جلیلی در چهارمین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ +فیلم

تهران- ایرنا- «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر سفارتخانه باید یک سکوی صادرات باشد و برای کشور ارزی‌آوری داشته باشد و در اقتصاد ایفای نقش کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سعید جلیلی»  شامگاه دوشنبه چهارم تیر در چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار داشت: وقتی از فرصت‌ها صحبت می‌کنیم، یکی از بخش‌های عمده این فرصت ها در سیاست خارجی است.

وی درباره رسیدن فرصت‌های سیاست خارجی به سفره مردم توضیح داد: ابتدا باید نشان داد که  فرصت در سیاست‌ها چگونه شکل می‌گیرد. کشورها با هم اشتراکاتی دارند که از آن تعامل بدست آمده و از این تعامل فرصت بدست می آید. این تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی بیشتر دیده می شود.  

جلیلی ادامه داد: ابتدا باید بدانیم در روابط با کشورهای جهان چه اشتراکی داریم و سپس از این اشتراکات چه فرصتی بدست می آید. نخستین اشتباه در این است که شما فقط بر ۲ یا ۳ کشور تمرکز کنید که همین چند کشور بیشترین اختلاف را با شما دارند. این کشورهای محدود نه تنها فرصت نیستند بلکه نوعی تهدید محسوب می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر دیدن تمام دنیا به عنوان فرصت و با اشاره به شعار «یک جهان فرصت؛ یک ایران جهش» اظهار داشت: در دنیا کشورهای فراوانی وجود دارد که زمینه‌های مشترک کار به ویژه در عرصه اقتصاد با ما را دارند. در چنین فضایی شما باید اولویت بندی داشته و بدانید هدف شما در اقتصاد چیست.  

به گفته جلیلی، امروز در حوزه اقتصاد ۲ مشکل اساسی داریم که نخست اشتغال و دیگری ارز آوری است. این دو مشکل باید عملیاتی شود و در سیاست خارجی خود را نشان می دهد. سیاس خارجی موفق خواهد بود که اگر در ابتدای سال آغاز شد، در پایان سال یا پایان دولت نشان دهد چه میزان ارز آوری کرده و چه میزان بر اشتغال ما افزوده و توانسته است اقتصاد ما را رشد دهد.  

ضرورت جانمایی اقتصاد در سیاست خارجی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر جانمایی اقتصاد در سیاست خارجی تاکید کرد و گفت: باید اقتصاد کشور را در زنجیره جهانی اقتصاد جانمایی کرد و اولویت‌ها را نیز مشخص کرد. باید دید که در کشورهای همسایه که بیشترین اشتراک را داریم چگونه می‌توانیم از تعاملات نهایت استفاده را ببریم.

جلیلی همچنین فرصت ها را چند بعدی توصیف کرد و گفت: باید بدانید که از اشتراکات شما با دیگران نیست که برای شما فرصت ایجاد می شود بلکه حتی از اختلاف با کشورها نیز فرصت ایجاد می‌شود. به عنوان مثال اکنون شاهد اختلاف روسیه با اتحادیه اروپا هستیم. روسیه زمانی ۱۱ میلیارد دلار صفی‌جات را از اتحادیه اروپا تامین می‌کرد که به دلیل این اختلاف این فرصت ایجاد شد که بتوانیم ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات به روسیه صادر کنیم.  

وی به دیگر همسایگان اشاره کرد و گفت: در فضای همسایگان شرایطی وجود دارد که تحریم نمی‌تواند بر آن اثر بگذارد. زمانی که کسانی ادعا می‌کردند ما بدون رفع تحریم نمی توانیم کار کنیم؛ ارتباط ما با ترکمنستان به دلیل عدم شناخت اولویت‌ها از ۶ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید.  

جلیلی تاکید کرد: برای هر سفارتی باید ماموریت در ایجاد اشتغال و ارزآوری تعیین شود و در سطوح دیپلماتیک باید عده‌ای از فعالان اقتصادی و بازرگانان را با خود برد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دنیا هر جا که فرصتی است نباید کنار بگذاریم. امروز کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و حتی کشورهای حوزه مقاومت می توانند فرصتی برای اقتصاد کشور باشند.  

وی ادامه داد: زمانی معاون آمریکای لاتین و اروپای وزارت امور خارجه بودم که توانستیم صادرات را به چندین میلیارد دلار برسانیم. شهید رئیسی نیز در آخرین سفر خود در سریلانکا نیم میلیارد دلار صادرات خدمات فنی ما را به رخ کشید.  

امروز در منطقه مقاومت که بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و جوانان ما به حق در آنجا ایستادند، باید بیشترین روابط اقتصادی را مانند پاکستان و سوریه داشته باشیم.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز باید در گردشگری، سلامت، آموزش و مسائل فرهنگی در کنار اقتصاد با دیپلماسی های مرتبط با آنها، فرصت بسیاری ایجاد کنیم. امروز در منطقه مقاومت که بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و جوانان ما به حق در آنجا ایستادند، باید بیشترین روابط اقتصادی را مانند پاکستان و سوریه داشته باشیم.  

سهم ما در بازار ۱۳۵ میلیارد دلاری پتروشیمی منطقه کم است

وی به فرصت های کم نظیر در کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: فقط بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی منطقه ۱۳۵ میلیون دلار است که سهم ما بسیار کم است و باید سهم فعال در آن داشته باشیم.

رئیس جمهور باید بفهمد که چه کار می‌کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات پورمحمدی در خصوص مخالفت وی با ایجاد سمن‌های مردم نهاد و همچنین قراردادهای اقتصادی بین‌المللی اظهار داشت: اگر از اداره کشور صحبت می‌کنیم، یکی از موضوعات مهم این است که رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد و با یک جمله‌ای که در راهرو می‌شوند، تصمیم نگیرد.

وی با بیان اینکه در پزشکی اگر تشخیص غلط دهید، به تبع آن تجویز درست هم نخواهید داشت، افزود: با این تفاوت که در پزشکی با تشخیص و تجویز غلط جان یک نفر به خطر می افتد اما در  سیاست و حکمرانی، یک تشخیص غلط منجر به ضرر میلیون ها نفر می شود.

در پزشکی با تشخیص و تجویز غلط جان یک نفر به خطر می‌افتد اما در سیاست و حکمرانی، یک تشخیص غلط منجر به ضرر میلیون‌ها نفر می‌شود.

جلیلی در اشاره به پورمحمدی تشخیص وی را غلط عنوان کرد و گفت: شما موضوعات را اشتباه مطرح می‌کنید. اصلاً در نکاتی که مطرح می‌کنید من حاضرم با خود شما چند ساعت مناظره داشته باشم. حتی موضوعات را نمی‌دانید چیست.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما(پورمحمدی) جمله‌ای راجع به FATF بیان کردید که نمی‌دانم خواب نما شدید یا چیز دیگر، که بحث اصلاً موضوعی که شما مطرح کردید نیست. از همان زمان موضوع FATF  در زمان دولت وقت ۴۱ بند امضا و ۳۹ بند آن نیز را اجرا می کنید. در همان زمان در روزنامه دولتی سخنگوی دولت اعلام کرد که تحریم هستیم و نمی‌توانیم واکسن بخریم.  مگر الان FATF امضا شده است؟ پس چرا توانستیم واکسن وارد کنیم؟

وی ادامه داد: اینکه می‌گویید تحریم هستیم کارها پیش نمی رود یک تشخیص غلط است. مگر برجام را توافق نکردند و مدعی شدند که با یک توافق همه چیز را حل می کنند و هم چرخ سانتیفیوژها و هم چرخ اقتصاد خواهد چرخید؟ طبق اعلام آژانس بین المللی ۱۵ تعهد را اجرا کردند (حتی بیشتر هم اجرا کردند که مدیون نشوند) آخرش چه شد؟ دیدیم طرف مقابل کلاً از توافق خارج شد تازه آمده اند طلبکار هم هستند به جای اینکه بدهکار باشید، طلبکار مردم شده اید.

افشاگری جلیلی از قراداد کرسنت و ادعای پورمحمدی در موافقت جلیلی با امضای FATF

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بعد از عدم اجرا و خروج طرف مقابل از برجام، شما می‌آیید کشور و مردم را مقصر می‌دانید. در FATF شما تمام بندها را واو به واو اجرا می‌کنید که توسط آقای طیب‌نیا امضا شد، عوض اینکه طلب کار باشید کشور را بدهکار می‌کنید.  

در قرارداد کرسنت فساد صورت گرفته است، اموال و سند کشور را قرارداد بستند که باید دستگاه قضایی پیگیری کند زیرا به سرمایه کشور لطمه زده است

وی به موضوع فساد در قرارداد کرسنت اشاره کرد و گفت: بله در این حوزه فساد صورت گرفته است، اموال و سند کشور را قرارداد بستند که باید دستگاه قضایی پیگیری کند زیرا به سرمایه کشور لطمه زده است اما در دادگاه می‌بینیم رئیس جمهور وقت متهم پرونده را به عنوان وزیر نفت معرفی کرد. لازم است که این رفتارتان را جواب دهید؛ نمی‌دانم خواب‌نما شدید یا اتفاق دیگری افتاده است.

جلیلی به موضوع سمن ها نیز اشاره و با بیان اینکه راجع به سمن‌ها نیز خواب نما شده‌اید، تاکید کرد: شما آمده‌اید بودجه‌های فراوان به شرکت‌های صوری اختصاص داده‌اید و امتیاز گرفته‌اند و این را کار ملی و اجتماعی سیاسی مطرح می‌کنید و این نشان می‌دهد که مسئله را نمی‌دانید و تشخیص غلط می‌دهید و تجویز غلط می‌کنید. من می‌گویم رئیس جمهور باید بفهمد که چه کار می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه در زمان کرونا نتوانستید واکسن وارد کنید که این تشخیص غلط است که اتفاقا این توافق برجام با امضای آقای طیب نیا صورت گرفت.

با فساد مبارزه می‌کنم و می‌دانم صدای امثال شما درمی‌آید

جلیلی خطاب به حجت الاسلام پورمحمدی گفت: آقای پورمحمدی پریشب نکته خوبی به ما گفتند «که شما برنامه های خیلی خوبی دارید، همه را قبل و دارم و بر همه چیز کار کردید و اینها را بدهید به ما حتما روزی رئیس جمهور بشوم آن را اجرا می کنم.» ما حاضر بودیم آقای پورمحمدی اگر برنامه ندارید این برنامه ها را به شما بدهیم.

وی ادامه داد: باید برای این موضوع احساس وظیفه کنید و بی‌گدار به آب نزنید. اگر می خواهید کشور را اداره کنید باید اشراف داشته باشید و این افتخار نیست بگویید که برنامه ندارم. این حرف‌ها وقت ملت را می‌گیرد. ملت ما امروز بهترین ظرفیت است. هر دانشگاه یک دولت سایه است؛ سمن و تشکل های مردمی واقعی این است.  باید به دانشگاه بها دهید نه اینکه بگویید آنها را نمی خواهیم یا دولت سایه چیست.

امروز بزرگترین فرصت‌ها در سیاست خارجی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم کمک به دولت‌ها افزود: امروز بزرگترین فرصت‌ها در سیاست خارجی است. متاسفانه عده ای در طول هشت سال این فرصت را از بین بردند و گفتند برجام و چه اتفاقی افتاد؛ دلار ۳ هزار تومان ۳۰ هزار تومان شد یا تحریم های ۷۰۰ تا در دولت آنها به ۱۵۰۰ مورد رسید.  

جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه باید امروز جوابگوی مردم باشند، اضافه کرد: نه تنها کارشناس نیستند بلکه صحبت از وفاق می کنند و از یک طرف هیچ کس را قبول ندارند.  ۶ جلسه در مورد موضوع برجام برگزار شد و  برای تاریخ مانده و باید پاسخ دهند نتیجه گیری کدام یک از آن جلسات غلط از آب در آمده است.

وی یادآور شد: همان زمان عده‌ای گفتند: «ظریف گفت در برجام توافق می‌شود جلیلی گفت توافق نمی شود»، حالا بگویید توافق شد یا نشد؟ تحریم ها برداشته شد یا نشد؟ نظر کارشناسی باید چنین باشد. همان زمان به شما گفتیم که شما در زمانی دارید این امتیازات را می دهید که شخص اوباما گفت هیچ ابزاری نداشتیم و تمام اهرم های اقتصادی به بن بست رسید و توانستیم برجام را انجام دهیم.

هشت سال کشور را معطل کردند و فرصت اشتغال زایی را از دست دادند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هشت سال یک جهان فرصت کشور را معطل کردید و فرصت اشتغال زایی را از مردم گرفتید و حال دارید از پرونده فساد حمایت می کنید. فسادی که بیان شد. جای متهم در دادگاه است نه اینکه در تلویزیون مناظره کند. اول به دادگاه برود و حکمش را بگیرد.

وی در واکنش به ادعای پور محمدی مبنی بر خواست زنگنه برای مذاکره با آقای جلیلی اعلام کرد: ضمناً زنگنه هرگز به من نگفت که مناظره کنیم. اداره کشور جدی است. بحث جدی که دنبال می کنم مواجه با فساد است. وقتی میلیارد دلار سرمایه کشور را به یغما می دهند باید برخورد شود. خود آقای روحانی نخستین برنامه را در زمان آقای خاتمی نوشت که قرارداد کرسنت مشکل دارد.

جلیلی گفت: چرا آقای روحانی و شما که در سازمان بازرسی کشور بودید جلوی چنین فسادی را نگرفتید. ما در دولت خود با فساد برخورد می کنیم و می دانیم شما نخستین کسانی هستید که صدایتان در می آید.  

وی گفت: بحث سیاست خارجی باید به گونه ای باشد تا سرمایه های ملت را ارتقا دهد نه به باد دهد. قرار بود امنیت بیاوریم اما امنیتی به دست نیامد. سلیمانی عزیز ما را شهید کردند. آیا ریاست جمهوری و سیاست خارجی این است؟ باید از حقوق ملت خود دفاع کنند. نتیجه برجام چه شد و چرا پیگیری نکردید و باید جواب دهید.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در زمانی که رئیس جمهور بودید باید این موضوعات را پیگیری می کردید.  ما در عرصه سیاست خارجی و در اقتصاد می‌توانیم جهش داشته باشیم؛ ما امروز در یک فرصت کم نظیر و شرایط بسیار خوب هستیم.  اینگونه نیست که مثلاً اگر امروز در هوش مصنوعی و کوانتوم عقب بیفتیم ۴ سال عقب بمانیم بلکه یک دفعه ۴۰ سال عقب خواهیم افتاد چون دیگران شما را محکوم خواهند کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم بحث‌ها به جای خوبی رسید البته دوستانی که صحبت از تحزب می‌کنند، کار عمیق تحزبی را زنبیل گذاشتن تعبیر می‌کنند. یا صحبت می کنند بزن درو! از قطعنامه ها صحبت می کنند؛ سه قطع نامه اول که زمان آقای لاریجانی صادر شد، آقای پورمحمدی عضو کمیته هسته‌ای بود و اصلا یادش نیست. اینها جای خود بحث دارد که نمی خواهم به آن بپردازم چون به اندازه کافی راجع به اینها پرداختم و همین ها که می گویند با مردم صحبت کنید؛ بنده ده‌ها جلسه در دانشگاه ها شرکت شدم و بحث کردم علاوه بر آن چیزی که در مجلس گفتیم.

جلیلی با بیان اینکه این بحث ها خوب است، افزود: ما یک گذشته و یک آینده داریم. این گذشته‌ای است که اینها تعریف می‌کنند. گذشته غلطی که هیچ نتیجه نداشت و دلار سه هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان و تحریم ها را ۲ برابر کرد. بعد دوباره می‌گویند همین روش باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: ادعا می کنند که اگر برجام بد بود چرا ترامپ از آن خارج شد؟ چون می گفت تو همه تعهدات را انجام دادی من می خواهم خارج شوم. سپس شما می رفتید مصاحبه می کردید و در آن زمان دولت وقت می گفت اگر خارج هم شود ما هستیم. طرف می‌گفت اگر اینطوری است من خارج می شوم مثل کسی که جنس را شما به او فروخته‌ای و تحویل داده‌ای و می‌گویی اگه پول هم ندادی من هنوز قرارداد را قبول دارم.  

جلیلی افزود: اینکه می گویید چرا ادامه داده می شود باید گفت که چون طلب ملت است و باید این را دنبال کنیم. باید طرف مقابل را مجبور کنیم حق و سهم خود را بدهد. از اتاق بازگانی بپرسید در اوج زمانی که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود کل صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان بود. چرا!؟ چرا نتیجه نگرفت؟ در همان زمان چرا آنهایی که می گفتند با برجام مشکلات را حل می کنیم، همه چیز به هم خورد. همین ها دوباره مردم را می ترسانند چون بلد نیستند و صحنه را نمی شناسند. اتفاقا این مطالب را باید بگویید تا ملت ما انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در همان سال ها رشد اقتصادی ما منفی و صفر و حتی متوسط آن به هفت دهم درصد رسید. وقتی ما صحبت از جهش و یک جهان فرصت می‌کنیم، معتقد هستیم با این روش های غلط در سیاست خارجی نمی توان کشور را اداره کرد. اینکه وقتی طرف هنوز روی کار نیامده از ۸ ماه جلوتر می ترسانید و می گویید اگر آمد چه؟ یا اگر موفقیتی به دست می آوریم می گویی این کار ما نبودف بخاطر این بود که او نخواست. این رویکرد برای کشور جهشی را به دنبال نخواهد داشت و نمی تواند برای جوانی که می گویید نگران است و به خاطر این مهاجرت می کند، شغل ایجاد کند. 

جلیلی تصریح کرد: عرصه سیاست خارجی، عرصه فرصت های فراوان است. در سریلانکا نیم میلیارد دلار قرارداد خدمات فنی مهندسی بسته شد. ما با ۱۰ها کشور می توانیم این کار را بکنیم بعد شما می گویید جوان از کشور خواهد رفت. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر هر سفارتخانه به یک سکوی صادرات کشور تبدیل شود و فقط بازار منطقه با ۱۵ کشور در حوزه صادرات پایین دست پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار مبادله تجاری دارند. با اینکه مزیت نسبی ما نفت و گاز است سهم ما از این چقدر است! چرا نتوانستید این کار را انجام دهید؟ کار بزرگی که در سه اخیر شروع شد بازکردن دروازه های مراودات بود.

جلیلی گفت: با ترکمنستان ۶ میلیارد دلار روابط داشتیم و همان زمان همین هایی که ادعای ارتباط با دنیا داشتند و خیلی بلد بودند، این میزان را به ۲۰۰ میلیون دلار رساند! چرا؟ چون بلد نیستند. ادعا خوبه است مردم می بینند. آنهایی که می گفتند روز اول بالمره لغو می شود چه شد طرف کلا خارجی شد. 

وی بر دفاع از امنیت ملی تاکید کرد و گفت: وقتی ما مسئول شدیم، آمریکا شرق ما را در افغانستان و در غرب عراق را اشغال کرده بود. همین ها از ترس می گفتند ما باید فلان امتیاز را بدهیم ولی بعد چه شد؟ وقتی ما تحویل دادیم آمریکا با خفت مواجه شده بود و التماس می کرد ۱۰ ها نامه به ما می نوشت که ما در اینجا مشکل پیدا کردیم. همین قضیه سوریه و گروه های متهجر که به سمت ملت ما می آمدند، چه کسانی دچار خطای راهبردی بودند و هنوز شک داشتند که در این قضیه تصمیم درست بگیرند یا نگیرند؟

باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

جلیلی تاکید کرد: در بحث های اقتصادی ما  هیچ وقت اکتفا به گفت و گو نکرده بودیم. کمیته مقابله با تحریم و ده ها زیرساخت برای مقابله با تحریم تشکیل شد؛ اینها هم کافی نیست ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و برای این کار، برنامه عملی داریم وظیفه ماست که هم خنثی و هم رفع کنیم وظیفه ماست ما باید دشمن را با ابزار اقتصادی و با همین دانشمندان و جوانان متخصصمان پشیمان کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی و جمع بندی چهارمین مناظره اظهار داشت: امشب قرار بود درباره استفاده حداکثری از فرصت های سیاست خارجی باشد؛ می توانیم ۴ سال آینده را طوری رقم بزنیم که حداکثر استفاده را کنیم یا درگیر مباحثی شویم که برای مردم منافعی ندارد.

وی ادامه داد: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق مردم و منافع کشور است با سازوکارهای جدید درباره تحریم می‌گوییم نه تنها باید رفع شود بلکه تحریم کننده پشیمان شود.

جلیل افزود: درباره اینکه چگونه بتوان با سیاست خارجی ارزآوری و اشتغال داشت و چگونه می توان از گردشگری در سیاست خارجی استفاده کرد برای ارزآوری یا از ترانزیت حداکثر استفاده کرد، برنامه داریم.

موقعیت خوبی داریم تا در برخی کالاها هاب منطقه شویم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز موقعیت خوبی داریم تا در برخی کالاها هاب منطقه شویم مثلا برخی کالاها مانند گندم را به کشور بیاوریم؛ اکنون کارخانه های آرد با یک سوم ظرفیت کار می کنند و سپس گندم را به آرد تبدیل کنیم و به عراق صادر کنیم یا ظرفیت ۱۱ میلیادر دلاری صادرات صیفی جات به روسیه داریم.

جلیلی گفت: امروز دانشمندان ما که برخی نگران مهاجرت آنها هستند، به این خاطر است که نتوانسته اید بازار برای آنها ایجاد کنید در حالی که می توان با استفاده از فناوری ها و دانش آنها هم اشتغال ایجاد کرد هم کشور را قدرت داد.

امروز به فردی نیاز داریم تا بتواند اجماع ایجاد کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به ملت ایران افزود: مردم ایران! امروز به فردی نیاز است تا بتواند اجماع ایجاد کند. من زمانی که دبیر شواری عالی امنیت ملی بودم بیشترین مشکل بین قوای سه گانه بود ولی بیشترین ازجاع برای ایجاد همدلی به دبیرخانه شورای عالی بود.

به گزارش ایرنا، چهارمین مناظره انتخاباتی «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - چهارم تیرماه - با حضور پنج رقیب دیگر با محوریت «ایران در جهان امروز» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما پخش شد.

این مناظره به صورت زنده از شبکه‌های یک پخش می شود و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره‌ها را پخش کردند مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما نیز برای ناشنوایان روی آنتن رفت.

همچنین لینک پخش زنده مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری‌ها قرار داده شد تا بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.

پیش از این نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه، دومین مناظره تلویزیونی پنجشنبه ۳۱ خرداد، سومین مناظره تلویزیونی جمعه اول تیرماه برگزار شده است و علاوه بر امشب دوشنبه چهارم تیرماه، فردا سه‌شنبه پنجم تیرماه دیگر مناظره‌ این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

سه مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما رفت و امشب بنا بر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات رسانه ملی، یک ساعت از زمان مناظره کم شد و مناظره امشب یک ساعت زودتر و ساعت ۲۳ به پایان رسید و بر این اساس، مناظره امشب شامل دو بخش پرسش کارشناسان بود و هر نامزد به جای ۴ دقیقه، ۵ دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند.

مناظره چهارم از سه بخش به دو بخش پرسش کارشناسان تبدیل شدو هر نامزد به جای ۴ دقیقه فرصت پاسخگویی، ۵ دقیقه فرصت پاسخگویی داشت همچنین زمان استراحت چند دقیقه‌ای در جریان مناظره هم حذف شد.

آخرین مناظره روز سه‌شنبه تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha