تهمت است.

نماینده محمدباقر قالیباف به اصلاح قوانین بانکی اشاره کرد که در مجلس یازدهم نیز پیگیری شد و قوانینی در این زمینه به تصویب رسید که از آن جمله می‌توان به صدور مجوز کسب و کار برای جلوگیری از رانت خواری اشاره کرد.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت زنان، فرهنگ و فضای مجازی در دوره دولت اصولگرایان گفت: ما به دنبال کرامت زنان هستیم، فروش بالای گیشه سینماها حاکی از وضعیت این حوزه در دولت سیزدهم است و اگر من نماینده قالیباف هستم او اعلام کرد که با محدودیت اینترنت و فیلترینگ مخالف است.

حسینی ادامه داد: در زمینه پوشش زنان سخنان مقام معظم رهبری برای ما الگو است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha