۴ تیر ۱۴۰۳، ۲۰:۵۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85519341
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیر کل سازمان ملل: گسترش نفرت و دروغ در فضای مجازی آسیب جدی به جهان وارد می‌کند

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت:  گسترش نفرت و دروغ در فضای مجازی آسیب جدی به جهان ما وارد می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر کل سازماان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک درباره راه اندازی اصول جهانی برای یکپارچگی اطلاعات، افزود: اطلاعات نادرست و دروغ و سخنان نفرت انگیز به تعصب و خشونت، تشدید اختلافات و درگیری ها؛ منفور سازی اقلیت ها و به خطر انداختن سلامت انتخابات دامن می زند.

او گفت: امروز، من نقطه شروعی برای راه حل ها در این زمینه ارائه می کنم: اصول جهانی سازمان ملل متحد برای یکپارچگی اطلاعات. این پنج اصل - اعتماد [اجتماعی] و انعطاف پذیری، رسانه های مستقل، آزاد و گسترده؛ مشوق های سالم؛ شفافیت و تحقیق؛ و توانمندسازی عمومی - مبتنی بر دیدگاهی اساسی از یک اکوسیستم [اطلاعاتی] انسانی تر است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: این اصول خواستار یک محیط اطلاعاتی هستند که مدافع حقوق بشر و آینده ای پایدار باشد و آنها پایه محکمی برای توسعه پایدار و فراگیر، اقدام آب و هوا، دموکراسی و صلح فراهم می کنند.

او گفت: تهدیدهای یکپارچگی اطلاعات جدید نیستند، اما با سرعت بی سابقه ای در پلتفرم های دیجیتال، با فناوری های هوش مصنوعی، در حال گسترش هستند.

علم، حقایق، حقوق بشر، سلامت عمومی و اقدامات آب و هوایی مورد حمله قرار گرفته اند و هنگامی که یکپارچگی اطلاعات مورد هدف قرار می گیرد، دموکراسی نیز مورد هدف قرار می گیرد.

گوترش تاکید کرد: روایات نادرست، تحریف ها و دروغ ها بدبینی، ناباوری و جدایی را گسترش می دهند. آنها انسجام اجتماعی را تضعیف می کنند و اهداف توسعه پایدار از دسترس دور می کنند. الگوریتم‌های غیرشفاف افراد را به حباب‌های اطلاعاتی سوق می‌دهند و تعصب‌هایی از جمله نژادپرستی، زن‌ستیزی و انواع تبعیض را تقویت می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: زنان، پناهندگان، مهاجران و اقلیت ها اهداف مشترکی هستند. فعالان، مدافعان، محققان، دانشمندان و رهبران مورد آزار و تحقیر قرار می گیرند.

او ادامه داد: این آسیب بسیار فراتر از حوزه دیجیتال است و میلیاردها نفر را که به اینترنت متصل نیستند تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی دروغ در مورد واکسن ها و سایر مسائل پزشکی منتشر می شود، زندگی در خطر است.

گوترش افزود: عملیات‌ها و مأموریت‌های سازمان ملل به خطر افتاده است، زیرا کارکنان ما با موج بزرگ دروغ‌ها و ایده های توطئه بی اساس مواجه هستند. من از کشورها، بخش فناوری و سایر ذینفعان می‌خواهم که به مردم و مشتریا گوش دهند و پاسخ دهند. برخی از ذینفعان مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. برای آنها من یک پیام روشن دارم: ما خواستار اقدام هستیم.

دبیرکل سازمان ملل خطاب به شرکت های بزرگ فناوری گفت: اول‌ خطاب به شرکت های بزرگ فناوری باید بگویم که مسئولیت را بپذیرید. آسیبی را که محصولات شما به مردم و جوامع وارد می کند، بپذیرید.

او افزود: شما این قدرت را دارید که آسیب به مردم و جوامع را در سراسر جهان کاهش دهید. شما قدرت تغییر مدل های کسب و کار را دارید که از اطلاعات نادرست و نفرت سود می برند.

گوترش سپس خطاب به تبلیغ کنندگان و صنعت روابط عمومی جهان گفت: کسب درآمد از محتوای مضر را متوقف کنید. یکپارچگی اطلاعات را تقویت کنید و از خود محافظت کنید، نتیجه اقدامات خود را تقویت کنید. بحران آب و هوا نگرانی خاصی است. کارزارهای های هماهنگ اطلاعات نادرست به دنبال تضعیف اقدامات اقلیمی هستند.

دبیرکل سازمان ملل خطاب به رسانه های جهان نیز گفت: سوم، پیام من به رسانه ها این است: استانداردهای نوشتاری را بالا ببرید و اجرا کنید. سهم خود را برای محافظت از آینده ما با ارائه روزنامه نگاری با کیفیت بر اساس حقایق و واقعیت انجام دهید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha