انتشار دستاورد محققان امیرکبیر در زمینه تبدیل متان در نشریه‌ علمی بین‌المللی

تهران- ایرنا- نتایج تحقیقاتی برای افزایش بهبود بازده تبدیل متان و افزایش تولید هیدروژن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در یکی از مجله‌های بین المللی با ضریب تاثیر ۱۵.۱ منتشر شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نتایج پروژه محققان دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان تبدیل متان با استفاده از پلاسمای القا شده با لیزر (SD-LIP) با کمک جرقه با کاتالیزور پی دی: تولید هیدروژن غیر اکسیداتیو/ Methane conversion using spark discharge-assisted laser-induced plasma (SD-LIP) with Pd catalyst: Non-oxidative hydrogen production در نشریه بین‌المللی مهندسی شیمی منتشر شده است.


این مقاله که در این نشریه بین المللی با ضریب تاثیر ۱۵.۱ به چاپ رسید، از رساله دکتری فاطمه احمدی نوری به استاد راهنمایی پرویز پروین عضو هیات علمی دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر استخراج شده است.

فاطمه احمدی نوری از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی را منجر به گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی و تولید روزافزون گازهای گلخانه‌ای دانست و گفت: طبق گزارش هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم، متان در یک دوره ۲۰ ساله‌ ۸۶ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن منجر به گرمایش جهانی شده است.


این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متان را فراوان‌ترین ماده در ترکیب گاز طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: احتراق متان منجر به آزاد سازی فراوان دی‌اکسید کربن به جو می‌شود از این رو یافتن روش کارآمد برای تبدیل متان به ترکیبات ارزشمند که به کاهش گازهای گلخانه‌ای ختم شود، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.


وی اظهار کرد: برای رفع معضلات موجود، در این پروژه پیشنهاد شد تا از پلاسمای القایی لیزری در کنار روش متداول تخلیه اسپارک در حضور کاتالیست پالادیم برای افزایش و بهبود کارایی تبدیل متان به هیدروژن استفاده شود. به همین منظور انواع تست‌ها و آزمایش‌های مختلف در جهت بررسی کارایی این سیستم انجام شد که نتایج صراحتا بهبود کارایی و افزایش بازده تبدیل را در این سیستم پیشنهادی تایید می‌کنند.


این محقق افزود: این روش پیشنهادی نسبت به روش متداول تخلیه اسپارک، تبدیل متان بیش از ۵.۴ برابر افزایش یافته است و درنهایت افزایش ۴.۸ برابری تبدیل هیدروژن را در پی داشته است. ولتاژ فروشکست که انرژی اولیه مورد نیاز را تامین می کند در این روش یک چهارم (۰.۲۵) انرژی مورد نیاز در روش سنتی تخلیه اسپارک است.


به گفته وی از نتایج ویژه روش پیشنهادی می‌توان به بهبود بازده تبدیل متان، افزایش تولید هیدروژن، کاهش بسیار موثر انرژی مصرفی، کاهش تولید دوده کربنی، افزایش کارایی کاتالیست، کاهش شدید ولتاژ فروشکست، کاهش خوردگی الکترود و پاکسازی لیزری همزمان سطح کاتالیست را نام برد. با توجه به ویژگی‌های بالقوه روش پیشنهادی این روش به‌عنوان روشی موثر در تبدیل گاز گلخانه ای متان به سوخت پاک هیدروژن معرفی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha