واکاوی تبلیغات انتخاباتی در کرمان؛ از کوچ پوسترهای خیابانی تا رشد گفتمان تحلیلی

کرمان - ایرنا - هرچقدر از پوسترهای کاغذی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استان کرمان کاسته شده، در مقابل، تبلیغات فضای مجازی رو به ازدیاد گذاشته، با این تفاوت که فضای گفتمان تحلیلی درباره نامزدها و فضای پرسش و پاسخ در پلتفرم‌ها نیز از رشد قابل تاملی برخوردار بوده است.

به گزارش ایرنا، تبلیغات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی از سوی نامزدها و طرفداران آنها ساعت های پایانی خود را سپری می کند که در این دوره در دیار کریمان شاهد کمرنگ شدن فعالیت ها در بستر فضاهای شهری در کوچه ها و خیابان ها با نصب پوسترهای کاغذی هستیم و میل به فضای دیجیتال و فضای مجازی رشد بسیار داشته است.

تا موعد اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روز جمعه هشتم تیر فرصت چندانی باقی نمانده است و مهلت تبلیغات نیز ساعت هشت صبح پنجشنبه(فردا) به اتمام می رسد؛ در این شرایط تبلیغات نامزدها و هواداران آنها به اوج خود رسیده است و ستادهای انتخاباتی با قدرت هر چه تمام تر در استان کرمان مشغول تبلیغ نامزد علاقه خود هستند.

ورود همزمان ۲ نامزد انتخابات طی شامگاه سه شنبه،(سعید جلیلی و مسعود پزشکیان) تنور انتخابات را در این استان داغ تر از هر وقت کرد، این ۲ نامزد درحالی به کرمان آمدند که هفته گذشته نیز محمدباقر قالیباف در جمع هوادارانش در مرکز این استان حاضر شده بود.

در استان کرمان پس از اعلام اسامی نهایی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ستادهای انتخاباتی نامزدها با صدور احکام روسای ستاد شکل گرفت و به نوعی وارد فاز تبلیغات شدند، البته فعالیت ستادهای جلیلی، قالیباف و پزشکیان بیشتر به چشم آمد و فعالیت های قاضی زاده هاشمی، پورمحمدی و زاکانی حداقل در بعد میدانی چندان چشمگیر ارزیابی یا تحلیل نمی شود.

واکاوی تبلیغات انتخاباتی در کرمان؛ از کوچ پوسترهای خیابانی تا رشد گفتمان تحلیلی
همایش حامیان مسعود پزشکیان سالن فجر کرمان

نکته ای که لازم به ذکر است، تفاوت مشهود تبلیغات میدانی این دوره نسبت به دوره های قبلی انتخابات های ریاست جمهوری یا حتی مجلس شورای اسلامی بود؛ در دوره سابق تبلیغات با حضور علاقه مندان و هوداران نامزدها به اصطلاح در کف خیابان جلوه بیشتری داشت و معمولا اطراف ستادها و اماکن اصلی شهر نیز شلوغی خاصی داشت به طوری که طرفداران نامزدها با پخش پوستر و تراکت های تبلیغی و حضور در خیابان ها و معابر مردم را بیشتر به این شکل، دعوت به رای دادن به کاندیدای مورد نظر خود می کردند.

خلوتی میدان و هیاهو در فضای مجازی

اما در دوره تبلیغات چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تقریبا کنش بیرونی زیاد و چشمگیری از هوداران نامزدها مشاهده نشد، ستادهای کاندیداها نیز در بیشتر ایام تبلیغات، محل تجمع گروه معدودی از دست اندرکاران و عوامل اجرایی بود و از شلوغی و هیجانات دوره های قبلی خبری نبود؛ در خوشبینانه ترین حالت، در ساعت هایی از شب، در برخی معدود از روزها اندکی شلوغی یا جنب و جوش در اطراف یا مقابل سه نامزد مذکور شکل می گرفت.

شاید مهمترین دلیل تغییر سبک و شیوه تبلغات انتخابات ریاست جمهوری در شرایط کنونی، رونق بیشتر استفاده از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و همچنین پخش برنامه های متنوع تلویزیونی نامزدها بود که فضای تبلیغات را از کف خیابان به گوشی تلفن همراه و تلویزیون سوق داد.

نقش آفرینی شبکه های اجتماعی

هواداران نامزدهای ریاست جمهوری از همان ابتدای مهلت تبلیغات، با راه اندازی کانال ها و گروه ها در بستر شبکه های داخلی و خارجی، کار تبلیغات و اطلاع رسانی کاندیداها را آغاز کردند و تولید محتواهای مختلفی را بارگذاری می کردند؛ البته در این میان بحث های تندی نیز بین طرفداران و مخالفان در همان فضای مجازی، گاهی شدت می گرفت.

نکته قابل توجه اما اینکه فضای گفتمانی تحلیلی نیز در فضای مجازی، در این دوره بیشتر از زمان های دیگر شکل گرفت و غیر از درج تبلیغات، توصیه ها یا برنامه های نامزدها، بیش از گذشته شاهد فضای گفت وگو محور دوطرفه بین حامیان نامزدها یا مطالبه گران و شهروندان بودیم و هستیم؛ در این گفتمان، حتی در فضای گفتمانی بین قشر توده نیز، بیش از گذشته شاهد فضای گفتمانی و تحلیلی هستیم، حالا تحلیل هایی که از جریان های سیاسی صادر شده یا توسط فضای نخبگانی استانی یا کشوری، شکل می گیرد و عرضه می شود.

درگیری مردم توده و کف جامعه با فضای تحلیلی، از وجوه قابل تمایز و متفاوت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است که از نگاه کارشناسان می تواند قابل نقد از باب چرایی و نیز تاثیرات باشد.

سفر انتخاباتی سه نامزد به کرمان

اما در بعد میدانی تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، حضور قالیباف، پزشکیان و جلیلی در استان کرمان مهمترین برنامه نامزدها بود که هر کدام به فراخور زمان در میان هوداران خود حضور پیدا کردند و به سخنرانی و ارائه دیدگاه و برنامه پرداختند؛ البته استقبال خوبی هم از این برنامه از سوی هوداران و مردم شد.

حضور و سخنرانی برخی از افراد سرشناس حامی مسعود پزشکیان کاندیدای جریان اصلاح طلب در استان کرمان نیز از جمله مواردی بود که سعی کرد به افزایش شور و شوق انتخاباتی و رای آوری نامزد مورد نظر کمک کند؛ هر چند این مورد برای سایر کاندیداها اتفاق نیافتاد.

واکاوی تبلیغات انتخاباتی در کرمان؛ از کوچ پوسترهای خیابانی تا رشد گفتمان تحلیلی
حضور سعید جلیلی در گلزار شهدای کرمان

درباره برنامه های تبلیغی در دانشگاه های کرمان که معمولا از موارد مهم و مورد توجه نامزدها و حامیان آنها در ایام انتخابات ریاست جمهوری در دوره های قبلی محسوب می شد نیز شاهد فعالیت بیشتری از دوره های گذشته انتخابات نبودیم؛ به نظر می رسد که فضای عملکردی در این بستر حتی از دوره انتخابات مجلس نیز کمرنگ تر شده بود که البته برخی ناظران، تعطیلی دانشگاه ها و قرار داشتن در تابستان را از جمله عوامل مهم موثر در آن می دانند.

فضای شهری در خدمت تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری

در تبلیغات شهری نیز می توان نصب بنر و جایگاهی برای شعارنویسی کانداها و بیلبوردهای تبلیغی سطح شهر به منظور تبلیغ کاندیداها و نیز دعوت به مشارکت انتخاباتی را مهمترین اقدام شهرداری در کرمان و سایر شهرهای استان ذکر کرد؛ هرچند برخی نقدها درباره این وجود دارد که فضا می توانست بیشتر و با کیفیت تر باشد؛ البته برخی سازمان ها نیز برای دعوت شهروندان به مشارکت اقدام به نصب پارچه و بنر به ویژه در روزهای انتهایی مهلت تبلیغات کردند.

واکاوی تبلیغات انتخاباتی در کرمان؛ از کوچ پوسترهای خیابانی تا رشد گفتمان تحلیلی
محمد باقر قالیباف در سالن تلاش کرمان

در بعد میدانی برای افزایش مشارکت، راه‌اندازی تریبون های آزاد در امکان اصلی شهر کرمان مانند میدان آزادی و چهارراه سمیه توسط گروه های دانشجویی نیز جزو فعالیت هایی بود که در شب های تبلیغات با حضور شهروندان انجام می شد؛ اگرچه درباره میزان اثربخشی یا کیفیت برگزاری آنها نیز مثل دوره های قبل، نقدهای جدی وارد بوده است.

همزمان بودن زمان تبلیغات انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری با جشن های دهه ولایت و اعیاد قربان و غدیر نیز فرصتی بود تا برخی هواداران نامزدها در اقداماتی خودجوش، در اماکن مذهبی و محل های برگزاری برنامه های ویژه این ایام نیز به ارائه برنامه و تبلیغ برای مشارکت بیشتر انتخاباتی بپردازند.

حال که ساعاتی به پایان مهلت پایان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مانده، بیان این نکته ضروری به نظر می رسد که احتمالا در انتخابات دوره های آینده نیز دیگر گردهمایی ها، تجمع ها و حضور تبلیغاتی میدانی و خیابانی انتخاباتی دیگر مثل ادوار گذشته نباشد و دنیای دیجیتال و مجازی محل اصلی حضور انتخاباتی شود.

در این فضا اما به نظر می رسد برنامه ریزی برای درگیر کردن مخاطبان در این بستر از تامین خوراک و تولید محتوای اثربخش و هدفمند با منابع مشخص و رسمی تا رصد فضای تحلیلی و نظارت بر فرآیندها، همپای ورود مخاطبان نبوده و جا دارد که سازوکار لازم در این زمینه برای بودن اثرمند در جایی که مخاطب هست، شکل گیرد تا مخاطبان توده کمتر درگیر تولید محتوای بعضا فاقد منبع مشخص، فضاسازی کاذب یا هدفمند که برخی از آنها از خارج از مرزها نیز ممکن است تولید شوند، باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha